Hosse Startet 5.November.2016 Link til dette innlegget Startet 5.November.2016 Jeg har en Mercruiser V8 MPI 2003 modell. Den er nå i stort sett helt ferdig konservert for vinteren, men jeg har en par utfordringer før jeg er klar. For det første rakk jeg ikke å justere frostvæske nivå i det lukkede kjølesystemet. Jeg har fyldt på så mye jeg kan i tanken, men har ikke fått sirkulert det ennå. Kan jeg starte den og la den gå til den er varm nog til at termostaten åpner seg, uten å kjøre på med vannslangen? Hvis ja, vet noen hvor mange grader den må opp i da før termostaten åpner? For det andre så lurer jeg på hvordan den plastdunken (ekspansjonstanken?) skal kobles til. Det er en tapp i toppen og en i bunn på den. Sånn som den stod montert når jeg kjøpte den, så gikk det en slange fra toppen av kjøletanken (rett under påfyllingslokket) og til toppen av plastdunken. Dette resulterer i at all kjøleveske i dunken renner ut i bunn tappen og inn i båten.. masse søl. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Jeg kjenner ikke Mercruiser, men innløpet fra motorens kjølesystem skal trolig inn på bunnen av ekspansjonstanken. Stussen på toppen av ekspansjonstanen er overløp. Når kjølevæsken i motoren bli varm så utvider den seg og presses inn i bunnen av ekspansjonstanken. Når motoren blir kall så suges væeske inn i motorens kjølesystem fra ekspansjonstanken. Du ser 2 streker på tanken; den øverste er merket HOT (varm) og den nederste COLD (kald). Når motoren er kald skal nivået i ekspansjonstanken ikke stå under COLD. Når motoren er varm så skal nivået i ekspansjonstanken ikke være over HOT. Du finner tilsvarende system på bilmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus5 Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 NEI, ferskvannsiden (den med kjøleveske) er kjølt av en saltvannskrets som har egen pumpe. Kjører du denne UTEN vann kan du ta knekken på impelleren i denne. Skal du kjøre den uten vann må du koble fra pumpa evnt. ta ut impelleren. Termostaten åpner som regel på mellom 60-70 grader, og er helt åpen på mellom 80-90 grader (kommer ann på hvor mange grader termostaten er på) Når det gjelder ekspansjonstanken, er den slangen fra bunn som regel koblet på utgående slange fra varmeveksleren. Og den på toppen er som regel koblet på inngående slange til varmeveksleren. MEN, her er det forskjellige måter å koble på så jeg må se i verstedboka for å svare deg helt riktig Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post
Hosse Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Brutus5: OK, så det du sier er at jeg må koble på hageslangen på "sjøvannskretsen" for å kunne kjøre den sånn at frostvæsken i det lukkede systemet får sirkulert? Ang ekspansjonstanken så er jeg helt enig i det du sier. Det vill vært naturlig at slangen går fra toppen av varmevekslere og inn i bunn på tanken. Så kunne slangen fra toppen av tanken bare gå rett ut sånn at hvis det blir overtrykk eller for mye væske, så renner det ut vann der. Jeg må få tak i en verksted bok jeg også helt klart.. Er det Ravn som gjelder da? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Brutus5 Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Brutus5: OK, så det du sier er at jeg må koble på hageslangen på "sjøvannskretsen" for å kunne kjøre den sånn at frostvæsken i det lukkede systemet får sirkulert? For å være på sikre siden JA. Du kan kjøre uten saltvannskretsen, MEN da bør du ha koblet til en egen vannslange fra hageslangen el. lignende.. Du kan også tappe kjølesystemet, og la disse kranene stå åpne (Det skal være egne kraner for dette på motoren din) Men da må du være sikker på at disse er åpne sånn at det kommer vann ut av de. (de er ofte tette av avleiringer og møkk) Som du skjønner så er det litt å tenke på den/de første gangene.. Er du usikker på noe kan du jo bare sette inn en liten varmeovn el. lignende til jeg kommer å ser på akselen, så kan vi ta det da. Det er ikke mye som skal til, bare så det ikke fryser for deg. Når det gjelder verkstedhåndbøker så har jeg stort sett de orginale, så jeg kjenner ikke til andre når det gjelder båt Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post
Hosse Svart 14.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Ut fra servicemanualen jeg fikk nå, så ser det ut til at det finnes to løsninger: Bunn: Topp: Heldigvis fant jeg et gammelt bilde av min motor, og der ser jeg at slangen faktisk gikk inn i bunn opprinnelig! Den må da ha datt av en gang og blitt montert på toppen i stedenfor ved et uhell. Godt jeg fikk dobbeltsjekket dette. Nå idag er det jo plussgrader, så da tenkte jeg ta en runde med dette. Sånn har jeg tenkt å gjøre det. Supert hvis noen retter meg hvis jeg gjør feil. NB: Drevet er av nå. 1. Jeg monterer tilbake ekspansjonstanken. 2. Setter slangen fra varmeveksleren inn i bunn på tanken. 3. Jeg setter inn hageslangen på sjøvannskjølesystemet. 4. Jeg åpner kranen på sjøvannkjølesystemet, sånn at vann fra hageslangen kommer inn. 5. Lukker kranen som går ut i bunn av båten. 6. Starter opp motoren og lar den gå til den blir varm. 7. Venter til den er ved 70-80 grader og kjenner at alle slanger er varme. 8. Etterfyller eventuell kjøleveske rett i varmeveksleren og ekspansjonstanken. 9. Sjekker frysegraden på vesken og sørger for at denne tåler nok kulde. 10. Stopper motoren. 11. Tar bort hageslangen. 12. Setter på en slangstump med tratt på, på sjøvannskjølesystemet 13. Fyller hele slangen og tratten med kjøleveske 14. Starter motor og lar den gå til det renner ut kjøleveske under båten. 15. Stopper motor 16. Lukker alle kraner. Høres dette riktig ut? Jeg får ta å sjekke impelleren i motoren til våren. Den kan ha gått varm nå tidligere eller er utslitt.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Hvis du bare skal sirkulere kjølevæsken i motoren så kan du jo ta av reima og rotere vannpumpen noen runder. Husk å drenere sjøvannssiden. Jeg pleier å ta ut impelleren, ta av endelokkene på varmeveksleren og tappe ut slangene som går inn på manifoldene/risere. Det siste vil variere ettersom noen motorer har lukket kjølesystem som også kjøler manifoldene mens andre lar saltvannet som går ut av varmeveksleren kjøle både manifolder og risere. Noen motorer har tappekraner og det finnes ulike varianter med flere eller færre dreneringspunkter. Noen har en egen dreneringsmanifold hvor man bruker en sykkelpumpe for å blåse gjennom vannslangene, greit for de som har båten på henger. Den hvite plastbeholderen som du viser på bildet kalles gjerne "coolant recovery tank". Slangen hit kommer fra oversiden av trykklokket på varmeveksleren. Det er altså kjølevæske som blir trykket ut av trykklokket som havner her og når motoren kjøles ned etter bruk slurper den tilbake fra bånn av denne tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 14.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 OK, ang det siste du skriver. Da skal slangen inn i bunn ikkesant? Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 14.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 (redigert) Da har jeg kjørt motoren varm (73 grader omtrent). Kjørte med hageslangen inn på sjøvannsslingen. Jeg turte ikke å kjøre lenger da jeg syns den ble rimelig varm på sidene. Før jeg startet motoren, så fylte jeg opp varmeveksleren og ekspansjonstanken med ren kjøleveske. Deretter sjekket jeg at frostveskemåleren virket og jeg fikk 40+ grader i både ekspansjonstanken og varmeveksleren. Så når jeg kjørt en god stund, så sjekket jeg på ny. Da var det fortsatt 40+ grader frostveskenivå i ekspansjonstanken og ca 22 grader frostveskenivå i varmeveksleren. Tror dere dette betyr at den har klart å sirkulere frostvesken skikkelig? Alle slanger var varme, bortsett fra en slange på hver side, som ser ut til å gå inn i noe jeg tror er eksosen (beklager amatøruttalelser her..) Se gjerne på bilde hvilken slange som på hver side var kald: Skal den slange være kald, til tross for at termostaten åpnet seg? Grunn til at jeg skrudde av den ved 73 grader var at denne delen ble så varm at jeg såvidt kunne sette hånden på det. Dette var når jeg hadde hageslangekjøling på motorens sjøvannssystem. Når jeg gjort dette, så flushet jeg sjøvannssystemet med 3 liter frostvæske. Hva tror dere. Er jeg sikret for vinteren nå, eller fikk jeg ikke sirkulert det lukkede systemet skikkelig? Veldig veldig dumt å sjanse på dette.. Beklager grisete båt på bildene. Kommer av at slangen på ekspansjonstanken var helt feilmontert så det har sprutet rustfarget kjøleveske overalt.. Blir en skikkelig vask til våren! På forhånd, tusen takk! Redigert 14.November.2016 av Hosse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Dette blir bra vettu. Motoren din har eksosmanifolder som er kjølt sammen med motoren, altså går den lukkede kjølekretsen innom manifoldene. Derfor er disse varme. Sjøvannet går altså fra drevet inn i båten og går først gjennom kjøleren til servoen, så gjennom bensinkjøleren og så gjennom sjøvannspumpen før varmeveksleren og så ut i riserene. Det er laget for å drenere disse vha noen små plast vingeskruer og det er da ikke nødvendig å frostsikre sjøvannskretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 15.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2016 OK! Men tror dere jeg fått frostvæske overalt nå, til tross for at den øvre slangen til eksosen er kald på begge sider av motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 15.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2016 Veldig usikker på om jeg skal sette på kupe varmeren på ny eller om jeg faktisk har klart det nå. Ser at det blir minusgrader på torsdag igjen. Hva ville dere gjort? Jeg vet som sagt ikke om frostvæsken har kommet seg rundt i hele det lukkede systemet.... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.November.2016 Link til dette innlegget Svart 15.November.2016 OK! Men tror dere jeg fått frostvæske overalt nå, til tross for at den øvre slangen til eksosen er kald på begge sider av motoren? De øvre slangene som altså går ut fra varmeveksleren og inn på riserne går det sjøvann i. Dette blir så spylt ut i eksosen rett før rørbendene som går ned til "bukkehornet". Vannet som går her blir mao varmet opp av varmeveksleren og er derfor temmelig kaldt. Når motoren er driftsvarm er altså eksosmanifoldene ca 80-90 grader mens eksosriserne ikke blir varmere enn 40-60 grader. Litt tomgangskjøring varmer ikke opp riserne så mye engang. Alt er normalt og jeg tipper du har noen blå dreneringsplugger på varmeveksleren som du kan skru ut. Da har du frostsikret. Det sitter antagelig slike blå plugger under på "fuel cooler modulen" og på sjøvannspumpen (hvis du har bravo drev). http://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/31751/12840/225 Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 16.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 OK! Da burde jeg være sikret nå. Nei, jeg har Alpha gen 2 drev. Uansett, så er drevet tatt inn nå over vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 18.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 Nå har jeg kjørt uten cupevarmer flere dager, da det vært mildt. Hva tenker dere? Har jeg fått sirkulert kjølevæsken godt nok ved 73 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.