XardasKSP
@Eureka: Kjørte jo på fjorden (og fikk følelsen av båten gjør det den skal i motsetning til mini snekka jeg hadde for 15 år siden) men der er det ikke noe fisk, jeg brukte nå med alle nye deler og fiksing av båt sånn oppmot 130 000 - 140 000 og da tenkte jeg at jeg vil endelig ha den svære fisken, så har jo eieren av fiskebutikken i Langesund vist meg den lille sjarken som han har og som han kjører der ute med over 10 nm fra land.
Den plassen jeg skulle til (fikk kooridnater til 3 plasser på havet, 1 i en sidefjord hvor man må ut på Skagerrak for å komme bort til og en inni Breviksfjorden men der var det fisketomt (måtte fiske der med to onkler som er på besøk da det gikk ikke ut på havet) var bare 2 nm vekk fra munningen på langesundfjorden (der Skagerrak begynner utenfor Langesund) så det var ikke langt ute og ifølge havprognose skulle det være max 0,5 meter helt til midten av Skagerrak. Men jeg kan love at hver eneste bølge var på 1 meter og noen virket som 1,5 meter rett utenfor Langesund fordi 0,5 så jeg på henteturen i januar hvor den gode hjelper fortalte at de er 0,5 meter (og de så ut som 1 meterne (altså da var de også 0,5 meter) som stoppa snekka utenfor Langesund.
For øvrig på vei tilbake tok vi en annen innfartsåre til Breviksfjorden litt nærmere Helgeroa og der virket det som bølgene var litt mindre (men kanskje vi begynte å komme innover fjorden), kanskje det er noe spesielt der utenfor Langesund hvor Langøya ender. Men jeg forventet litt mer av 31 fot, må vel opptil Princess 435 før jeg kan få samme opplevelsen som da jeg var på fiskecharter utenfor Gran Canaria der var det svære bølger på Atlantern men båten deres som var i den størrelse som Princess 435 gled pent og takla de så man kunne faktisk fiske og bord og stoler knakk ikke og fløy ikke rundt i båten.
Håper virkelig disse bølgene var ikke vanlige Skagerrak bølger ellers så blir det fjorden igjen med en 31 foter og fiskedrømmen forflytter seg frem i tid helt til Princess 435 kan anskaffes, fikk litt en følelse av å ha brukt masse penger på å ikke få fisket men det må jo bli en pen dag jeg får kommet meg ut til fisken. Men vet ikke hva slags prognose jeg skal se på for inni breviksfjorden var det komplett glatt stille sjø uten en bølge imens rett utenfor var det helt vilt med bølger (og det blåste ikke kraftig engang, blåste mer under henteturen fra Sandefjord men bølgene var mindre) skjønner ikke helt hvordan de bølgene ikke avhenger av vinden.
PS. Båten rullet når den gikk i deplasementsfart men når jeg prøvde å få den til å plane slik den gode hjelper på henteturen fortalte hjelper mot bølger og rulling, det var da "helvete brøt løs" for hver bølge som slo mot baugen ble det helt vilt og da bordet i kahytten takket for seg og knakk på skruene så slakket jeg til deplasementsfart og snudde båten (sjangla vilt når den ble snudd måtte jo være med sida i ett moment) så gikk det greit i deplasementsfart tilbake kom ikke frem til fiskeplassen som var nærmest engang. Men håper dette går en fin dag da fiskebutikkens eier kommer seg jo dit med en bitteliten sjark til og med 10 nm ut der hvor den store fisken venter men jeg ikke kan komme meg frem til den
Så slipper jeg å vente på Princess 435 for å kunne komme meg ut dit.