XardasKSP
Altså som sagt det var ikke flatt men glatt hav altså det var ikke krappe bølger men lange rullende gamle dønninger sånne som båten går opp og ned av dersom den er i deplasementsfart men i planfart så dunker den og banker og hele pakka.
De andre bildene jeg tok er utydelige som dere ser, men det var seriøst bølger (noe også DMI mente det var men de sier bare noe om bølgehøyde ikke hvor glatte eller krappe de er) bare sånne hvor båten går opp og ned uten sjøsprut og brutal håndtering slik de krappe bølgene gjorde første dagen (de var like høyte bare krappe). Flatt vann det var på fjorden så jeg vet hvordan det ser ut da er det flatt og da driver båten kun av vinden og såpass sakte at jeg kan lett fiske ned på bunn i fjorder.
Ut i Langesundsbukta så driver jo båten nesten som en seilbåt i retning jomfruland og de glatte bølgene ruller båten uten å dunke i den, men de forflytter den pent og raskt i kombinasjon med vind og strøm. Altfor raskt til at pilken kan gå ned, skal forsøke med 1 kg pilk i fremtida. Prøvde selvsagt å bruke motor og kjøre mot bølgende i lavest mulig fart men det ble likevel opp imot 2 knop fart ut av det altså for raskt forover for at sluken kan nå bunn, og når båten dyttes uten motorkraft mot Jomfruland så går det i over 1 knop og blir også for raskt for pilken.
1 kg pilk og dregg er vel siste håpet. Forresten hvor mye kjetting må man ha til et dregg for jeg antar at det går ikke å få ankret på bunn som er alt fra 120 til 200 meter dypt?
Jeg skal ta en film av dette så skjønner folk kanskje problemet også vil den vise at de glatte bølgene er ikke flatt hav (på film vil man kunne se hvordan båten ruller og danser samt hvordan de glatte bølgene er når båten er nede fra en bølgetopp) som folk har på havfiske filmene:
Bare se på det havet og se båtens dekk står fullstendig i ro det er hva jeg tror er flatt hav ikke gamle glatte dønninger på 1 meter som er trivelige å reise i men som driver båten bortover som en seilbåt:
Der ligner havet litt mer men jeg ser båten ruller mindre enn min båt men den beveger seg, på en eller annen måte fikk fyren i filmen sendt pilken ned til bunnen ser at stanga som han holder ligner utrolig den jeg bruker om ikke den er klin lik så det må vel være pilken som er for lett med 500 gram :
Ellers så skjønner jeg at kanskje Princess og Fairline blir feil drømmebåt men jeg vil jo ikke kjøre rundt med en fiskeskøyte da tenkte jeg kanskje at det systemet som holder båten på plass kan avhjelpe det istedet, sparer heller 200 000 ekstra enn å kjøpe fiskeskøyte på over 40 fot. Hadde jo sikkert vært latterkrampe i gjestehavn og ikke "fin båt" å cruise rundt med hvis jeg skulle på litt lengre tur enn utenfor Langesund. Men kan slik system som holder båten på plass fungere i en båt med to faste akslinger kan baug og hekkpropell benyttes imens motorene går og lader batteriene eller finnes det noe annet fancy metode?
PS. De trawler båtene (altså merket trawler ikke fisketrawler for trål & garnfangst ) de er mer saktegående enn Princess & Fariline men har de dypere kjøl og er mer motstandsdyktige mot å drive bortover slik at man kan holde seg på stedet for å få sluken ned ? Begynte nå å tenke at det blir kanskje feil med Princess & Fairline siden de tar meg ut på tur men klarer kanskje ikke å stoppe og bli værende ved målet sånn at jeg får fiska der, men jeg vil helst ikke ha en svær garnfiskeskøyte for å få fiska litt med stang. Blir litt overkill og vil jo bli hardcore manøvrering av fiskeskøyte. Så kanskje de trawler båtene kan gjøre jobben.