XardasKSP
Får se hvordan det blir i morgen (i dag allerede ) skal forsøke en annen vei ut på havet istedet for det trange sundet mellom Langøya og Langesund. Inne i fjorden så drifter også Alicraften betydelig raskere enn minisnekka (eller så er det jeg som nå med GPS er mye mer OBS på å ikke komme for nært noen grunne områder (imens minisnekka hadde vel flaks å aldri havne på grunn når jeg ikke hadde noe GPS).
Blir det bølger som i dag (i går allerede) så forsøker jeg ikke å kjøre ut mot havfiskeplassene engang og heller søker fjorden med ekkolodd (skal fungere i morgen) så det blir fisk i det minste Havprognosen http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak sier at fra 12:00 så skal det være 0,25 og deretter 0,5 meter utenfor men den har jeg oppdaget ikke kan stoles på.
Langene og brosmene får vente til det blir virkelig super vær.
PS. Båtførerprøven er tatt i Mars og lappen ligger pent i kortholdern (men der var det lite teori om bølger mest om grunner vikeplikt osv.). Alle filtre er perfekt sjekket av mekaniker båten har vært igjennom "renovering" kan man nesten si. Lå heldigvis ingen løse ting. Bordet mellom stolene i kahytten knakk utenfor skruene av det kraftige hoppet på en krapp bølge. Og de stolene som forrige eier fant på å ha (han fjernet benken bak i båten noe som er bra for å lage dorgebar i fremtida men ikke bra med tanke på å sitte) er ikke sjødyktige de hopper i bølger.
Fant for øvrig ut at jeg har ny innmat i drevet og at nesten hele ble skifta for ikke veldig lenge siden, fordi en person ved Sildeberget marina (som har en Skarpnes 30) kjente den forrige eier og har vært på tur i Alicraften før. Og den forrige eier gikk på grunn med drevet (men altså ikke båten kun drevet) så det måtte skiftes mye inni det og det var vel derfor den gamle propellen var hakket (rart ikke den ble skifta før men nå er det i hvert fall helt ny propell).
P.PS. Ble for øvrig fin tur på fjorden og har bare lyst å kjøre enda mer med båt, det er bare de store fiskene som "venter der ute" og som jeg ikke kommer frem til som frustrerer