Sjøbliss Startet 6.November.2016 Link til dette innlegget Startet 6.November.2016 Hei. Her går det skritt for skritt og nå skiftes giroljen. Ser denne giroljen grei ut eller er den forurenset av sjøvann? Vi har kjørt 70-80 timer siden siste skift. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hulda Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Ser ut som innpisket (sjø)vann. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Enda et bilde. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Eureka Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Den er ikke bra. Den skal se like fin ut som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 ok, da må vi sette drevet bort. Noen anbefalinger til hvem som kan ta service? Jeg lurte på å høre med drevservice.no (BOE AS). De virker jo som de har peiling. I fjor var det AB Marine som gjorde det men drevet er jo tydeligvis ikke tett etter de gjorde jobben så jeg har ikke så lyst å prøve de igjen. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
BorgeNilsen Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Anbefaler virkelig Drevservice som du nevner. Hadde drevet mitt der i vår. Demonterte øvre del av drevet og byttet tetninger. Sendte flere bilder av drevet mens det lå i deler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Takk :) sender de en mail i kveld så ser vi hva de sier. Tror at vi må sende drevet på skikkelig SPA-treatment. :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kjetil1 Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Hvis du har hatt arbeid utført på drevet i fjor, og olja ser slik ut i år, bør du absolutt reklamere på jobben. Og jeg håper de/du har brukt skikkelig girolje. Volvo's egen girolje tåler 30% vann før den mister smøreegenskaper. Men du har ikke så mye vann i din olje. Det er ikke mange dråpene som skal til for å misfarge olja... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
DieselDahl Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Det kan godt hende at det har gått bra med drevet men det er tydelig noe vann i den olja og da må årsaken finnes. Vanligvis kommer det inn gjennom en av propellakslene. En trykk- og vakuumsjekk vil avsløre hvor det lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Ville sendt drevet til Drevservise.Hender visst ofte at det lekker ved gearvelger.Langvarig lekkasje,sjølv om den er liten skader lager og tannhjul,så skikklig gjennomgang øker driftsikkerhet og reduserer framtidige utgifter. Alltid greit å vite at det er i orden Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 ok, da må vi sette drevet bort. Noen anbefalinger til hvem som kan ta service? Jeg lurte på å høre med drevservice.no (BOE AS). De virker jo som de har peiling. I fjor var det AB Marine som gjorde det men drevet er jo tydeligvis ikke tett etter de gjorde jobben så jeg har ikke så lyst å prøve de igjen. Hva var det AB Marine gjorde med drevet i fjor? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 De skifta fra plast shims til metall og trykktesta det. Når de fikk drevet var det også utett. De sa at etter jobben de hadde gjort så var det i orden. Er litt usikker på å gi det tilbake til de .... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Jakob T Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Ville sendt det til Ingvar på drevservise.Dei kan sine saker,kjempe servise Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 10.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Jeg har pratet både med Ingar og AB Marine siden sist. AB Marine ønsker å hjelpe ved å ta inn drevet til trykktesting for å sjekke status. De synes det ikke var mye olje i og lurte på om det kunne være rester siden sist reparasjon. Jeg er ikke helt overbevist men er jo veldig fint at de ønsker å hjelpe til. Jeg tror sikkert jeg kan ta de "opp på tilbudet". Ingar sa at drevet kunne godt være potte tett i trykktest uten at det egentlig var skikkelig tett. Med den mengden olje som vi har fått i drevet mente han det kunne godt være girvelgeren. Han sa at de hadde byttet girvelger på 80-90% av drev på den alderen for å få de tett. Mindre sannsynlig at det kan være aksling e.l. men det også en mulighet om jeg forsto han rett. Så nå undrer jeg på hva jeg skal gjøre. Jeg kan jo be AB Marine skifte girvelger, men hvordan får de testa at det er tett etterpå? Ingar og drevservice testkjører det visst (i vann?). Det beste resultatet får jeg nok om jeg sender det til sunnmøre men det frister jo å få en kjapp og billig løsning hos AB Marine. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Windy37GM Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 (redigert) Jeg har vært borti noe av det samme, dog med DPE. Trykk og vakuum test var helt ok. Pottetett på begge med tedting trykk/vakuum 10% over spec. Men vann i oljen. 3 mekanikere sier at det måtte være fra gammeltav og anbefalte bare oljeskift. Nummer4 fra samme verksted sier sa følgende:" Jammen, faen da. Vann kommer fra et sted, setter 20 kroner på propellakselen." Vi plukker da drevet fra hverandre og finner plenty sjøgress mellom de 2 simringene. Konklusjon: Selv om det er tett når det står stille, kan det lekke når det går rundt. Vann kommer fra et sted. Det viste seg etterpå at det var samme historien med drev2. Byttet simringer, renset drevet med billig olje og på med ny olje. Tett og fint og funka som jernet :-) Mvh Windy37GM Redigert 10.November.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjøbliss Svart 10.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Ja det tror jeg du har rett i. :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hulda Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Tetting av roterende akslinger, uansett, er de tette som stasjonære er det 85 % sikkert at de også er tette under rotasjon. Da er det 15 % usikkerhet. Da jeg jobbet med slike saker var jobben min å redusere 15-prosenten til null. Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Har samme problemet med et DPG drev hatt det på Framnes maritime flere ganger, de trykktester og påstår det er tett men nei. Levert det inn igjen med bestilling. Bytt alle gjennomføringer jeg vil ha det tett, men nei da vann i dreve også neste år, De tok det inn og påstod det ikke var noe feil fra dem, byttet olje og testet men vann i oljen neste år også, Før årets sesong byttet begge simringer på propellakslingene så det var bittesmå spor i akslingen og vann i år igjen Mulig prøve å legge noe bak simringene for å bytte litt leie har noen erfaringer med det? Sitér dette innlegget Link to post
sunnseeker Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Det er feil olje. Volvo sin drev olje er grønn av farge. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Nå står det jo uttrykkelig i alle servicemanualer at drevet skal roteres, i gir både forover og bakover, ved å vri drivakselen noen runder under testingen, både under trykk og vakuumtesting, nettopp for å oppdage de aller fleste slike lekkasjer. På den måten blir det også bevegelse i girsjalteren, og jeg har vanskelig for å tro at man ikke oppdager en lekkasje i girsjalteren under en riktig utført test, eller forsåvidt lekkasjer andre steder også. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 2.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Drevet er nå hos Ingvar på sunnmøre og det angrer jeg ikke noe på i det hele tatt. De har oppdaget skader som AB Marine ikke fant, de har også funnet feil montering på drevet som er utført av de samme samt har de fikset noen andre greier og jeg synes faktisk at det ble billigere enn jeg fryktet. Underveis har jeg fått bilder, estimert kost og telefonsamtaler. Veldig fornøyd! Skal ta meg en prat med AB og høre hva de sier. En ting er sikkert, jeg sender drevet til Drevservice neste gang noe er galt. Alt annet er uaktuelt! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.