Zach Startet 31.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2016 Dette er bilde av MS "Kong Harald", men alle hurtigruter tuter likt ved anløp (tror jeg). I Sandnessjøen er det slik tuting: lang, lang, kort, lang. Det er en "Q" på morsespråket: I Bodø en "K": lang, kort, lang. Hva betyr disse signalene? Noe mer enn at hurtigruta snart skal legge til kai? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 31.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Disse signalene viser om det er nord eller sørgående rute. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 31.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Det er vel "tuting" ved anløp så fremt det ikke er på natta. Jeg mener det er forskjellig signal på om de er på nordtur eller sørtur. De gir vel også signal når hurtigrutene møtes på leia. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Lang, kort og lang er nordgående og da blir vel det andre sydgående? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Holmedal Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Fra gammalt av, før folk hadde kommunikasjon så hørte folkene at det var nordgående hurtigrute eller sørgående hurtigrute som kom. 1 støt i fløyten 10 min før avgang for å gi beskjed om at vi går om 10 min. Fløytingen var gjort hele døgnet før, men idag fløyter det mellom 8:00-20:00 ? 1lang 1kort 1lang nordgående 2lange 1kort 1lang sørgående Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 Trodde signalet var relatert til om det skulle legges til m styrbord eller babord side. Men husker ikke hvor jeg ble fortalt det. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.November.2016 Del på Facebook Svart 8.November.2016 Nei, det er signal om nordgående eller sydgående båt og har sin historiske betydning fra den gang man ikke kunne operere med faste rutetider. http://www.ht.no/incoming/article298353.ece Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.