Jump to content

Kad44 sjøvannsfilter/frostvæske metode

Diagenic

Recommended Posts

Noen som har erfaring med å tilføre frostvæske rett i sjøvannsfilteret etter gjennomspyling med ferskvann av båt som ligger i boblehavn? Har idag spylt med ferskvann gjennom sjøvannsfilter inngangen etter impeller, deretter fyllt på med ca 15 liter grønn frostvæske i samme (venstre i sjøvannsfilteret) slange. Er dette god nok frostbeskyttelse, ferskvann og saltvannsiden har nå -30 frostvæske. Motor ikke startet under denne operasjonen. Noen erfaringer?

Redigert av Diagenic (see edit history)

Noen som har erfaring med å tilføre frostvæske rett i sjøvannsfilteret etter gjennomspyling med ferskvann av båt som ligger i boblehavn? Har idag spylt med ferskvann gjennom sjøvannsfilter inngangen etter impeller, deretter fyllt på med ca 15 liter grønn frostvæske i samme (venstre i sjøvannsfilteret) slange. Er dette god nok frostbeskyttelse, ferskvann og saltvannsiden har nå -30 frostvæske. Motor ikke startet under denne operasjonen. Noen erfaringer?

Sjøvannsfilteret sitter FØR impelleren.

Hvordan har du fått 15 liter frostvæske inn i motoren uten å starte den?

Ikke noe problem å fylle frostvæske rett i sjøvannsfilteret når motoren går. Hell på til du ser det kommer frostvæske ut av eksosen. Da er hele sjøvannssiden konservert.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Dumt å være SÅ påståelig når du ikke vet hva du snakker om Bisse !

Det skaper bare forvirring når noen som er uerfarne kommer med godt begrunnede og saklige spørsmål.

På KAD 44 sitter sjøvannsfiltrene ETTER impelleren.

Velkommen til Båtplassen Diagenic :flag_bp: Beklager at jeg ikke kan dele noen erfaring med deg når det gjelder å frostsikre motoren med båten i sjøen. Jeg gjør det på land etter at drevene er demontert og kjører gjennom 16 l (i hver motor) for å være på den sikre siden, selv om det begynner å komme frostvæske ut av eksosen etter at motoren har sugd inn 8-10 l. Frostvæske er myyye billigere enn ny ladeluftkjøler :smiley:

Takk for svar. Brukte først ferskvann med trykk, og deretter frostvæske med trykk som jeg tilførte rett ned i venstre hull i sjøvannsfilteret. Dette er hullet som går til motor, ikke fra impeller, sjøvannsinntak. Hvis motoren hadde gått ville det kommet saltvann fra sjøvannsinntaket via impeller inn i motor som hadde gjort metoden ubrukelig. Det er umulig å se om det kom kjølevæske ut gjennom drevet, men regner med at det gjorde det. Noen som vet om denne metoden fungerer uten at motoren går?

WGM takk for hyggelig melding

Dumt å være SÅ påståelig når du ikke vet hva du snakker om Bisse !

Det skaper bare forvirring når noen som er uerfarne kommer med godt begrunnede og saklige spørsmål.

På KAD 44 sitter sjøvannsfiltrene ETTER impelleren.

Velkommen til Båtplassen Diagenic :flag_bp: Beklager at jeg ikke kan dele noen erfaring med deg når det gjelder å frostsikre motoren med båten i sjøen. Jeg gjør det på land etter at drevene er demontert og kjører gjennom 16 l (i hver motor) for å være på den sikre siden, selv om det begynner å komme frostvæske ut av eksosen etter at motoren har sugd inn 8-10 l. Frostvæske er myyye billigere enn ny ladeluftkjøler :smiley:

Beklager dette.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Takk for svar. Brukte først ferskvann med trykk, og deretter frostvæske med trykk som jeg tilførte rett ned i venstre hull i sjøvannsfilteret. Dette er hullet som går til motor, ikke fra impeller, sjøvannsinntak. Hvis motoren hadde gått ville det kommet saltvann fra sjøvannsinntaket via impeller inn i motor som hadde gjort metoden ubrukelig. Det er umulig å se om det kom kjølevæske ut gjennom drevet, men regner med at det gjorde det. Noen som vet om denne metoden fungerer uten at motoren går?

Kjenner ikke systemet , men "Noe skurrer i mine ører" 

Hva med stykke fra sjøvansfilter / impeller /sjøvannsinntak, står det med ferskvann/sjøvann?.

Kan frostvesken forsvinne den gale veien  (til sjøen og ikke til eksosen)?

Kan dette fryse?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger-Jo - det er som Diagenic sier, venstre hull i sjøvannsfilter => inn på motor (medstrøms).  Høyre hull => sjøvannsinntak (motstroms) Alt går i slanger på denne siden så når det fryser så skjer det i gummislange.

Hva med stykke fra sjøvansfilter / impeller /sjøvannsinntak, står det med ferskvann/sjøvann?.

Ja det står med sjøvann, avhenger av hvor dypt båt/motor ligger i vannet. Jeg har 2x KAD44 i forskjellige båter og begge har vann opp til ca 3cm under impellerpumpe inntak.

Diagenic - du må blende eller sette tilbake denne slangen om du tar den av og sette lokket på sjøvannsfilter for å ikke å få sjøvann inn...

Redigert av dieselfan (see edit history)

Noen som vet om denne metoden fungerer uten at motoren går? 

Velkommen til Forumet Diagenic  :thumbsup:

Artig problemstilling du tar opp her  :thumbsup:  nyttig for mange som er i samme situasjon som deg, det er mange som har KAD44 familie motor  :yesnod:

Min mening er at din metode vil virke anda bedre om du drenerer Ladeluftkjøler og Varmeveksler (evt hele motoren) etter du har spylt med ferskvann, før du fyller med frostveske.   (fordi da unngår du trolig "lommer" med ferskvann som kan fryse) 

Takker, Og det med drenering  før frostveske "klinger bra i mine ører"  "dieselfan". 

Skulle gått i Dokumentarkivet  med en gang, lærte litt i dag og. 

https://baatplassen.no/i/topic/16443-volvo-penta-3x4x300-serien/

en har lett for å tenke  ventil/filter/impeller/motor når en frostsikker sjøvansdelen.  

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Beklager dette.

Du er tilgitt :saint:

For øvrig så stemmer alt "dieselfan" sier her med mine egne observasjoner.

Når jeg tar ut impelleren med båten på vannet, står sjøvannet et lite stykke ned i slangen under impellerhuset.

Tror jammen jeg skal skru ut dreneringspluggene på ladeluftkjølerne selv i dag for sjekk, selv om jeg har kjørt godt med frostvæske igjennom.

Redigert av WGM (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...