Lars H. Startet 9.November.2016 Link til dette innlegget Startet 9.November.2016 Nå når båten er kommet på land, var det tid for å gå gjennom loggboken for å oppdatere diagrammene for vår båtbruk. Motortimer pr. år, med et gjennomsnitt på 97 timer pr. år siden 1988 (har ikke data for det første året 1987) Overnattingsdøgn pr. år, med et gjennomsnitt på 63 døgn pr. år siden 1988 (har ikke data for det første året 1987) Her er det litt spesielt å se på utviklingen. I 2005 ble jeg pensjonist, og i 2015 ble Trude pensjonist. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 9.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 En liten rettelse til motortimediagrammet ovenfor: Motortimer i år ble 85 og ikke 74 timer. Totalt ligger nok motortimene fra den var ny i 1986 på rundt 3000± timer. Og motoren går som en klokke uten feilslag! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 (redigert) Så i 2012 hadde dere ca. 1,67 motortimer pr. overnatting, mens i dere i 2016 sesongen logget ca. 0,74 motortimer pr. overnatting. Rimelig stor forskjell i bruksmønster mellom de to årene. Hva var forskjellen i bruk? Til sammenligning hadde vi 1,3 motortimer pr. overnatting i 2012 og 1,4 motortimer pr. overnatting i 2016 Redigert 9.November.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Utrolig flott Lars. Dere er flinke til å bruke båten, å det er bra. Type båt spiller ikke størst rolle, men gleden av å være på tur i båt er en unik sak. Mange ser rundt seg å tenker mye på det andre har, klarer ikke å glede seg med dem, å selv være takknemlig for egen båt. Der syns jeg dere er utrolig flinke. Steller og behandler Saga'en fint. Takk for all god teks å bilder fra deres båtbruk. Vi litt yngre (mindre erfaring)setter pris på dere, som deler slike erfaringer fra båtlivet. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Det må man si er valuta for pengene. 120 overnattinger på en sesong er voksent. Får en Yanmar stå tørt, olje/filterskift og ren diesel var den lenge og lager lite bry. Den har nok maaange timer igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 (redigert) Så i 2012 hadde dere ca. 1,67 motortimer pr. overnatting, mens i dere i 2016 sesongen logget ca. 0,74 motortimer pr. overnatting. Rimelig stor forskjell i bruksmønster mellom de to årene. Hva var forskjellen i bruk? Rent generelt er det blitt en vane å ligge litt lengre i hver havn når vi er på ferie. I år lå vi dessuten værfast nesten en uke flere steder. Og etter at Trude ble pensjonist, har helgeturene til feks Borgen blitt lengre. Da hun jobbbet var det vanskelig å få til en oval helg fra torsdar til mandag. Redigert 9.November.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 En liten rettelse til motortimediagrammet ovenfor: Motortimer i år ble 85 og ikke 74 timer. Totalt ligger nok motortimene fra den var ny i 1986 på rundt 3000± timer. Og motoren går som en klokke uten feilslag! Motoren går som en klokke pga. at du har vørt eneste eier og tatt godt vare på den. Du hadde nok fått hvilken som helst motor til å vare godt. Med 10 eiere og tvilsom historikk ville nok samme motoren vært moden for utskifting forlengst pga. vanskjøtsel. Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Imponerende Lars Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Pequod Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 (redigert) Interessant statistikk. Jeg tror at jeg skal begynne å notere meg antall effektive motortimer også. Fram til nå har jeg bare holdt rede på hvor lange turene er, men i de fleste tilfellene (bortsett fra når det er landhugg i løpet av turen) så er jo det synonymt med antall timer motoren går. Jeg tror jeg skal gå tilbake i loggen min og beregne omtrentlig i det minste, timeantallet på motoren. Jeg tror det kan bli interessant lesning. Jeg har jo ikke noen timeteller montert. Jeg har allerede fundert på å begynne å notere antall nautiske mil jeg har tilbakelagt også, det er nemlig ikke få! I år nærmer jeg meg 50 overnattinger i båten, det er i så fall ny rekord for meg. Og jeg nærmer meg 100 turer også. Det har vært et fint år, og det er ikke over ennå! Redigert 10.November.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tallisman Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Motoren går som en klokke pga. at du har vørt eneste eier og tatt godt vare på den. Du hadde nok fått hvilken som helst motor til å vare godt. Med 10 eiere og tvilsom historikk ville nok samme motoren vært moden for utskifting forlengst pga. vanskjøtsel.. Tja jeg for min del vil nok ikke være så helt enig med overnevnte . Jeg vil selvføgelig være enig med motor som har fått godt stell . Men vil også tro att den største årsaken til att motoren går som en klokke og uten feilslag kan forklares svært enkelt med att motoren er en Yanmar . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 (redigert) Motoren går som en klokke pga. at du har vørt eneste eier og tatt godt vare på den. Du hadde nok fått hvilken som helst motor til å vare godt. Med 10 eiere og tvilsom historikk ville nok samme motoren vært moden for utskifting forlengst pga. vanskjøtsel. Vel, jeg er eier nummer 2. Første eier hadde båten i 1 år, men ungene klaget på at den ikke gikk fort nok, så fikk jeg kjøpt den 1 år gammel. Men jeg må innrømme at motoren har vært på verksted en gang, noe som kostet meg 50 tusen! Etter at jeg fylte opp båten med diverse utstyr, kom vannlinjen noen centimeter lavere. Det resulterte at toppen av motoren kom lavere enn vannlinjen med påfølgende vannintrenging fra kjølevannet inn i sylindrene via eksosventilene pga. hevertvirkning. Nå er det noen plungere i høytrykkspumpen som går tregt de første 10 - 15 sekundene etter kaldstart, men det er ikke noe problem. Motoren fyrer opp på under 2 sekunder ved start, selv etter vinteropplag. Mitt vedlikehold består i oljeskift og olje og dieselfilter bytte en gang i året. Og hvert 2 - 3 år sjekker jeg ventilåpningen og justerer ved behov. At motoren har vart lenge pga. at det er en Yanmar-motor er jeg enig i, men ikke bare pga. merket. Dette er en "gammeldags" motor uten hverken turbo eller interkooler som vel ofte svikter etter tid. Og så er alt mekanisk, ingen elektronisk styring som kan feile. Redigert 10.November.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Tror en meget viktig faktor i en motors levetid er om den blir brukt. Lars er flink med vedlikehold. Men han er enda flinkere til å bruke båten. Slik at den ikke står seg i hjel. Meget bra båtbruk Lars Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Vel, Mitt vedlikehold består i oljeskift og olje og dieselfilter bytte en gang i året. Og hvert 2 - 3 år sjekker jeg ventilåpningen og justerer ved behov. At motoren har vart lenge pga. at det er en Yanmar-motor er jeg enig i, men ikke bare pga. merket. Dette er en "gammeldags" motor uten hverken turbo eller interkooler som vel ofte svikter etter tid. Og så er alt mekanisk, ingen elektronisk styring som kan feile.[/quote) Har du sluttet med å konservere motoren med disel/oljeblanning til Ht.pumpe og Dyser, siden plunger i Ht.pumpr henger.? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 (redigert) Nå er det ikke meningen å korrupere tråden til Lars. Men jeg henger meg litt opp i dette med motorer som står seg i hjel. Man må gjerne forfekte teorien, bryr meg ikke om det. Men noen kan faktisk tro på det. Og dergjennom overse hva som faktisk skjer. Om bord i Hulda er det to motorer, bruker Hulda som eksempel. Fra loggen: 02.08.2016 Om bord litt utpå morgenen. Delvis skyet, sol. Sveiset davitbraketten til Inge. TT agg = 641,0. Byttet gummibussing på generatorens aktre lager. Kastet den gamle bussingen, tydelig utslitt. Flyttet på- og trakk etter slangeklemmene på eksosen, trolig ikke helt tett. Oljenivå OK, farge honninggul. Bytter til høsten når jeg tar GM'en. Tørt og fint i aggregatkassen, ingen synlige lekkasjer. Motoren virker til å være helt topp. Støvsugde, det drysser litt fra isolasjonen i støykassen. Aggregatet er et kjempeprodukt. Har ikke gått mye, men det er tross alt 30 år gammelt. Så altså, aggregatet har gått 641 timer på 30 år. De siste 20 årene har det vært konservert en gang. Motoren har stått uten kjølevæske i 5 år (som jeg har kontroll på). Og i hele livsløpet har motoren i snitt gått under 22 timer i året. Motoren er en to-sylindret italiener, fra en for lengst nedlagt fabrikk. Renoverte dyser da jeg installerte aggregatet, som en ren service, de var ikke defekte. Fremdriftsmotoren i Hulda er en bilmotor som er marinisert. Renovert dieselpumpe og renoverte dyser fra superverksted i USA. Motoren har nå gått 878,9 timer på 15 år. Antall motortimer har økt de par siste årene. Tidligere lå vi vel på ca. 50 timer/år. Felles for begge motorene er null elektronikk, ikke turbo, lavt effektuttak. Enklere motorer, færre ting som kan gå feil. Vedlikehold begrenser seg til ny olje en gang i året. Så om noen motorer skulle stått seg i hjel, så er det virkelig disse. To hovedgrunner til at så ikke skjer er at det ikke kommer vann inn i sylindrene gjennom eksosen, den andre grunnen er at dieselhygienen om bord der satt i høysetet. Her har det aldri vært behov for dieseltilsetninger for å vann, blant annet. Eventuelt vann på tanken blir pumpet ut. Begge motorene starter momentant. Dog har Italieneren problemer når temperaturen nærmer seg null grader. GM'en lar seg ikke affisere av lav temperatur, starter uansett på første slaget. Så komplisert er det. Redigert 11.November.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Vi kan godt diskutere i en annen tråd. Men jeg har sett mange eksempler på at redskap som blir lite brukt, har mye mere feil enn det som går kontinuerlig. Så sammen med et systematisk vedlikehold som både Hulda og Lars driver med så er det oppskrift på en levedyktig motor. Å jeg er jo helt enig i at elektronikk ikke nødvendigvis forlenger levetiden på en motor. ? Mitt forrige innlegg var nok mest ros til Lars for at han bruker båten mye. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars H. Svart 11.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Har du sluttet med å konservere motoren med disel/oljeblanning til Ht.pumpe og Dyser, siden plunger i Ht.pumpr henger.? Egentlig ikke, men i år kom båten på litt brått på land slik at jeg ikke fikk ordnet med det. Og problemet med plungerne har jeg hatt i flere år, å kjøre inn oljeblandet diesel før opplag har ikke hatt noen effekt på det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Plungerene (dysene) skal egentlig ikke sette seg. De skal heller bli mer og mer slitt, toleransene skal øke. Slik jeg ser det er det to grunner til at slikt skjer: Vann i dieselen (kan være meget lite, men kan redusere korrosjonsbeskyttelsen) og at dysene av en eller annen grunn ikke har fått tilstrekkelig smøring. Altså at pasningen mellom stasjonære og bevegelige elementer har blitt redusert. Vanlig i slike situasjoner er at delene henger når de er kalde, og 'går seg til' når varmen kommer og toleransene øker. Men etter hvert kan det skje at metallene kliner, og at dysene skjærer seg, blir sittende dønn fast. Har vært borti det samme med ventiler i motorer, hengt i styringene, hydrauliske ventilløftere som har hengt, etc. Så det er ikke noe ukjent fenomen. Men som skrevet, muligheten er at det setter seg permanent. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Nå er det ikke meningen å korrupere tråden til Lars. Men jeg henger meg litt opp i dette med motorer som står seg i hjel. Man må gjerne forfekte teorien, bryr meg ikke om det. Men noen kan faktisk tro på det. Og dergjennom overse hva som faktisk skjer. Så komplisert er det. Sa en som sitat "Fyr opp og kjør motoren god og varm under belastning minst hver fjerde uke."" Den mest kjente årsaken til trøbbel med dieselutstyret er at vannperler får stå på samme plassen i flere mnd. Unnskyld måtte bare... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Euklid Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Interessant statistikk – ikke minst imponerende med så konsistent bruk over flere tiår. Vi har hatt ganske nøyaktig 450 motortimer så langt i år (skulle gjerne hatt færre), og ender med omtrent 235 døgn i båten innen nyttår. Om alt går etter planen har vi unnagjort drøyt 11000nm når sesongen er over, har flyttet oss litt over 9000nm til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Har jeg skrevet det? Uansett, det skader vel ikke det heller. Men det jeg egentlig skulle avsluttet med når det gjelder dysene til Lars: Muligheten for at det bedrer seg av seg selv er mindre enn at situasjonen forverrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 (redigert) Plungerene (dysene) skal egentlig ikke sette seg. De skal heller bli mer og mer slitt, toleransene skal øke. Slik jeg ser det er det to grunner til at slikt skjer: Vann i dieselen (kan være meget lite, men kan redusere korrosjonsbeskyttelsen) og at dysene av en eller annen grunn ikke har fått tilstrekkelig smøring. Altså at pasningen mellom stasjonære og bevegelige elementer har blitt redusert. Vanlig i slike situasjoner er at delene henger når de er kalde, og 'går seg til' når varmen kommer og toleransene øker. Men etter hvert kan det skje at metallene kliner, og at dysene skjærer seg, blir sittende dønn fast. Har vært borti det samme med ventiler i motorer, hengt i styringene, hydrauliske ventilløftere som har hengt, etc. Så det er ikke noe ukjent fenomen. Men som skrevet, muligheten er at det setter seg permanent. Jeg får vel presisere litt hvordan "problemet" arter seg. Jeg starter alltid med opp mot halvt gasspådrag i fri. Da starter motoren umiddelbart enten den er varm eller kald. Men om jeg da etter start umiddelbart øker gasspådraget, skjer det ingenting en periode dersom motoren ikke er 100% driftsvarm. Om sommeren kan det ta 5 sek, men når det er kaldt, som på mandag før opptak, tok det over 20 sek før det fungerte normalt. Å redusere gasspådraget er aldri noe problem. Hva som egentlig forårsaker dette, vet jeg jo ikke med sikkerhet, men en anerkjent Yanmar-ekspert (han som drev i Drøbak før Heitmann kastet ham ut av lokalene han leiet) mente at problemet måtte ligge i høytrykkspumpen og noen plungere som hang seg. Innmaten i den pumpen har jeg ellers null greie på. Jeg var på nippet til å få tatt ut pumpen for overhaling, men da måtte sannsynligvis motoren ut for å få pumpen ut. Det er rimelig trangt der den sitter. Så det droppet jeg. Problemet har vært stabilt i noen år nå, hverken bedre eller verre. Redigert 11.November.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 OK, da skjønner jeg. Personlig hadde jeg ikke gjort noe før situasjonen forverrer seg. Bare vær klar over at du har en svakhet som lurer. Resten av det jeg skrev, med unntak av dyser, kan fremdeles være relevant. Konker motoren min, så har jeg seil. Du er mer avhengig av at sakene fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Interessant statistikk – ikke minst imponerende med så konsistent bruk over flere tiår. Vi har hatt ganske nøyaktig 450 motortimer så langt i år (skulle gjerne hatt færre), og ender med omtrent 235 døgn i båten innen nyttår. Om alt går etter planen har vi unnagjort drøyt 11000nm når sesongen er over, har flyttet oss litt over 9000nm til nå. 2 av 3 dager i løpet av året har du vært ombord og på hver eneste av disse dagene har du har altså seilt på snitt nærmere 50 nautiske mil.? Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 12.November.2016 Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 Interessant statistikk – ikke minst imponerende med så konsistent bruk over flere tiår. Vi har hatt ganske nøyaktig 450 motortimer så langt i år (skulle gjerne hatt færre), og ender med omtrent 235 døgn i båten innen nyttår. Om alt går etter planen har vi unnagjort drøyt 11000nm når sesongen er over, har flyttet oss litt over 9000nm til nå. Inte illa att hålla drygt 20 knop i snitt under så många timmar. Vad har du för båt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2016 Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 Hovedmotoren går på vind. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.