Jump to content

Ekkolodd med innvendig montert "svinger"...erfaringer ?

Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Skal settes i en båt med enkelt glassfiberskrog så da er det vel håp att det vil virke greit....merkelig måte å løse det på, bortsett fra genial plassering da.

I den andre båten har jeg vanlig ekkolodd og ett kombinert ekkolodd/plotter med vanlige svingere så klødde meg hardt i hodetfør jeg skjønte dette.

Funker stort sett greit når montert korrekt.

Her med frostvæske fylt i svingerhus.

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du får et svakere signal med en innvendig giver, men det fungerer greit. Er du en ihuga fisker, ville jeg satset på utvendig eller gjennomgående giver. Innvendig giver fungerer ikke på båter med dobbelt bunn eller sandwichskrog.

Før du begynner bør du gjøre en sjekk ved å fylle en plastpose med vann og plassere denne mellom giver og skrog. Får du gode signaler da,er det bare å gå i gang. Jeg benyttet renset parafin som væske i giver koppen. Det var anbefalt av produsenten. Hvorfor vet jeg ikke.

Du får et svakere signal med en innvendig giver, men det fungerer greit. Er du en ihuga fisker, ville jeg satset på utvendig eller gjennomgående giver. Innvendig giver fungerer ikke på båter med dobbelt bunn eller sandwichskrog.

Før du begynner bør du gjøre en sjekk ved å fylle en plastpose med vann og plassere denne mellom giver og skrog. Får du gode signaler da,er det bare å gå i gang. Jeg benyttet renset parafin som væske i giver koppen. Det var anbefalt av produsenten. Hvorfor vet jeg ikke.

Ren frostvæske fryser.

Her er noen bilder tatt for en del år siden som illustrerer noe av forskjellen mellom innvendig og utvendig montert svinger.

For ordens skyld. Bildene er tatt samtidig og transducerne står 60 cm. fra hverandre. Loddene er for alle praktiske formål identiske.

På det øverste bildet er transduceren plassert i vann inne i båten. 

Etter at loddet er ferdig med å sende og har koblet over til mottak står fremdeles bunnen av båten og "synger" med. Det lager støy som gjør at korte avstander ikke kan detekteres.

På det nederste bildet er transduceren montert på en sko 10 cm. under skroget. Svingerflaten har stoppet å svinge med i god tid før loddet begynner å motta. Det kan presis vise korte ranger.

Man regner vanligvis med 3 dB tap ved innvendig montering, men verre er at man ikke helt vet hvor effekten går på grunn av en graut av refleksjoner og refraksjoner.

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...