littmild Startet 2.November.2016 Link til dette innlegget Startet 2.November.2016 (redigert) Får en alarm på Perkinsen som jeg antar betyr at den leverer for høy ladespenning, har gått inn i ECU'en(Deif ECU100) og funnet ut at alarmen(4970) har set point på 30.0V, det er all informasjonen jeg har funnet frem til. Fikk alarmen første gang tidlig i sommer og fant da ut at den forsvinner og ikke kommer tilbake dersom vi skrur av nødbelysningen(24v LED) som er det eneste som er koblet til batteriene. Nå nylig har den derimot gått flere ganger uten at LED-belysningen er på. Normalt har spenningen(U-Supply) ligget på rundt 27,4V, nå ser jeg at den jevnt ligger litt høyere, 28,5-29,5V. Hva kan problemet være? Motoren er ny i Januar i år og har såvidt bikka 3000 gangtimer. Redigert 2.November.2016 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
bellen Svart 2.November.2016 Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Først av alt mp du sjekke med voltmeter om spenningen virkelig er for høy. Har vært bort i fleire Ecu'er fra Auto Maskin som måler feil spenning og gitt alarm. Einaste mulighet for å fjerne alarmen var å heve settpunktet for alarmgrensen, det andre alternativet var å skifte ut Ecu'en. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 2.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 (redigert) Det skal jeg gjøre med en gang! Slo meg ikke engang at denne kunne være feil. Hadde et håp om at det bare var snakk om kortvarige spenningshopp, så jeg satt opp forsinkelsen fra 1.0s til 10.0s, men det hadde ingen effekt. EDIT: ECU'en viste 0,5-0,6V mer enn måleapparatet, mao. ikke nok feilvisning til at det er problemet. Redigert 2.November.2016 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
bellen Svart 2.November.2016 Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Så da måler du rundt 29,5v? Det er i grunnen normal ladespenning på et 28v anlegg. Deler du det på to, så får du ca 14,7v som er vanlig på 12v system og er det du skal ha over hvert batteri (regner med du har to batterier i serie). Så da har du faktisk feilmåling på ecu'en din. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 2.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 På tidspunktet jeg målte viste måleapparatet mitt 26,9v og ECU'en 27,5v. Hvis ladespenningen normalt skal ligge rundt 29,5v, hva mener du set point for alarmen burde være? Og hvor mye er det normalt at spenningen går opp og ned? Uten variable forbrukere i kretsen og på en maskin som går konstant på 1519-1523 rpm skulle man tro at spenningen ville være mer stabil uansett. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.