Joerg Becker
StorStas skrev for 6 timer siden:Du tar vel litt hardt i her. Hvis dynamoen leverer mindre enn merkeeffekten sin så kan årsaken også være at spenningen over batteripolene blir lavere enn optimalt. Altså at det er et spenningsfall frem til batteriet, som ikke blir kompensert av regulatoren. Det behøver ikke å bety at noe er riv ruskende galt, men at noe bare ikke er optimalt ift. at dynamoen skal yte maksimalt.
At Maxpower kan angi ladestrømmen så detaljert må imidlertid bygge på helt konkret erfaring fra den aktuelle båttypen, siden det er mer enn bare dynamoen som bestemmer hva den maksimale ladestrømmen blir. ...
Regner med du sikter til det jeg nevnte om BMS tidligere, men da misforsto du meg. Jeg tror ikke at BMS'en driver med aktiv strømbegrensning, men jeg har sett i tidligere tråder at disse Maxpower batteriene tilsynelatende ikke belaster dynamoene så mye (?) som man skulle tro utifra at det er snakk om LiFePo4 batterier. Dette med bakgrunn i hva andre har sett på sine båter og skrevet her på BP. Da er det nærliggende å tenke at BMS'en kan være en medvirkende årsak til at disse batteriene ikke tar til seg så mye strøm som man skulle tro. Strømmen skal bl.a. gjennom noen MOSFET transistorer og diverse, og hvis spenningsfallet er stort nok, vil det påvirke ladestrømmen. M
Jeg tar ikke hardt her, StorStas, fordi det finnes ikke omsider noe middels vei bare fordi det er mere bekvemt for noen.
Jeg forstår heller ikke hvorfor dere nå prøver å male alt så superfint og i herlige farger.
Ingenting er forandret.
Litium suger endeløs fra dynamoen, verken MaxPower eller brukere forandrer noe på regler,
og det som gjelder ved bruk av store AGM banker gjelder også (og spesiell) for Litium.
Punkt.
Det finnes heller ikke noe spenningsfall over et hvilken som helst BMS, eller dioder og relér, og spesiell ikke via MosFet,
som kan forhindre at et litiumbatterier mister sine egenskaper som "et svart hull for strøm".
Denne muligheten finnes kun med motstand, men det har vi vanligvis ikke lengre på båtene (til BP-medlemer) siden vi alle prøver å forhindre dette.
Eller installerer du omsider for tynne kabler?
Så, en gang til: Hitachi 80A skal levere 80A +/- noen få.
Ser man da omsider 30% mindre da er noe alvorlig galt.
Dessuten er det akkurat det samme som vi hadde tidligere med Mitsubishi 115A.
Raser strømmen da er den bare for varm, alt for varm.
Jeg kan ikke annet enn å varsle tydelig, og det gjør jeg.
Resten må dere finne ut selv. ....er ikke de søte?
Jørg