Jump to content

Oppsummering båtbruk pr. 2016 for Trudelutt

Lars H.

Recommended Posts

2 av 3 dager i løpet av året har du vært ombord og på hver eneste av disse dagene har du har altså seilt på snitt nærmere 50 nautiske mil.?

Ja. Var ikke ombord fra januar til begynnelsen av mai, da passet båten på seg selv. Siden den gang har jeg hatt én natt på land, mulig det blir et par-tre til før året er omme. Men i motsetning til Lars er ikke dette båtbruk jeg kommer til å fortsette med på ubestemt tid.

Snittfarta er ganske mye lavere enn 20 knop – rundt fem er nok riktigere. Hadde gjort seg å kunne gjøre unna 500nm i døgnet!

Imponerende antall overnattinger Lars, også før pensjonisttilværelsen. Artig oversikt. Jeg er i godt og vel full jobb, så antall overnattinger de siste sesongene har vært mellom 25 og 35. Men vi liker å bruke båten mye og synes det er trivelig å tøffe rundt. I 2015 hadde vi 211 motortimer. I år er fasiten fra 11.mars til 30.oktober 180 timer. Det er langt mer enn deg, og reflekterer bl.a. at Tvedestrandsfjorden er lang og det faktum at vi dessverre ofte ender opp i hjemmehavn fordi vi må på jobb. Har også en katt som vi må se til, da den er helt ubrukelig som skipskatt. :nonod:  Vårt timeforbruk henger selvfølgelig sammen med at vi har tett på 8 måneder båtsesong. Hvor lang er din sesong?

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

At jeg ikke har flere motortimer i forhold til antall overnattinger, henger nok sammen med at vi aldri er ute på dagsturer, kun overnattinger. Med 7 mil å kjøre til hjemmehavnen, blir det ikke slike turer. Og med 50 dager tur retur Son/Göteborg blir det mange dagsetapper på langt under 1 time.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...