Jump to content

Spørsmål til dere som har seilt i Europa (Spania, Portugal osv)


Chiwas

Recommended Posts

Innenfor EU er det vel bare å passere over landegrensene, akkurat som med bil. Unntaket kan komme med UK og brexit. Ellers bør man melde inn ankomst til planlagt havn når man er innenfor VHF/mobil-distanse. Noen steder er trafikken regulert, kun utgående i en periode, inngående i en periode. Stengt for lystseilere når større skip skal ut/inn etc. Noen ganger kan det være fullt.

 

Uansett skal man ha med papirer på diverse saker, har vært omtalt i tidligere tråder.

Link to post

Reglene er noe mer strikt håndhevet i disse landene enn hva man er vant til hjemme. Dette er et område i verden der man i nyere tid ikke er raus med tilgivelsen, men holder på at man skal forholde seg til å få tillatelse først. De siste årenes strengere regime rundt forflyttning av båter og skatteunndragelse har gjort dette langt kraftigere håndhevet. Det er også så lett å holde sge på innsiden av loven ved å ha med papirer og rusle innom havnekontoret når man ankommer.

 

Vi har opplevd å få politiet sendt ut til båten... ikke så festlig når det enkelt kan unngås...

 

Innenfor EU er det meget ulike regler for båter og mannskap - why dont you google it...

Link to post

Ja, det nasjonale regelverket ligger der. Om de enkelte finner det formålstjenlig å grave det frem. Derfor er det greit å forholde seg til byråkratiet på en ryddig måte. Dette gjelder også sikkerhetsutrustning og kompetansekrav. Vil anbefale de som har tenkt seg en tur i Europa å kjøpe oppdatert utgave av Reeds. Med trykk på OPPDATERT, altså siste utgave før man drar. Det kommer årlig ny utgave, og det er som regel et par tusen oppdateringer siden forrige års utgave. Der står det også når- og hvordan man skal melde sin ankomst til de forskjellige havnene. Dessuten informasjon om vannstand, entringsmuligheter på døgnet, etc. I den sammenheng er det en del navigasjonsprogrammer som gir grei informasjon i så måte.

Link to post

1 spørsmål til, jeg har gått igjennom hva en trenger av dokumenter. Det meste er greit. Men tar dere vare på kviteringer på diesel fra Norge når dere drar nedover? Eventuelt hvor lenge før hehe. Må man ha båtførebevis for å føre en seilbåt nedover i europa? Har alt det andre som trengs. Jeg er født ute på en øy og alltid vært på vannet, seilt flere ganger over til Danmark osv, og har egentlig aldri tenkt over at jeg kanskje må ha det nedover Europa. Har faktisk tatt kurset, men ikke eksamen (bare en forklaring ang båtførerbevis, jeg veit at mange har lært endel av det)

Link to post

Her var det vel flere spørsmål?

 

Tar det i rekkefølge:

  • Kvittering på diesel: Har du grønn diesel på tanken, ta for all del med kvittering. Grønn diesel er bannlyst og svindel fra og med Danmark og sydover. Grønn kun for landbruk og 'subsidiert'. Så tyske myndigheter vil i utgangspunktet tolke det som at du har unndratt avgifter på ulovlig måte. Dessuten er det restriksjoner på hvor mye diesel man har lov å medbringe som ikke er på faste tanker. Vær obs på den også.
  • Båtførerbevis: Det vet jeg egentlig ikke. Personlig har jeg DL5A pluss eget bestått kurs for anløp av europeiske havner. Den siste går på dette med tidevann, strøm, prosedyrer for anløp og så videre. Men jeg vil anta at formelle krav er minst like høye som i Norge.

 

Jeg er redd for at fødselsattest fra øy i Norge ikke kvalifiserer :-)

Link to post

Her var det vel flere spørsmål?

 

Tar det i rekkefølge:

  • Kvittering på diesel: Har du grønn diesel på tanken, ta for all del med kvittering. Grønn diesel er bannlyst og svindel fra og med Danmark og sydover. Grønn kun for landbruk og 'subsidiert'. Så tyske myndigheter vil i utgangspunktet tolke det som at du har unndratt avgifter på ulovlig måte. Dessuten er det restriksjoner på hvor mye diesel man har lov å medbringe som ikke er på faste tanker. Vær obs på den også.
  • Båtførerbevis: Det vet jeg egentlig ikke. Personlig har jeg DL5A pluss eget bestått kurs for anløp av europeiske havner. Den siste går på dette med tidevann, strøm, prosedyrer for anløp og så videre. Men jeg vil anta at formelle krav er minst like høye som i Norge.

 

Jeg er redd for at fødselsattest fra øy i Norge ikke kvalifiserer :-)

Men kravet i Norge er at man trenger ikke båtførerbevis hvis man er født før 1980. Gjelder dette nedover også er vel det riktige spørsmålet :)

Link to post

Har googlet en stund nå, og derfor jeg har spurt om erfaringer herfra. Ikke missforstå, er bare en proforma å ta båtfører beviset. Men jeg finner ingen sted der det står at jeg må ha båtførerserfikat på min egen båt. Finner mange steder der utleier krever mange steder i europa at 2 stykker på båten må legge frem serfikater og seilkurser.

Link to post

Har ikke blitt spurt om kompetansebevis noe sted.

 

Full inn-/utsjekk i Europa har jeg kun gjort i Porto Santo, tror portugiserne må ha hatt en byråkratisk utpost de har glemt der ute, der alt bare har luntet videre i samme spor siste 40 år. I Storbritannia sjekker en også inn, men det er for de fleste et kjapt opplegg over telefon.

 

Sørg for å få noe som ligner på et utklareringsdokument i siste europeiske havn, ellers lite å tenke på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...