Jump to content

Valg av høytrykkspyler

Framtia

Recommended Posts

Jeg har en Kärcher som har gjort nytten i snart 30 år, men vurderer nå å handle meg en ny kraftig høytrykkspyler. Kom over to kandidater som ser bra ut, men det er merker jeg ikke har erfaring med. De to er:

Foma: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=73049663 og

Kränzle: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=83426467

Kärcher har sikkert også noe i samme leiet.

Vi snakker altså om spylere som leverer trykk opp mot 160 bar og 600 liter/min, og kan kjøres på 16 amp kurs. Jeg ønsker også en spyler med slangetrommel, samt turbodyse.

Noen som kjenner disse merkene og kan gi anbefalinger?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har en K7 som er Karcher sin model i samme leiet.
Er godt fornøyd med vannmengde,trykk og kvalitet.
Det eneste ankepunktet mitt er høytrykk slangen som er fiberarmert.
Den er grei nok å hanskes med på en sommerdag men i kjølig vær er den forbannet stiv og lite samarbeids villig.
En høytrykkspyler i denne prisklassen bør være utstyrt med en stålarmert slange etter min mening.
Så ja totalt sett er jeg fornøyd men med en annen slange hadde jeg vært godt fornøyd.
Den bare virker år etter år uten noe tull... enklet og greit.
Nå skal jeg ut å redde den fra frostdøden da den har stått ute ved siden av båten i 14 dager og i morgen er det meldt -3 grader.

Har man råd til eller tar man seg råd til å legge 2500 til på bordet så er Kranzle kjent for å ha meget gode høytrykkspylere med høy kvalitet i alle ledd.
Hvis pengene spiller mindre rolle er den min favoritt kandidat.

Redigert av pipe (see edit history)

Jeg har også Kärcher K7. Veldig godt fornøyd med den. Fordelen med så kraftige høytykkspylere er at de blåser av groe og rur umiddelbart med rotojet-munnstykket uten å måtte skrape eller jobbe mekanisk etter opptak. Jeg ville ikke kjøpt høytrykkspyler til bruk på større båt som er svakere enn K7.

K7 og tilsvarende "semiproff"-modeller har visstnok pumpe og pumpehus i messing, mens de billigere spylerne har pumpekonstruksjonen i diverse plastmaterialer.  Den er verdt hver eneste krone.

Jeg har en rimeligere Kärcher - og på min høytrykksspyler er det en håpløst svak løsning for turbomunnstykket. Helt ytterst i munnstykket sitter det en liten metallbit som går rundt og rundt (og styrer dermed rotojeten...). Denne metallbiten er satt rett i plastikken - og kjører seg dermed etterhvert helt fast. Jeg er nå på min tredje "turbodyse". Håper de har en bedre løsning på de litt dyrere modellene.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Har K7 med rulle, en helt ok spyler. Brukes til bil og båt. med turbodyse går det meste av groe og rur av.  til spyling av slim trenger man kun den vanlige dysa. Funker bra med terassevasker på slitene verandaer. Kvalitet opplever jeg som middels, men det er av alt annet enn selve spylinga.. spylinga er viktigst og den funker tilfredstillende for meg, til hobbybruk.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har kjøpt med en varmtvannsvasker fra Foma. Tror det er den modellen du linket til HAIK.

Fungerer utrolig bra. Kan ikke sammenlignes med å vaske med kaldt vann.

Tok opp båten i går og spylte slimlaget og ruene ((pensla på litt saltsyre først) under båten av så lett som bare det

Så det anbefales

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Jeg vurderte det også, men det drar med seg en del ekstra.

Frostsikring hvis du har den i garasje. Min garasje er riktignok isolert med litt varme, men det må lages noe røropplegg og blir vel en del søl ved uttapping (eventuelt frost sikring).

Skal du ha med deg spyleren så kan det nok bli en del utfjordinger med å få med varmt vann.

Ellers ønsket jeg en spyler som ville holde noen år da jeg bruker den en del og var lei av spylere med diverse feil.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Kränzle  er sikkert kjempebra, men da snakker vi om spylere i proff-segmentet.

Her har også både Kärcher og mange andre tilsvarende proff-spylere til helt andre priser enn hva en Kârcher K7 eller tilsvarende Foma koster i forbruker-segmentet. 

En Kränzle 160 bar er vel fort oppe i 10-12 båtlapper, det vil si ca  2,5-3x ganger så mye som en Kärcher K7 eller annen kraftig hobbyspyler av tilsvarende merke vil koste.

En annen ting; Det er stort sett praktisk å holde seg innenfor strømforbruket på en 16A-kurs. Det er ofte maks av hva du klarer å ta ut av stikkontaktene hjemme eller der hvor båten skal spyles.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Gratulerer med en skikklig høytrykkspyler.
Før var min våte drøm en varmtvannspyler men etter å ha vasket bilen regelmessig med en slik fant jeg fort ut at voksen forsvant som dugg for solen.
Legger man til hva man kan vente seg av problemer når de blir noen år gammle er jeg glad det bare ble med drømmen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...