Chiwas Startet 5.November.2016 Link til dette innlegget Startet 5.November.2016 Måtte dere sjekke dere inn i Europa? Grand Canaria osv? Eller er det som å reise med båt til Sverige og Danmark? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 I Schengen bare seilte vi. Sjekket inn i Skottland. Valgte å fortøye i Spania og gå over grensen til Gibraltar. Men oppfordrer til å Google, mistenker at vi ikke var helt lovlydige. Spør på havnekontoret, de vet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 takk for svar, har prøvd å google, men jeg fant ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Hei Me sjekka ikkje inn ein plass, då me segla til Spania i 2004/2005. I Portugal likte enkelte "Polizia Maritimas" å sjå papirer, men det verka som om det berre var av gamal vane, og for å ha noko å gjera på. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Innenfor EU er det vel bare å passere over landegrensene, akkurat som med bil. Unntaket kan komme med UK og brexit. Ellers bør man melde inn ankomst til planlagt havn når man er innenfor VHF/mobil-distanse. Noen steder er trafikken regulert, kun utgående i en periode, inngående i en periode. Stengt for lystseilere når større skip skal ut/inn etc. Noen ganger kan det være fullt. Uansett skal man ha med papirer på diverse saker, har vært omtalt i tidligere tråder. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Reglene er noe mer strikt håndhevet i disse landene enn hva man er vant til hjemme. Dette er et område i verden der man i nyere tid ikke er raus med tilgivelsen, men holder på at man skal forholde seg til å få tillatelse først. De siste årenes strengere regime rundt forflyttning av båter og skatteunndragelse har gjort dette langt kraftigere håndhevet. Det er også så lett å holde sge på innsiden av loven ved å ha med papirer og rusle innom havnekontoret når man ankommer. Vi har opplevd å få politiet sendt ut til båten... ikke så festlig når det enkelt kan unngås... Innenfor EU er det meget ulike regler for båter og mannskap - why dont you google it... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Ja, det nasjonale regelverket ligger der. Om de enkelte finner det formålstjenlig å grave det frem. Derfor er det greit å forholde seg til byråkratiet på en ryddig måte. Dette gjelder også sikkerhetsutrustning og kompetansekrav. Vil anbefale de som har tenkt seg en tur i Europa å kjøpe oppdatert utgave av Reeds. Med trykk på OPPDATERT, altså siste utgave før man drar. Det kommer årlig ny utgave, og det er som regel et par tusen oppdateringer siden forrige års utgave. Der står det også når- og hvordan man skal melde sin ankomst til de forskjellige havnene. Dessuten informasjon om vannstand, entringsmuligheter på døgnet, etc. I den sammenheng er det en del navigasjonsprogrammer som gir grei informasjon i så måte. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Hulda: Har du noen side til Reeds? googla det, men fant det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Søk på Reeds Nautical Almanac, masse å finne. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 1 spørsmål til, jeg har gått igjennom hva en trenger av dokumenter. Det meste er greit. Men tar dere vare på kviteringer på diesel fra Norge når dere drar nedover? Eventuelt hvor lenge før hehe. Må man ha båtførebevis for å føre en seilbåt nedover i europa? Har alt det andre som trengs. Jeg er født ute på en øy og alltid vært på vannet, seilt flere ganger over til Danmark osv, og har egentlig aldri tenkt over at jeg kanskje må ha det nedover Europa. Har faktisk tatt kurset, men ikke eksamen (bare en forklaring ang båtførerbevis, jeg veit at mange har lært endel av det) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Her var det vel flere spørsmål? Tar det i rekkefølge: Kvittering på diesel: Har du grønn diesel på tanken, ta for all del med kvittering. Grønn diesel er bannlyst og svindel fra og med Danmark og sydover. Grønn kun for landbruk og 'subsidiert'. Så tyske myndigheter vil i utgangspunktet tolke det som at du har unndratt avgifter på ulovlig måte. Dessuten er det restriksjoner på hvor mye diesel man har lov å medbringe som ikke er på faste tanker. Vær obs på den også. Båtførerbevis: Det vet jeg egentlig ikke. Personlig har jeg DL5A pluss eget bestått kurs for anløp av europeiske havner. Den siste går på dette med tidevann, strøm, prosedyrer for anløp og så videre. Men jeg vil anta at formelle krav er minst like høye som i Norge. Jeg er redd for at fødselsattest fra øy i Norge ikke kvalifiserer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Mener avgiftsfri diesel er rød i EU...for å muligens skille den fra lovlig norsk grønn båtdiesel... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Reeds er det beste tipset til nå. Den boka har vi brukt mye. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Her var det vel flere spørsmål? Tar det i rekkefølge: Kvittering på diesel: Har du grønn diesel på tanken, ta for all del med kvittering. Grønn diesel er bannlyst og svindel fra og med Danmark og sydover. Grønn kun for landbruk og 'subsidiert'. Så tyske myndigheter vil i utgangspunktet tolke det som at du har unndratt avgifter på ulovlig måte. Dessuten er det restriksjoner på hvor mye diesel man har lov å medbringe som ikke er på faste tanker. Vær obs på den også. Båtførerbevis: Det vet jeg egentlig ikke. Personlig har jeg DL5A pluss eget bestått kurs for anløp av europeiske havner. Den siste går på dette med tidevann, strøm, prosedyrer for anløp og så videre. Men jeg vil anta at formelle krav er minst like høye som i Norge. Jeg er redd for at fødselsattest fra øy i Norge ikke kvalifiserer :-) Men kravet i Norge er at man trenger ikke båtførerbevis hvis man er født før 1980. Gjelder dette nedover også er vel det riktige spørsmålet :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Du får Google litt rundt, så finner du en del svar, slik som dette: http://www.seileren.com/sertifisering/ Tror det er ganske så fritt når det gjelder krav til kompetanse, om du ikke skal seile på kanalene i Europa. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Har googlet en stund nå, og derfor jeg har spurt om erfaringer herfra. Ikke missforstå, er bare en proforma å ta båtfører beviset. Men jeg finner ingen sted der det står at jeg må ha båtførerserfikat på min egen båt. Finner mange steder der utleier krever mange steder i europa at 2 stykker på båten må legge frem serfikater og seilkurser. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Fant noe på forumet her som sier at man følger Norsk lov av føring av en norsk registrert båt. Det er greit hvis andre lurer også :). Takk for alle svarende uansett. Ikke tro at jeg ikke har googlet, men man finner mange meninger der ute, da er det lett å gå på en smell. Mange her inne med erfaringer fra mange seilas :) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Det du trenger å vite finner du her. http://www.noonsite.com/Countries Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 (redigert) Jepp, der tror jeg du fikk svaret! Og legg merke til tyskernes frenetiske holdning til diesel.. Redigert 7.November.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 7.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Hulda: Ja, lest at mange har blitt sjekket ang diesel. Leste om en som sølte diesel i Kiel kanalen også, fikk en bra bot Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Har ikke blitt spurt om kompetansebevis noe sted. Full inn-/utsjekk i Europa har jeg kun gjort i Porto Santo, tror portugiserne må ha hatt en byråkratisk utpost de har glemt der ute, der alt bare har luntet videre i samme spor siste 40 år. I Storbritannia sjekker en også inn, men det er for de fleste et kjapt opplegg over telefon. Sørg for å få noe som ligner på et utklareringsdokument i siste europeiske havn, ellers lite å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.