Joerg Becker
Framtia skrev for 15 timer siden:Jeg tror det er en Valeo 125A. Følgende betegnelser finnes skrevet på den: SG10S078 og C639773A, men når jeg googler disse finner jeg ingen sikker identifikasjon (men får opp en del treff som indikerer at det er en Valeo). Tilsvarende og jeg googler yanmar 125A alternator finner jeg at det trolig er en Valeo. Det hadde vært flott om denne kunne benytte MC-614 (på nettsiden din finner jeg kun referanse til Valeo 120)?.
På min båt har jeg et batteriskille mellom start og forbruksbank som heter Victron Cyrix-ct, dette bør trolig byttes med et Cyrics Li-ion skille? Skal beholde mitt AGM-startbatteri.
Det var da min feil, beklager.
Her i huset suser tallet 125 rund siden flere dager, da ble jeg vel påvirket av det. (2 dager til )
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Settet til Valeo kan Balmar-offisiell kun brukes på Valeo 120 Ampere, med tilhørende nummer som beskrevet på nettsidene og nettbutikk.
Uoffisiell kan man selvfølgelig undersøke om delene og oppbygging er like på begge dynamoer når man først ser at det synes så.
Ellers kan temmelig alle dynamoer (som -ikke- påvirkes av / er integrert i motorstyringen)
bygges om til bruk med ekstern regulator, uansett hvilken type man bruker.
Forskjellen i dette tilfellet ville være at det settet tilbyr backup regulator,
mens manuell ombygging gjør at den eksterne regulator jobber alene.
Så må man granske om man kan sove uten slik, eller har faktiske behov for ytterligere reserve.
Men tross alt installerer man jo en slik regulator bl.a. for å holde se innenfor bestemte grenser
slik at man nettopp ikke ha behov for backup.
Og trenger man virkelig (f.eks. for å sikre seg på laaang langtur) da kan man også bruke en reserve til "kr. 600,-".
Den kan da ikke flertrinn mm, men regulerer på et ufarlig nivå.
---------------------------------------
Ang relébaserte styringer.
Jeg følger ikke med på alt i batterimarkedet, men mener at MaksPower leverer batterier med innebygget BMS som ikke ha styreutganger.
I så fall kan den ikke styre annet enn seg selv, og det betyr at man har behov for konstante forbindelser.
Dvs. avbruddfritt, slik at ikke dynamoene mister kontakt til batteriene, som betyr at man trenger backup som f.eks. startbatteriet.
Akkurat som du egentlig har forstått allerede.
..fortsatt god påske.
Jørg