MR Swe Startet 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2016 Hei, Har en VP tamd-31p 144hk med orignal dynomo og ikke noen extrern regualor.Hvor mye volt pusher dynomon ut når batteriert er fullladet. Pusher den samme strøm hela tiden? eller går den ned til feks 13,8? Anneledningen til jeg spørr er tanken til bytte til amg eller gel Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Ladning med orginaldynamo/regulator hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Nei, en vanlig dynamo med innebygget regulator setter ikke ned spenningen. Ved start gir den det den klarer av strøm og spenningen stiger til den når setspenningen (14,4V ideelt). Etter som batteriet blir "mett" går strømmen nedover. men spenninger endrer seg ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MR Swe Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 ok.. så sette i et agm / gel batteri som skal ha float på 13,6-13,8 er dumt da? Tenkte ha bly på start/forbruk og et agm framme ved baugpropellen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Skal du gå i så mange timer at du har behov for float spenning? Hvor mange timer går du på en tur? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MR Swe Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 (redigert) Nja.. går ikke mer en 3-4 timmer innan stop/havn.Tenkte koble batteriet til en prosplit og til en batteriladere som kan ha float på 13,8. Så er vel bare nåe jeg kjører den pusher på. Batteri banken blir vel noe som 1x110 til start 2eller3*115 til forbruk og så et feks 50 agm til baugpropell. og solceller som skal lade forbrukerbanken Redigert 31.Oktober.2016 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.