Philonica III Startet 3.November.2016 Del på Facebook Startet 3.November.2016 Hei Noen anbefalinger, erfaringer til batterilader som takkler 550A batteribank? Reidar Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.November.2016 Del på Facebook Svart 3.November.2016 Har denne: http://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1127&category_id=167&gclid=CjwKEAjwwOvABRC08aedoZ_lnTMSJACs_cbu60VEk3AAbJMqyPmyz3MGYX6hjRfcq8LyowtMTyNSRRoC5wrw_wcB&vmcchk=1&Itemid=39 Funker veldig bra! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
StorStas Svart 3.November.2016 Del på Facebook Svart 3.November.2016 Med den som Steinsvik nevner kan du ikke gå feil, den kan konfigureres til batteribanken din og merket er anerkjent. Ellers, av generelle råd så bør du ha en lader som yter fra rundt 10% av batterikapasiteten. Hvis du pleier å ha mye 12V strømforbruk mens du ligger på landstrøm, så bør du dimensjonere opp laderen tilsvarende. Hvis du velger en lader uten konfigureringsmulighet så sjekk at ladespenningen(e) passer til batteriene dine (du skriver ikke hva du har). Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 3.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2016 Kjøleskapet står på hele tiden, sjekket met tang amp. og den bruker i underkant av 2 A i gjennomsnitt. Noen led lys, og på våren og høsten bruker jeg litt dieselvarmer eber D4. litt TVmen det er sjelden. Har på hånden en 45A to utganger vil det holde? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.November.2016 Del på Facebook Svart 3.November.2016 Victron ladere håndterer parallellbelastning helt utmerket. Jeg har en 25A Victron og ligger alltid med landstrøm i gjestehavner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
StorStas Svart 3.November.2016 Del på Facebook Svart 3.November.2016 Philonica III, Jeg vil si at 45A er greit nok, det viktigste er at laderen har ladespenning som passer batteriene. Du vil ha rundt 40A tilgjengelig for å fylle batteriene med da, og vil kunne toppe batteriene innen "rimelig tid", selv når du har brukt en del strøm. Men det er verdt å merke seg at en del ladere har tidsbegrensning for hvor lenge de vil yte maks. Jeg har sett ned i 8 timer, og skulle den laderen din være av den typen så vil den sannsynligvis slite med å fylle batteribanken din, om du skulle tappe mer enn rundt 50% av kapasiteten. Det gjør du kanskje ikke uansett, og det er ikke verre enn at man tar ut landstrømskabelen en liten stund før man fortsetter. Men verdt å ha i bakhodet om du skulle være uheldig med forbruket en dag. Med mindre laderen har egen "sense" (føler) for batterispenningen så sørg for å bruke ekstra god dimensjon på kablene. Så blir laderen mest mulig effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 3.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2016 Dette står om laderen: Produkt tekst :5 stegs automatisk lader med 2 utgangerPulslading - Mykstart - Opplading - Utjevning - VedlikeholdTekniske data:Innspenning: 200-240V 47-63HzOpplading: 14,7 Volt (+/- 0,1V)Vedlikeholdslading: 13,7 Volt (+/- 0,1V)Ladestrøm: Maks 45AStrømforbruk: Maks 648 WattLaderen er beskyttet mot feilkobling,kortslutning og overoppheting (sikringer).Mål: 323x231x106mm (4kg)* Passer for bly/syre, AGM og GEL batterier.* Vedlikeholdslading på ubestemt tid, uten å skade batteriene.* Kan lade helt tomme batterier dersom de er i orden.* Bryter for valg av halv effekt, glimrende for mindre batteribanker etc.* Kompakt design og festebraketter for enkel montering.* Laderen har to kanaler for to seperate 12V batteribanker (f.eks start / forbruk).* Innvendig beskyttet mot f.eks sjøluft* Timer sikrer at batteriene aldri overlades (kan justeres).Laderen har et helt unikt digitalt display i fronten, dette gir deg flg info:Aktuell ladespenning (Volt) , aktuell ladestrøm (A) og ladetilstand (i %).Men kanskje aller viktigst, så kan laderen fortelle deg hvor mye strøm du har brukt.Den regner ut hvor mye strøm (A) den fyller på batteriene og dette er en glimrendepekepinn på aktuelt forbruk.Ved hjelp av displayet på laderen kan du enkeltpasse på at du ikke overbruker batteribanken, dette øker levetiden betraktelig.De fem ladetrinnene foregår som følger:Pulslading: Valgfritt, kan velges med bryter i front.Mykstart: Dersom batterispenningen er under 10,5V vil laderenstarte med halv effekt til 10,5V spenning oppnås.Opplading: Her foregår ca.85% av ladingen. Laderen gir maksladestrøm mens spenningen stiger til maksnivå 14,7VUtjevning: Laderen holder spenningen på 14,7V for å utjevnenivåene i cellene. Ladestrømmen synkerVedlikehold: Her foregår vedlikeholdslading på 13,7V. Ladestrømmen vil reguleres etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 3.November.2016 Del på Facebook Svart 3.November.2016 Dette ser ut som spec'en til "Nor Charger NC-1245D". http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/nor-charger-batterilader-p-2936 . Hva slags batterier har du? Denne laderen har litt høy "float" på 13,7V hvis du har GEL/AGM vil jeg si (selv om reklamen påstår annerledes). Spesielt siden det høres ut som du ligger konstant på landstrøm når du ikke er i båten. Men har du vanlige bly/syre batterier skal den duge helt fint. Reklamen sier den har en timer (tidsbegrensningen jeg nevnte tidligere) som kan justeres. Men verken bruksanvisningen eller bilder av laderen ser ut til å vise noe om det, så enten har den ikke tidsbegrensning eller så kan den bare ikke justeres. Uansett, sannsynligvis ikke noe stort problem. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 3.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2016 Det er denne ja, men ikke til den prisen. Det er blybatterier 5x110A. Takk for innspill, kommer til å gå for denne. R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 4.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2016 Bruker 4 batterier til forbruk og et til start, er det da riktig med 4 på en utgang og et på den andre utgangen, riktig eller alle på samme utgang? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 4.November.2016 Del på Facebook Svart 4.November.2016 Da skal du ha de 4 forbruksbatteriene på en utgang og startbatteriet på den andre utgangen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.November.2016 Del på Facebook Svart 4.November.2016 Hvis laderen ikke har mulighet for lavere float enn 13,7V ville jeg ikke kjøpt den. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 4.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2016 (redigert) Hvis laderen ikke har mulighet for lavere float enn 13,7V ville jeg ikke kjøpt den. Kan du begrunne det nærmere, jeg har ikke peiling-- står jo dette i produktbeskrivelsen: Her foregår vedlikeholdslading på 13,7V. Ladestrømmen vil reguleres etter behov. R Isaksen Redigert 4.November.2016 av Philonica III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 4.November.2016 Del på Facebook Svart 4.November.2016 (redigert) Mange batterier må/bør ha lavere spenning (spesielt AGM). Ladestrømmen (Amperen) reguleres etter behov som alle ladere, men spenningen (V) hadde jeg også ønsket å ha lavere (hvis det ikke kan justeres på laderen). Redigert 4.November.2016 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Marwin Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 Vedlikeholds ladespenning på 13,7 volt på vanlige blybatterier, er ikke det for høyt?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Joerg Becker Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 (redigert) Float med 13,5 - 13,8V er vanligvis normal for bly. Også her: Se på databladet til batteriene du har, ikke sammenlikne med andre siden det kan være bunnforskjellig! Jørg Redigert 14.November.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Tommy_H. Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 (redigert) https://www.maritim.no/pronautic-1260p-12-volt-60-amp-3-bank-batterilader#.WCmQTuHNyRs Har denne i 50 AH, strålende fornøyd. Kjøpte min fra USA. Redigert 14.November.2016 av Tommy_H. (see edit history) Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Marwin Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Float med 13,5 - 13,8V er vanligvis normal for bly. Også her: Se på databladet til batteriene du har, ikke sammenlikne med andre siden det kan være bunnforskjellig! Jørg Standardbatteriet, åpne blysyre, har vel neppe store forskjeller i float? Hva med 13,25? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Joerg Becker Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 (redigert) Du spurte om det var for høyt, Marwin, og svaret du fikk er riktig.Ang. neste spørsmålet ang. laver float-spenning: Ja, de fleste bly-batterier kan også float-/vedlikehold-lades med lavere spenninger.F.eks. med 13,2V og oppover, f.eks. parallell med AGM som ønsker 13,3V @ gjennomsnittlig 20 - 25°C Men dette kan man bare anbefale når bly-batterier får regelmessig topplading med økt spenning fra tid til tid.Jeg anbefaler å følge vanlig bly-rytme av alle 2 - 3 uker for bly i sommer,og maksimal 6 uker når temperaturene kryper tydelig under 7°C ellers (parallell med å skifte sommerdekk/vinterdekk).Bakgrunn for det er gamle tradisjoner med blikk på å unngå sulfatering og stratifikasjon på bly med flytende væske. Batterier med fast elektrolytt kan også "masseres" ved hjelp av en desulfator ("batteri-pulser"),også den hjelper effektiv mot sulfatering og anbefales for batteripleie over lang tid.Husk: Litt feil hver måned blir mye feil over flere år = unødvendig tidelig død av batterier. Jørg Redigert 15.November.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 16.November.2016 Del på Facebook Svart 16.November.2016 Takker for bra svar Joerg :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.