Jump to content

Båtplass på Sørlandet -Hva er vanlig praksis ifm innskudd og leie?

dieselfan

Recommended Posts

Søringen - jepp, da har du fått med deg hovedtrekkene, summen er under 100' men som nevnt uten noe forutsigbart om framtia. Vi frykter jo at det i neste års julekort innkreves 200.000kr og hva gjør vi da ?

Så langt går vel alle innlegg i retning av at vi betaler allerede i øvre sjikt i vanlig årlig leie, vi har en uvanlig svak kontrakt og vi har en forholdvis grisk grunn/anleggseier...

...men alt er ikke bare ille, grunneier og forrige grunneier har hatt et uvanlig godt forhold til alle og det har vært et flott sted å ha tilknytning til... et underlig dilemma.

Hva koster det egentlig å sette opp et enkelt anlegg på 50 båtplasser ? Burde vi kjøpe grunn og anlegge vårt eget ?

Hva koster det egentlig å sette opp et enkelt anlegg på 50 båtplasser ? Burde vi kjøpe grunn og anlegge vårt eget ?

Hvis man skal legge til grunn prisen på innskudd og årlig leie på de båthavner/plasser som jeg har sett opparbeidet de senere år og som er basert på selvkostprinsippet så vil jeg anslå 30.000 per meter for den enkelte båtplass i innskudd samt en årlig leie på 4-5.000 som også vil gi et bidrag til sener utskiftninger som jo vil bli nødvendig. Og hva koster grunnen? Aner ikke. Vil trolig være en meget laaang og tuuuung prosess å få til, men for all del, noen har jo klart det.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi bygget en båthavn med to pirer og vanlige utriggere i 2003. Vanlige betong flytepirer med tredekke. Ca 35 plasser fordelt på et antall 2,5 - 3 - 3,5 og 4 -meters bredde. Har organisert og registrert båthavna som et tingrettslig sameie. Hentet inn ca. 15.000kr pr. breddemeter plass fra sameierne og tar pt. 2.500kr pr år for utgifter, vann, strøm, vedlikehold og enkle reparasjoner.

I min båthavn i Oslo betaler jeg kr 1850 for en 4,5 meters plass og en årskontingent på kr 300. Det er inkl. strøm, vedlikehold og vakthold på dagtid. Vakthold på natten utføres av medlemmene, en vakt i året. Ny medlemmer betaler et innskudd på kr 15000 for byggeplass. Foreningen har en meget velordnet økonomi.

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Guest Avmønstret#

I min båthavn i Oslo betaler jeg kr 1850 for en 4,5 meters plass og en årskontingent på kr 300. Det er inkl. strøm, vedlikehold og vakthold på dagtid. Vakthold på natten utføres av medlemmene, en vakt i året. Ny medlemmer betaler et innskudd på kr 15000 for byggeplass. Foreningen har en meget velordnet økonomi.

Høres veldig ut som du får en skjerv av skattepengene mine, dvs kommunal plass? Utrolig hvis en kommersiell havn kan drive så billig i Oslo. 

Er vel vanlig med kommunal gjestebrygge / servicebygg, noe som er bra for båt-turisme og "komme-og-gå" lokale båtfolk som ønsker å bruke noen timer på shoppe/spise i bykjernen.

Ellers er det lokale båtforeninger som driver utleie av faste plasser her i distriktet i hvert fall (vest på Sørlandet). Om kommunen velger å tilrettelegge i form av utleie av kommunal grunn / positiv reguleringsplan er jo dette positivt både mtp egne innbyggere og hyttefolk som legger penger igjen i kommunen.

En båtplass (utriggere) ved nærmeste båtforening koster her 4-5000,- i året. Er ikke noe innskudd av noe slag. Er så heldig å ha privat bryggeplass for småbat, så er jo greie penger spart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...