Jump to content

Frost og innenbords motor - trenger gode råd, er bekymret

MegaTrondy

Recommended Posts

Det var siste opptak i foreningen jeg ligger i nå i helgen. Det er kommet frost i dag og hadde planer om å konservere motoren i påvente av strøm oppkobling. Når jeg kom nå i kveld var alt vannet koblet ut, og jeg får ikke strøm før til uken. Er meldt ned i 5-6 minus grader. Hva gjør jeg? Det er noen tappekraner på siden av motoren. De får jeg ikke opp med håndmakt. Er det noe verktøy for å åpne de? Da kan jeg drenere motoren i det minste. Tåler båten noen dager med frost uten at motoren tar skade?

Nummer 19 er de kranene/skruene som må opp for å tappe motoren.

https://s11.postimg.org/u6smb28v7/Screenshot_20161025_154006.png

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Om motoren er sjøvanskjølt kan du ta ut impelleren,skru på lokket igjen.Da er sjøkretsen åpen Bruk ei12v lensepumpe å pumpe frostveske gjennom motoren.

Går også å løsne slangen på sjøvannsinntak,sette denne i ei bøtte med frosveskeblanding start opp la den gå til bøtta er tom.

Motoren tåler ikkje frost uten drenering eller frostveske

Redigert av Jakob T (see edit history)

Bare å koble av slangen til impellerpumpa, start motoren og kjør gjennom ferdigblandet frostvæske. Kjøp en 4 ltr med frostvæske konsentrat og en 4 ltr kanne med spylervæske. Heller spylervæska på bilen og bruk den tomme kanna til å blande fifty fifty. Viktig at du gjør dette imorgen, det blir ikke nødvendigvis -5 i motorrommet med det samme men kan bli dyrt å vente

Guest Avmønstret#

Om den er sjøvannskjølt så vil saltvannssiden tømmes om du har av slangen på impellerhuset og også har åpent sjøvannsinntaket så det ikke står vann der. 

Ferskvannsiden har vel frostvæske i seg uansett og skal tåle kulde...

------

Så løsne den ene slangeklemmen/slangen ved impelleren og slipp sjøvannet ut, så kan du konservere sjøvannsiden når du har tid til det. Om du er usikker på frostpunktet på ferskvannsiden så er det vel mulig å løsne en slange og slippe ut vannet der også?

Ang tappekrana på siden av motoren for å tømme toppen for sjøvann så mener jeg å huske at den var av plast/kompositt. Skal være grei å åpne uten bruk av verktøy. Bruker du verktøy så vær forsiktig så du ikke river noe i filler. 

---------

Konservering i seg selv er ikke kritisk ifht frost. Det som er viktig er å få ut vannet, og det er lett og kjapt å få til. 

Problemet er at jeg ikke får drenert motoren min. Jeg får ikke opp de skruene til dreneringen. Dels pga. de sitter fast og dels fordi det er trangt å komme til. Beste alternativet for meg er å konservere på vanlig måte. Den prosessen tror jeg er grei, men jeg lurer på hvor lenge motoren må gå før jeg er sikker på at alt vannet er byttet ut med frotvæske, og om motoren må være driftsvarm for at termotaten skal åpne seg slik at kjølevann sirkulerer i kjøle kanalne og ikke bare blir spyttet rett ut med eksosen. Utfordring er også at jeg mangler vann tilkobling, og vet ikke hvor mye vann jeg trenger.

Har "tyvlånt" litt strøm nå og koblet til en 200 watt frostvakt.

Mototen er for resten en eldre 3 sylindret Volvo penta md17 som er saltvann kjølt.

Får heller ikke åpnet termostat huset, men jeg får koblet av slangen før impeller pumpen. Men motoren må vel være driftsvarm?

Arvid_A - dette er en direktekjølt Volvo Penta MD17 (uten ferkvannskjøling) utifra diverse andre tråder.... jeg støtter del 2 av innlegget ditt !  så enkelt kan det gjøres. Men man må ville gjøre det...

Mega Trondy  -  Om det ikke finnes en eneste slangeklemme eller dreneringsplugg eller impellerlokk som du klarer å få opp da må du vurdere å sette bort jobben...

Det finnes ikke fasitsvar på det meste av det du spør om. Feks "hvor lenge må motoren gå for at jeg skal være sikker på at alt vannet er byttet ut med frostveske" tviler på om noen kan svare deg eksakt på det fordi det avhenger av temperaturen på vannet og hvor mye din motor er korrodert innvendig og når din termostat åpner og og og....

Du må gjøre noe selv for å få sjøvannet UT av motoren din.

Frostvakt er ingen konserverings-metode.

Jo varmere det er i motorrommet ditt jo mer korroderer motoren din innvendig. Rustflakene skaller av fra veggene inne i blokka. Til slutt er det minimal sirkulasjon. Vist pokker kan det gå bra i mange år men det er da vel ikke så vrient å bare gjøre det istedet for å bruke så mye energi på å lete etter en mulighet for å slippe å gjøre sånn som alle andre gjør....

Om du får 99% eller 82% frostveskeblanding inn på motoren din så er begge deler vidunderlig mye bedre for motoren din enn rent sjøvann....

Utfordringen er hvor mye vann jeg trenger til motoren siden hele anlegget er stengt ned for vinteren, og jeg har ikke tilgang til vann nå i vinter. Må kjøre vann til båtplassen. Er det nok med noen bøtter eller må jeg ha mer? Lurer også på om noen vet på hvilke temperatur termostaten åpner seg? Er greit å vite om vannet går gjennom hele motoren eller bare blir spyttet ut igjen. Såfall er jo hele konserveringen bortkastet. Motoren kjøler svært godt, så den må nok gå en god stund for å bli varm.

Hadde jeg fått opp drenerings skruene hadde jeg ikke trengt å stresse så mye med vann, men det er riktig nok lurt å kjøre gjennom med frostvæske. Jeg får koblet med til kjølesystemet for å spyle gjennom med vann, men jeg mangler som sagt vann.

Ovnen er der bare for å hindre at det fryser før jeg får konservert motoren. Skal klare det selv så lenge jeg vet hvor mye vann jeg trenger og om noen vet temperaturen når termostaten åpner seg og slipper inn vann i kjøle kanalene i motoren.

Guest Avmønstret#

Skru av slangene ved impeller, (forutsatt at impellerpumpa er laveste punkt, antar det...), åpne inntaket for sjøvann, da er motoren godt tømt, og ta konserveringa ved anledning. 

Det du må få gjort er å tømme motoren for vann. Om det er for sent, dvs at vannet allerede har frosset helt eller delvis (har du varme på nå?), så må du få tint opp motoren og tømt den for vann. 

Så kan du ta konserveringen når det er en mildværsperiode eller det passer bedre. 

----

Å tømme den er bare to skruer og røske litt i slangene så de løsner, da er motoren trygg for skade. 

Om du ender med å bare tømme den ville jeg latt motoren stå kaldt slik at rust/korresjon får dårligst mulige arbeidsvilkår. Rust/korresjon øker dramatisk når temperaturen stiger. I minusgrader er det lite futt. 

Ville fulgt rådene du har fått av Pinkvin.

Med 20 liter vann en slange som passer på inntaket og som rekker til en bøtee ved utløpet (eksosen dersom du har våt eksos) ved utløpet fanger du opp det som kommer ut og det brukes om igjen.... til motoren er varm. Da kan du bytte til bøtte nr 2 som er fylt med 50 % frostveske.

Ved å resirkulere vannet senker du prosesstiden fordi delta T synker for hver sirkulering.

For egen del ville jeg bare tatt ut termostaten.... og fått jobben gjort.

Hensikten med 50% frostveske er å oppnå maksimal korrosjonsbeskyttele. Den er best ved 50%.

Slenger med på trådstarter her -- Er det tilstrekkelig bare å tømme motor for alt av vann? har ingen peiling på disse tingene og ser at det skal krype ned til -5. Har en av disse nye mercruiser v6  motorene hvor det ihvertfall virker enkelt å tømme motor for vann...

Motorblokka har forhåpentligvis kjølevæske som tåler 25-30 minus. Saltvannsiden er det verre med, her kan du risikere frostsprengning så fort kuldegradene kommer.

Når du tilsynelatende har  "ingen peiling" er det fristende å spørre hva du mener med "...det ihvertfall virker enkelt å tømme motor for vann..." og hvilket vann du da mener. Det enkleste er fremdeles som flere nå har skrevet; Kjør 50% utblandet frostvæske gjennom saltsvannsiden.

MEN;

Er du uheldig (men ganske sannsynlig) har det ligget saltvann i impellerhuset og kjølere. Hvis dette allerede har frosset må du ikke finne på å dra om nøkkelen før det har vært varmegrader i motorrommet et par døgn. Har det allerede frosset kan du antagelig ikke gjøre annet enn å få varmerør/ovner inn i motorrommet snarest og få varmegrader. Så kan du krysse fingrene.

Dersom du ikke har folk med deg som vet hvordan dette gjøres ville jeg snarest få inn en mekaniker til å gjøre jobben. Det koster noen kroner, men er garantert billigere enn frostsprengte kjølere og sjøvannspumpe.  Utetemperaturen er allerede langt under frysepunktet for saltsvann.

Guest Avmønstret#

mercruiser v6  motorene hvor det ihvertfall virker enkelt å tømme motor for vann...

Må da være like greit å kjøre frostveskeblanding gjennom... var jo en del arbeid dette, og løsningen er jo ikke optimal.

--------

Poenget mitt er ikke at det er beste metoden for å gjøre en motor vinterklar, men at man må tømme motoren for vann om man ikke får gjort noe annet... feks hvis man ikke kan starte motoren eller noe som gjør at man ikke får kjørt på frostveske. Står det vann i så frostprenges den og da er det jo game over på en forferdelig dyr måte.

Mao en nødløsning. 

Men enkelte småmotorer har tilrettelagt kjappe løsninger for tømming av blokka for å kunne bruke motoren året rundt, også i kulda. Og en kan vel også diskutere om det vil være noe særlig rustdannelse i en støpejernsblokk i minusgrader om den står tørr gjennom vinteren, men det er en helt annen sak. Vanlig vinterkonservering er eneste farbare vei, resten er nødløsninger. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...