Sjarkmann Startet 31.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2016 (redigert) Hei, har en mariner 10hk viking som jeg ikke får kjøling på. Jeg har sjekket impeller og pakninger, disse ser helt fine ut. Etter en prat med en fagmann kom vi fram til at det er eksosen som presser vannet ned, vannet renner ned gjennom motoren, men motoren får ikke vannet opp igjen når den er i gang. Jeg vet at denne motoren er termostatstyrt, men jeg har fjerne termostaten og da skal vannet bare pumpe ut. Motoren har gått så lenge at det begynte å bli på grensen til hva som er forsvarlig, men ikke noe vann kom opp. Er det noen som har peiling på hva feilen kan være? Redigert 31.Oktober.2016 av Sjarkmann (see edit history) Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Bestefar Svart 31.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Jeg kjenner ikke motoren, men siden ingen andre har svart deg så kan jeg prøve å foreslå noe. Det høres ut for meg som om impelleren ikke klarer å suge opp vannet. Trolig kommer det inn luft på sugesiden av impelleren. Har du noen mulighet til senke motoren så langt ned i vannet at du er sikker på at impelleren er under vann? Om dette hadde skjedd med min motor så hadde jeg trykkprøvet kjølesystemet med luft. Men om det går med din vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Motoren har stått dypt nokk i massevis. Jeg har testet impelleren ved å ta av undervannshuset og så sette et rør på vannpumpehuset, og derpå en drill på akslingen. Da jeg satte på drillen gikk vannet ca. 0,5 m opp i luften fra enden av røret. så dett er trykk nokk. Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
engestol Svart 31.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Eksos som presser vannet ned hvor?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 1.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2016 Presser vannet ned gjennom kanalene i blokka, og videre ned røret til vannpumpehuset. Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
dieselfan Svart 1.November.2016 Del på Facebook Svart 1.November.2016 Vann og eksos blandes ikke i blokka på denne motoren ved normal drift, det skjer i stammen under blokka. Om jeg forstår innlegget ditt slik det er ment, er det mitt råd at du kanskje ikke legger så mye vekt på den samtalen med fagmannen. Jeg forstår deg dithen at det ikke kommer vann ut kontrollstrålehullet bak på motoren din. Prøv å stake opp hull/slange med noe som er ca 3-4mm i diameter og som er lengre enn slangen på innsiden. Blås forsiktig med trykkluft eller en ballpumpe og se om kontrollstrålen dummer opp like etter start. Neste sjekk er om stigerøret fra impellerpumpa tetter i topp/bunn, på disse motorene er det ofte korrosjons-skader i dette området. Åpne termostathuset og sjekk at ikke blokka er grodd igjen. Vurder å la den stå med "Systemrens" i 2 døgn når du likevel har den oppe. (les bruksanvisning og følg denne) Dersom ikke noe av dette løser problemet ditt må du dele mer detaljer. Husk: alle her vil hjelpe men det er lettest og gir best resultat om du tar deg tid til å fortelle oss det vi ikke ser...... Full typebetegnelse på motor (det er rett og slett et "must") Bilder er gull verdt, har du problemer med å laste opp så finnes det flere gode beskrivelser her inne.. Historikk på motor ? Bruksmønster ? Hvor lenge har du hatt motoren ? Hva har du skrudd på siden feilen oppsto/like før ? Men viktigst: vi ser ikke det du har sett, så du må dele, eller er det vrient å hjelpe deg.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 1.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2016 (redigert) Takker for et godt svar, men dessverre har jeg ikke bilder tilgjengelig for øyeblikket. Ja, jeg vet at vannkanalen er under blokka, men den går opp og rundt på siden av motoren. På venstre side (sett aktenfra) er det 2 deksel som skjuler åpningen, rommet mellom de er for kjølevannet, mens rommet mellom den innerste platen og blokka er "kanalen" for eksosen. Jeg har skiftet både plate og pakninger. Teknisk info om motoren: Hentet den i sommer som restaureringsobjekt, sammen med 4 andre like. Da denne så best ut satset jeg på å skru på den. Jeg måtte skru for å få den til å gå. Undervannshuset manglet (ødelagt i fjæra) med det tok jeg fra en av de andre. 1994 modell (alle sammen, og alle er lite brukt) Lang stamme (har en med kort også) I tillegg så renner jo vannet ned og ut, men det gjør det vel uansett, eller. Redigert 1.November.2016 av Sjarkmann (see edit history) Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
dieselfan Svart 1.November.2016 Del på Facebook Svart 1.November.2016 (redigert) Hei Sjarkmann, la plutselig merke til at dette var ditt fjerde innlegg. Beklager om jeg var litt forlangende i forrige innlegg.... vakke vondt ment. For et godt utgangspunkt du har ! 5 like motorer, selvfølgelig får du dette til det er bare snakk om tid og litt svette også bittelitt frustrasjon.... Du har fått noen tips av meg allerede men nå som vi vet mye mere så vil jeg legge til: Sjekk om stigerøret har rett lengde (det kan være forskjell på kort og lang stamme) Sjekk om høyden på impellerhuset er lik på begge motorene Blås inn kontrollstrålen og sjekk om det kommer luft frem til impellerhuset (løsne skruene på lokket ) Generelt: sett inn alle skruer du løsner på med vannfast fett.... Om 4 uker så ler du av problemene du hadde og har 2 motorer som går og lurer på om du får liv i den tredje.... Bærer noen av motorene preg av å ha vært under vann ? Ivar og andre - kan ikke dere overta og dele det jeg har oversett Redigert 1.November.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 1.November.2016 Del på Facebook Svart 1.November.2016 Hei Sjarkmann, Bare et skudd fra hofta: Har du sjekket at motoren går i gir og at propellen går rundt med motoren i gang? Bare for å være sikker på at akslingen snurrer som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.November.2016 Del på Facebook Svart 1.November.2016 Hadde en 8HK yamaha. Der var pakningen fra impellerhuset og rundt stigerøret litt råtten=ittno trøkk og null kjøling. Ny pakning=alt fryd og glede Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjarkmann Svart 2.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2016 (redigert) Hei Sjarkmann, la plutselig merke til at dette var ditt fjerde innlegg. Beklager om jeg var litt forlangende i forrige innlegg.... vakke vondt ment. Det gjør ikke noe etter å ha vært passiv leser i noen år, å tenke jeg skulle bli fullstendig medlem. StorStas: Ja jeg har sjekket dette, men siden motoren er på land og jeg ikke orker å ta båten ut så ble det bare testet i en stor stamp, men propellen går rundt som bare det . Dessverre ikke noe kjøling så jeg har lagt denne til lagring (så kan jeg gruble litt mer over problemet ), og heller hentet frem en av de andre som jeg skal begynne med når jeg finner et passende øyeblikk Jeg ble så glad i disse småfjesene at de blir brukt titt og ofte . håper bare ikke de ødelegger meningen . Redigert 2.November.2016 av Sjarkmann (see edit history) Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Sjarkmann Svart 3.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2016 (redigert) Ingen som har noen invendinger å komme med om hva som kan være problemet. Det er jo da slik at jeg har begynt på en av de andre. Da jeg tenker at jeg kan sammenligne dem og se om noe er satt feil sammen. Mvh: Sjarkmann Redigert 3.November.2016 av Sjarkmann (see edit history) Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
dieselfan Svart 3.November.2016 Del på Facebook Svart 3.November.2016 ... du har vel fått endel råd som du vel ikke har prøvd ut og da dabber vel kanskje interessen fra de fleste som vil hjelpe ? Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 3.November.2016 Del på Facebook Svart 3.November.2016 Er du 100% sikker på at du har truffet på kjølerøret mot impellerhuset da? Om du er sikker, så sjekk ei gang til så er du helt sikker ? Er mange som har manglet kjøling etter impellerbytte, så har de bare bommet på røret.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.November.2016 Del på Facebook Svart 3.November.2016 (redigert) engestol - det er det jeg håpet Sjarkmann ville sjekke ved å blåse inn kontrollstrålehullet. da kommer det luft ut vanninntaket om ikke impelleren står i WC posisjon, derfor anbefalte jeg også å lette på vannpumpehuslokket. Redigert 3.November.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkmann Svart 3.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2016 (redigert) Jeg er 100% sikker på at jeg har truffet på røret, og for dere som lurer så har jeg hatt vannpumpehuset oppe, og der så alt fint ut. Problemet er det at jeg og motoren er i hver vår ende av kommunen og jeg får ikke sett på den før til helgen, pluss at der motoren er har jeg ikke tilgang på PC. Derfor ønsker jeg å få så mange tips som mulig før helgen. Problemet for meg er jo at jeg synes jeg har "prøvd det meste", men selvfølgelig har jeg jo ikke prøvd alt. Redigert 3.November.2016 av Sjarkmann (see edit history) Sitér dette innlegget Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.