Jump to content

VP TAMD31P, gir original dynamo fast ladespenning?

MR Swe

Recommended Posts

Hei,

Har en VP tamd-31p 144hk med orignal dynomo og ikke noen extrern regualor.
Hvor mye volt pusher dynomon ut når batteriert er fullladet. Pusher den samme strøm hela tiden? eller går den ned til feks 13,8? Anneledningen til jeg spørr er tanken til bytte til amg eller gel

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Ladning med orginaldynamo/regulator hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Nei, en vanlig dynamo med innebygget regulator setter ikke ned spenningen. Ved start gir den det den klarer av strøm og spenningen stiger til den når setspenningen (14,4V ideelt). Etter som batteriet blir "mett" går strømmen nedover. men spenninger endrer seg ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nja.. går ikke mer en 3-4 timmer innan stop/havn.
Tenkte koble batteriet til en prosplit og til en batteriladere som kan ha float på 13,8. Så er vel bare nåe jeg kjører den pusher på.

Batteri banken blir vel noe som 1x110 til start 2eller3*115 til forbruk og så et feks 50 agm til baugpropell. og solceller som skal lade forbrukerbanken

Redigert av MR Swe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...