Jump to content

Idiotisk båtregister


Sebaldus

Recommended Posts

Som noen muligens har fått med seg har jeg anskaffet en Columbie 66 seilbåt. I den forbindelse må jeg visst nok en gang i ilden med båtregisteret.

 

Sendte inn omregistreringsskjema med min og tidligere eiers underskrift og regnet med at alt var bra. Men neida....

 

Båten fikk ny påhenger høsten 2002 og dette ble påført i rubrikken for endringer. Nå etter x-antall uker har de altså funnet ut at de ikke vil registrere før jeg har skaffet kvittering på denne motoren. Nå tror jeg faktisk jeg fikk dette med men må bruke tid og krefter på å finne den og sende den inn. Hvorfor i alle verden skal de legge seg opp i dette? Har de noe slags politimyndighet?

 

Trodde ellers hele greia var nedlagt? Er nesten fristet til å gi blaffen i hele greia.  :smiley:

 

Husk i alle fall dette hvis du kjøper en brukt 3 hester til jolla for 500 kr brukt. Da må du ha fulle papirer til registeret....ellers blir det bråk! (mon tro om du må sende inn bilde og kvittering for hvitt arbeid hvis du omlakkerer båten også?)

Link to post
Share on other sites

Toll- og avgiftsdirektoratet står bak registeret. Da finner du forklaringen. De har i tidenes løp tillatt seg det ene og det andre av noe man må bare betegne som maktarroganse..  :smiley:

 

Jeg for min del vurderer å sende et brev hvor jeg henviser til stortingsvedtak og ber om at båten min (gummibåten, ikke seilbåten og sjaluppen) BLIR SLETTET fra registeret. Kanskje du kan prøve det og se hva som skjer

Link to post
Share on other sites

Toll- og avgiftsdirektoratet står bak registeret. Da finner du forklaringen. De har i tidenes løp tillatt seg det ene og det andre av noe man må bare betegne som maktarroganse..  :smiley:

 

Jeg for min del vurderer å sende et brev hvor jeg henviser til stortingsvedtak og ber om at båten min (gummibåten, ikke seilbåten og sjaluppen) BLIR SLETTET fra registeret. Kanskje du kan prøve det og se hva som skjer

Har vel tenkt å true med det hvis de ikke registrerer. Kan ikke se noen grunn til at de skal ha kvittering. Jeg har oppgitt serienummer, modell og alt.

 

Synes i grunnen det er OK med et register, men alt som lukter av toll og avgift..... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det lukter ikke, det stinker.

Sant nok...grøsser ved tanken på hva vi vil oppleve om AP og SV danner regjering. Da skal nok luksusbåtene i "halvmillionkronersklassen" skattlegges!

 

Det er vel forresten ikke noe objekt som skattlegges hardere enn fritidsbåt? jeg tenker da på formueskatt for de som er så uheldig å ha formu (ingen fare her)  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noe av formålet til båtregisteret var vel å bidra til reduksjon av bl.a. tyveri og andre ulovligheter. Jeg hadde samme styret når jeg skulle omregistrere Sjømannen. Også der var det et motorbytte som tidligere eier ikke hadde meldt fra om. Jeg kan tenke meg et tilfelle som kravet om kvittering ved motorbytte kanskje er tenkt skal demme opp: At stjålne motorer plutselig får nye eiere som har båten registrert i båtregisteret... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Batdilla  :smiley:

Du har helt rett. Båtregisteret har ført til antall gjenfunnede stjålne båter og motorer har økt dramatisk. Hvis noen skulle kjøpe en motor som er stjålet, ville kritikken mot Båtregisteret sannsynligvis være ganske bastant. Kontrollen fra Båtregisteret kunne innebære at det ville vært mindre attraktivt å stjele både båter og motorer. Men nå er altså registeret blitt frivillig. Baat-Guru kan derfor bare gi blaffen i å registere både båt og motor hvis han ønsker det. Jeg er redd for at det kan føre til at det er fritt frem for tyver og annet pakk til å forsyne seg uten at det får konsekvenser. Den eneste måten å forhindre det på er at båtfolket slutter opp om registeret og registrerer sine båter og motorer som før. Derved kan vi selv bidra til å beholde et register som vi alle til syvende og sist har fordeler av å beholde. Så lenge registeret er frivillig vil det ikke kunne brukes til skatte- og avgiftsformål, som var grunnen til at KNBF gikk sterkt i mot opprettelsen av registeret. Nå er det imidlertid brukt ca. 100 millioner skattekroner på å opprette registeret. Når det nå begynner å fungere til beste for både båtfolk, båtforeninger og andre viktige aktører i båtlivet, gjøres registeret frivillig og dermed svekkes nytteverdien av registeret tilsvarende. Politikere er sannelig ikke lette å forstå seg på!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Men jeg har da motornummer og alt? Hadde motor med dette nummert vært meldt stjålet kunne man foretatt enkel kryss-sjekking. Værre er det at på to andre båter jeg har hatt i registeret har jeg unnlatt å opplyse motornummer rett og slett fordi jeg ikke hadde det for hånden. Ingen problemer med det.....

 

Ser poenget, men det får da være grenser for hva de skal legge seg oppi og kreve dokumentasjon for? Hva om jeg hadde kjøpt motoren brukt eller tatt i bruk en annen gammel motor som hadde stått i en kjeller?

 

BYRÅKRATI!

 

Men jeg kommer nok til å registrere likevel - ser fordelene!

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!

 

Ang registrering eller ikke , nå som det er blitt frivillig er det allikevel ikke det.

Pga at forsikring selskapene forlenger at båten skal være registrert , ialfall noen av selskapene.

 

Men kan de egentlig forlange det , nå som det er frivillig ???

 

mvh

 

Leifen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!

 

Ang registrering eller ikke , nå som det er blitt frivillig er det allikevel ikke det.

Pga at forsikring selskapene forlenger at båten skal være registrert , ialfall noen av selskapene.

 

Men kan de egentlig forlange det , nå som det er frivillig ???

 

mvh

 

Leifen :sailing:

Sålenge det er frivillig kan de vel neppe bruke det til å kreve inn avgifter? Da er mitt hovedargument mot registeret borte, men nå synes jeg de lager så mye stress og byråkrati at jeg får motvilje mot hele greia bare av den grunn.

 

Hadde jeg stjålet motoren hadde det tatt meg 3 sekunder å lage en falsk kvittering.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er glimrende du måtte vise kvitering på motoren.

 

Det betyr at registeret kanskje fungerer. :sailing:

Fungerer til hva? Jo...neppe til å sjekke om motoren er stjålet for det har de motornummer til. Poenget er selvfølgelig å sjekke om jeg har vært så syndig å kjøpe motoren i Sverige uten å betale moms. Så kan de innrapportere til rette myndighet.

 

Men, men....alt er jo i orden så jeg bør kanskje finne meg noe viktigere å irritere meg over?

Link to post
Share on other sites

Sant nok...grøsser ved tanken på hva vi vil oppleve om AP og SV danner regjering. Da skal nok luksusbåtene i "halvmillionkronersklassen" skattlegges!

Selv om her skal være bra takhøyde i dette forumet, synes jeg vi skal holde partipolitikken utenfor, siden her sikkert er både SV'ere og AP'ere her også...  :nono:

 

En av de største fordelene ved et regjeringsskifte, er at de mest håpløse populistiske avgjørelsene fra nåværede ekstrem-liberalistiske regjering forhåpentligvis kan bli omgjort, kanskje vi til og med kan få tilbake et båtregister som fungerer etter hensikten, noe som alle seriøse båtfolk burde ønske velkommen...  Selvsagt uten økede avgifter, og helst lagt et annet "sted" enn under Toll- og avgiftsdirektoratet... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Selv om her skal være bra takhøyde i dette forumet, synes jeg vi skal holde partipolitikken utenfor, siden her sikkert er både SV'ere og AP'ere her også...  :nono:

Sant nok, man må nok velge parti ut fra andre ting en kun noen lapper i året i båtavgift. Men dette var bare min personlige begrunnelse for hvorfor jeg er skeptisk til et register under avgiftsdirektoratet. Det hjelper lite om DAGENS regjering ikke vil ha båtavgift med tanke på hva som kan komme......

 

Er ikke akkurat så begeistrert for dagens regjering heller....Man har det hardt når man er 50% enig med RV og 50% med FrP. Kanskje jeg burde danne parti?

Link to post
Share on other sites

kanskje vi til og med kan få tilbake et båtregister som fungerer etter hensikten, noe som alle seriøse båtfolk burde ønske velkommen...  Selvsagt uten økede avgifter, og helst lagt et annet "sted" enn under Toll- og avgiftsdirektoratet... :cheers:

Velt talt, Skvulpen!!!  :cheers: Og takk til Baat-Guru for morsomme kommentarer!!!  :lol:

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...