Frissy Startet 9.November.2016 Link til dette innlegget Startet 9.November.2016 Har i dag 4m båtplass til min seilbåt som er 3,48m bred. I utgangspunktet sier reglene i klubben at båten kan være maks 3,33 bred da lysåpningen er 3,70 m. Fikk i fjor lånt en 0,5 m av naboplassen da han har liten båt. Båtplassen ligger perfekt til med plass helt inntil porten ut på brygga. Fikk nå et tilbud om en plass på 4,5 m som koster 60000 mindre, men må da gå ca 160 m fra bilen til brygga...... Det er jo utrolig deilig med kort gangvei, men samtidig hvis jeg plutselig ikke får låne en halv meter av naboen så blir det jo en del trangere..... det går, men da er det kun 10 cm klaring på hver side på det breieste av båten..... erfaringer - synspunkter..... 60000 er jo også en del kroner som kan brukes til noe helt annet..... Søren altså ikke lett..... Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Å måtte gå 160m synes ikke ille om du da ikke må tusle gjennom en mørk skog, over store stener og myrhull. Velger du å beholde plassen du har, kan du legge bryggefender på kantene i båsen. Du sparer litt på vanlig fendring. Fungerer i hvert fall godt for meg. http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=2100&MainPrC=2000&ProdNo=H1022800 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Gå for 4,5 meteren. Ikke noe å lure på. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 (redigert) Finnes det service/gjestebrygge i eller ved havna? Da kan du seile båten bort til den og plukke opp bagasje, varer, pikk-pakk, gjester og liknende. Da blir det færre lange gåturer... Har selv ca 100 meter fra parkeringsplassen til akterdekket, men det går bra det. Har forøvrig ca 650 m i luftlinje fra ytterdør hjemme til akterdekk. Så når jeg ikke skal ha med ting eller været er helt ille, er det en fin gåtur. Og det er sunt sies det ;-) Redigert 9.November.2016 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Riddar4 Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 Hvis ikke du må kjøre vesentlig mye lenger med bilen for så å gå de skarve 160 metrene, er det vel ikke noe å tvile på siden du også kommer bedre utav det økonomisk.. Og så vil det forundre meg om ikke naboen snart vil (bør) ha noe for den halvmeteren... Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 10.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Båtplassene er i samme forening, og tenker jo egentlig som dere, men er nok mest hu jeg bor sammen med som er opptatt av "rett ut på brygga" tanken. Men jeg vil gjerne bakke båten inn, og det blir noe trangt med 10 cm på hver side. Klart med så dårlig plass blir jeg jo bare nødt til å trene mer.... men godt innspill med gjestebrygge. Det er en brygge som jeg kan kjøre inntil for opplastning. Men kikket litt og ser at faktisk mange på de andre der en må gå litt til har trillebår, så det løser vel egentlig det meste av problemet. Og etter vi fikk stor båt er det mye mindre som må med hver gang. Så det er jo greit. Nei, blir de 160 m fra våren. Da får jeg jo lufta bikkja også..... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Dette er en spøk eller? Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Sikkert ikke større spøk en mange av de andre strengene som folk koser seg med her... Her løser vi stadig de små problemene, mens amerikanerne handterer de store... Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 10.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 (redigert) Dette er en spøk eller? Ingen spøk Ben Sin. Nå var nok det ikke de 160 m som var det største problemet, ei heller kronene,,,,mer heller det at vi har vært fornøyd med plassen vi har hatt, men at egentlig er plassen for liten i forhold til reglene i klubben. Jeg ser jo at det kan virke som en pingleproblem i forhold til krig og fred og sånn, eller beste høytrykksspyler... eller bunnstoff-test eller andre for noen viktigere ting. Men for oss som har vært fornøyd med en fin båtplass så er det spørsmål om vi skulle satse på å ha en for liten plass eller om vi skulle flytte på båten. Og det er alltid fint å få noen innspill fra andre i forumet opp i mot hva fruen og jeg har tenkt på. Redigert 10.November.2016 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 (redigert) Hadde jeg vært naboen som har lånt vekk en halvmeter til deg, og hadde visst hvor god råd du må ha (som er villig til å "betale" 60 000 for å slippe å gå 160 meter), hadde du blitt nødt til å betale for den halvmeteren. Gå for den andre, billigere plassen, du finner nok noen som kan få bruk for 60 000 kr? Bare det å få ekstra bredde burde være god nok grunn i seg selv. Redigert 11.November.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Erik Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Hvordan er plassene å komme ut og inn av i litt vær ? Det er nok en faktor jeg ville tatt med i vurderingen, har selv har båtplass som jeg kvidde meg for å gå spesielt ut av når vinden var sterk og på feil rettning. Har og hatt båtplass der skuta måtte flyttes ved sterk vind på en vindretning. Avstand å gå er faktisk en faktor. En ting er hvis man bare skal rusle ut og ta seg en ettermiddags seilas og ikke har med seg noe. En annen ting er hvis man skal klargjøre for langhelg og ferie, eller holder på å fikse noe som stadig krever nytt utstyr man skal hente, så det blir mange turer frem og tilbake, Jeg har selv opplevd det som kjedelig, men det var dog noe mer enn 160 meter tror jeg. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Joltus Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Så, 60000 mindre for større og lovlig plass og slippe å tenke på om naboen fortsatt er ok med lån? Det må være noe eg misforstår? De 160 metrene er ikke noe tema i denne diskusjonen i mitt hode.... Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Jeg må gå ca1000 meter. Hvis 160m-10m=150m/60000kr, kan jeg da skrive av (60000kr x 6,7~400.000kr) 400.000,- på skatten :) Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Jeg har den første plassen ved landgangen, like ved plassen for drivstoff-fylling i vår havn. Problemet er at de innerste plassene ikke er beskytta av bølgedemperen som skal ta av for moloåpningen der nordøsten ofte feier inn vinterstid på norvestlandet. Nå nådde jeg ikke fram i havnestyret verken på å få bytte til en av de ledige og bedre beskytta plassene, eller at de flytta demperen slik at den fungerte bedre. Dermed var det bare å sørge for dobbel fortøyning og ekstra fendring. Det er noen av de små problemene vi hanskes med som må ha skutene våre liggende ute om vinteren... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 (redigert) For 60 000 (pluss større bredde) ville jeg gått nesten til verdens ende. Det går vel an å ordne seg med en tralle for å slippe å bære tungt? Redigert 11.November.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nordan family 27 Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Vi bruker trille-bagger og en biltema sammenleggbar tralle. Forstår ikke 160 meters problemet :-) Men jeg heller aldri hatt så kort vei som deg, så hadde kanskje sett annerledes på det om jeg var vant til det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.