Jump to content

Hvordan stopper man sjøvannsinntaket på en D6-310?


Cloud 9

Recommended Posts

Hei og takker for respons. Det er det som er litt av problemet, jeg har for så vidt gode bilder av motoren, men finner ingen gode bilder rundt sjøvannsinntaket som jo kommer inn fra drevet. Det bør jo finnes en slik mulighet på en D6-310? Ja, har satt inn varmekilder i motorrommet men sitter med en litt dårlig følelse av å ikke ha fått gjort jobben skikkelig før kulda tar tak.
 

Link to post

Når det er drev på båten er det ikke vanlig med kran eller noe som kan stenge sjøvannet ute, men det pleier jo og være mulig og gjøre rent sjøvannsfilteret på et vis jeg hadde en båt jeg måtte tilte drevene opp før jeg kunne skru av lokkene og kunne da fylle i frostveske men det er nok mindre jobb med en frostvakt.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Denne problemstillinga blir en skikkelig enten eller sak.

I ditt tilfelle hvor du ønsker å kunne tappe ned/tømme sjøvannskretsen er løsningen positiv.

Dersom en skulle glemme å åpne krana til våren før første turen er sjansen tror for alvorlig skade på motoren.

 

Har ikke sett avstengningskran hvert montert originalt fra Volvo men en slik kran har vært nevnt i flere av de eldre manualene fra tidligere generasjoner motorer som 41,42, 43, 44 og 300 KAD / KAMD.

 

Tror neppe forsikringselskapene belønner innsetting av en slik ventil dersom den skulle lekke eller om den ikke åpnes før båtturen og direkte forårsaker nedsmelting... (det siste høres kanskje overdrevent ut, men varmen kommer fort dersom sjøvannskretsen er tom... 

 

De innmonterte kranene jeg har sett har stått tett på drevets slangestuss.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Har samme installsjon og det er ikke montert stoppekran på sjøvannsinntaket. Sjøvannsfilteret mitt tømmer seg etter at motoren har stoppet.

Jeg skal ligge i boblehavn på sjøen i vinter og blitt fortalt at det er uproblematisk å ligge uten frostsikring av motor. Varmen fra sjøvannet vil holde den frostfri.

Dog skal jeg tette luftinntakene og sette inn en frostvakt ++ temperaturovervåkning for å føle meg helt trygg.

Jeg ligger i Tønsberg området.

Link to post

Dersom sjøvannsfilteret ditt er montert slik at det tømmer seg for vann når du har stoppet motoren, så er det liten sjanse for å få frostsprengning akkurat der.

 

På båter med D6-310 og fast aksling blir sjøvannsfilteret av og til montert rett på skrogbunnen med en stoppkran på inntaket. Da er det selvsagt ekstremt viktig å stenge kranen og fylle systemet med frostvæske fordi glasset på sjøvannsfilteret ellers kan ryke hvis det fryser en isblokk der. Hvis det skjer vil motorrommet kunne fylle seg med vann når isen smelter. Øvrige deler av motoren vil normalt ikke gi etter for is på samme måte. Gummislangene vil utvide seg og metalldelene i motoren ellers vil sannsynligvis ikke gi etter for issprengning.

 

Men du bør uansett prøve å fylle så mye frostvæske du kan inn i hele sjøvannskretsen for å unngå både korrosjon og mulig frostsprengning. Vannet som står inn i drevet og opp til vannflatenivå får du ikke gjort så mye med, men øvrige deler av sjøvannskretsen er det jo en fordel å frostsikre også, dvs de tykke slangene rundt på motoren som leverer vann til intercooler/varmeveksler, oljekjøler, varmeveksler for ferskvannskretsen, vannpumpe osv.

 

Siden du ligger på sjøen må du nesten åpne noen slangeklemmer her og der og tappe ut det du kan av sjøvann og deretter etterfylle med frostvæske og så koble på slangene igjen. Du har jo tappepunkter også ved siden av anodefestene på intercooler (akter) og varmeveksleren (front). Poenget er å gjøre det du kan for å erstatte sjøvann med frostvæske i hele systemet.

 

Mulig andre her på forumet har noen lurere løsninger også. :wink:

Link to post

Hva med å

  1. plugge inntaksslangen ved første komponent begge veier 
  2. Drenere Intercooler og Varmevekslere for primærkrets
  3. Demontere impeller og sette på lokket igjen
  4. Fylle 50% frostveske fra høyeste punkt til det er fullt

Jobba i Tønsberg vinteren 2010 og 2011 og vi hadde da 40 cm is på kanalen 25-33 minusgrader i uke etter uke....  så det er vel greit å være på den sikre siden og ha litt frostveske på sjøvannsystemet...  :thumbsup:

Link to post

Det med å ta ut impelleren var jo faktisk en strålende ide av dieselfan. Problemet på D4 og D6 med å vinterklargjøre mens man ligger ute er jo nettopp å få flushet og deretter fylt opp systemet ordentlig med frostvæske. Med impelleren ute blir jo det ikke noe problem. Forutsetter selvsagt mulighet for å stenge inntaket et eller annet sted. Forslaget med å plugge i/på første tilkobling er jo fornuftig når man ikke har stoppkran direkte på inntaket. 

Link to post

Øvrige deler av motoren vil normalt ikke gi etter for is på samme måte. Gummislangene vil utvide seg og metalldelene i motoren ellers vil sannsynligvis ikke gi etter for issprengning.

 

Det ville ikke jeg gamblet på. Om noen av kjølerne eller aftercooleren skulle bli utsatt for frostsprenging flyr båtlappene fort. Om alle kjølerne blir ødelagt og må erstattes er man fort oppe i et helt feriebudsjett. Sjøvann (dersom saltinnholdet er normalt) tåler litt frost før det fryser ordentlig til. Men om du får noen minusgrader i motorrommet over en periode skal det lite til før kjølerne tar skade. Disse er på ingen måte robuste med tanke på frostsprenging.

 

Bor man på de mildeste delene av kysten kan det gå greit bare med varmen fra sjøen under båten. Bor man andre steder er det enten driftssikker frostvakt, konservering med frostveske eller fullstendig tømming av sjøvannssystemet som gjelder.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Bor man på de mildeste delene av kysten kan det gå greit bare med varmen fra sjøen under båten. Bor man andre steder er det enten driftssikker frostvakt, konservering med frostveske 

 

Brigg  -  Der belyser du noe som er av stor betydning men som ikke alltid blir vektlagt tilstrekkelig her inne - de store klimaforskjellene i vårt langstrakte land... det som "går bra" en gang, ett sted kan være uforsvarlig i andre områder...  

Link to post

Det er ingen stengekran på sjøvannsinntaket i båten din. Det er normalt på D4 og D6 når de har drev. Sjøvannsfilteret er vanligvis konstuert slik at det står etter sjøvannspumpen, dvs. at vanntrykket står inn i filteret når motoren går. Du kan derfor ikke helle frostvæske inn i sjøvannsfilteret.

 

Løsningen er å ta av sjøvannsinntaket ved sjøvannspumpen. Ta med en stropp eller tau slik at du kan dra denne slangen opp slik at vann ikke kommer inn. Jeg pleier å bruker en 34mm slange med litt vulk-tape på slik at den sitter fint i sjøvannsintaet på pumpen og fører den andre enden av slangen i en 25 liters dunk med frostvæske. Da er det bare å starte maskinen og stoppe den (det er egen stoppbryter på motoren) så snart den har slurpet i seg all frostvæsken. Når det er gjort pleier jeg å helle et par liter frostvæske inn i sjøvannsslangen før jeg skrur den på plass igjen. Da bør det i hvertfall være håp om at det ikke fryser mellom sjøvannspumpe og drev, selv om det sikkert renner ut endel.

Link to post

La meg bare tilføye at D4/D6 med akselinstallasjon samt IPS har sjøvannsfilteret før sjøvannspumpen. Når det gjelder drevinstallasjoner hadde de filteret montert etter pumpen på tidligere modeller men har nå filteret montert før pumpen likt som på akselinstallasjon.

Forøvrig er disse motorene laget av svært korrosjonsbestandige materialer i sjøvannskretsen og med tappekraner for å enkelt kunne drenere for frostsikring. Det har egentlig lite for seg å kjøre inn glykol her, men det anbefales å kjøre gjennom med ferskvann før lengre tids opplag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...