Jump to content

Lurer på om denne giroljen på DPH ser forurenset ut ...

Sjøbliss

Recommended Posts

ok, da må vi sette drevet bort. 

Noen anbefalinger til hvem som kan ta service? Jeg lurte på å høre med drevservice.no (BOE AS). De virker jo som de har peiling. I fjor var det AB Marine som gjorde det men drevet er jo tydeligvis ikke tett etter de gjorde jobben så jeg har ikke så lyst å prøve de igjen. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Hvis du har hatt arbeid utført på drevet i fjor, og olja ser slik ut i år, bør du absolutt reklamere på jobben. Og jeg håper de/du har brukt skikkelig girolje. Volvo's egen girolje tåler 30% vann før den mister smøreegenskaper. Men du har ikke så mye vann i din olje. Det er ikke mange dråpene som skal til for å misfarge olja...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

ok, da må vi sette drevet bort.

Noen anbefalinger til hvem som kan ta service? Jeg lurte på å høre med drevservice.no (BOE AS). De virker jo som de har peiling. I fjor var det AB Marine som gjorde det men drevet er jo tydeligvis ikke tett etter de gjorde jobben så jeg har ikke så lyst å prøve de igjen.

Hva var det AB Marine gjorde med drevet i fjor?

De skifta fra plast shims til metall og trykktesta det. Når de fikk drevet var det også utett. De sa at etter jobben de hadde gjort så var det i orden. Er litt usikker på å gi det tilbake til de ....

Jeg har pratet både med Ingar og AB Marine siden sist. AB Marine ønsker å hjelpe ved å ta inn drevet til trykktesting for å sjekke status. De synes det ikke var mye olje i og lurte på om det kunne være rester siden sist reparasjon. Jeg er ikke helt overbevist men er jo veldig fint at de ønsker å hjelpe til. Jeg tror sikkert jeg kan ta de "opp på tilbudet".

Ingar sa at drevet kunne godt være potte tett i trykktest uten at det egentlig var skikkelig tett. Med den mengden olje som vi har fått i drevet mente han det kunne godt være girvelgeren. Han sa at de hadde byttet girvelger på 80-90% av drev på den alderen for å få de tett. Mindre sannsynlig at det kan være aksling e.l. men det også en mulighet om jeg forsto han rett.

Så nå undrer jeg på hva jeg skal gjøre. Jeg kan jo be AB Marine skifte girvelger, men hvordan får de testa at det er tett etterpå? Ingar og drevservice testkjører det visst (i vann?). Det beste resultatet får jeg nok om jeg sender det til sunnmøre men det frister jo å få en kjapp og billig løsning hos AB Marine.

Jeg har vært borti noe av det samme, dog med DPE.

Trykk og vakuum test var helt ok. Pottetett på begge med tedting trykk/vakuum 10% over spec. Men vann i oljen.

3 mekanikere sier at det måtte være fra gammeltav og anbefalte bare oljeskift. Nummer4 fra samme verksted sier sa følgende:" Jammen, faen da. Vann kommer fra et sted, setter 20 kroner på propellakselen."

Vi plukker da drevet fra hverandre og finner plenty sjøgress mellom de 2 simringene.

Konklusjon: Selv om det er tett når det står stille, kan det lekke når det går rundt. Vann kommer fra et sted.

Det viste seg etterpå at det var samme historien med drev2. Byttet simringer, renset drevet med billig olje og på med ny olje. Tett og fint og funka som jernet :-)

Mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Har samme problemet med et DPG drev hatt det på Framnes maritime flere ganger, de trykktester og påstår det er tett men nei.

Levert det inn igjen med bestilling. Bytt alle gjennomføringer jeg vil ha det tett, men nei da vann i dreve også neste år,

De tok det inn og påstod det ikke var noe feil fra dem, byttet olje og testet men vann i oljen neste år også,

Før årets sesong byttet begge simringer på propellakslingene så det var bittesmå spor i akslingen og vann i år igjen

Mulig prøve å legge noe bak simringene for å bytte litt leie har noen erfaringer med det?

Nå står det jo uttrykkelig i alle servicemanualer at drevet skal roteres, i gir både forover og bakover, ved å vri drivakselen noen runder under testingen, både under trykk og vakuumtesting, nettopp for å oppdage de aller fleste slike lekkasjer.

På den måten blir det også bevegelse i girsjalteren, og jeg har vanskelig for å tro at man ikke oppdager en lekkasje i girsjalteren under en riktig utført test, eller forsåvidt lekkasjer andre steder også.

• 2 måneder senere...

Drevet er nå hos Ingvar på sunnmøre og det angrer jeg ikke noe på i det hele tatt. De har oppdaget skader som AB Marine ikke fant, de har også funnet feil montering på drevet som er utført av de samme samt har de fikset noen andre greier og jeg synes faktisk at det ble billigere enn jeg fryktet. Underveis har jeg fått bilder, estimert kost og telefonsamtaler. Veldig fornøyd!

Skal ta meg en prat med AB og høre hva de sier. En ting er sikkert, jeg sender drevet til Drevservice neste gang noe er galt. Alt annet er uaktuelt!

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...