StorStas
@Fantino: Det der kommer til å bli en bra løsning!
Joerg Becker skrev for 6 timer siden:Hei StorStas.
Interessant, men jeg er temmelig sikker at Mitsubishi 115 bare leverer 80A ved 13,7V fordi regulatoren prøver å redde det som kan reddes.
Alle 115A som jeg fikk målt (Fluke TI32) viser statortemperaturen med >147°C,
rekorden ligger på 167°C, og da har vi ikke regnet ned til kjernen.
Uten ekstern begrensning:
Jørg
@Jørg: Takk for innspillet. Jeg mener bestemt at jeg har målt både ved kald og varm dynamo, men skal gå en runde med meg selv før jeg kverulerer videre på det (evt. i en annen tråd ).
@Barbaria: Det er bare å beklage! PMS er kommet for å bli. Det er heldigvis også kald øl!
@Lars H.: Den som bare hadde klart seg med dine batterier. Da hadde det blitt tid og råd til å bruke båten også
LiFePo4 kan gi fra seg mye strøm, men det varierer veldig med merke og modell. Det råeste jeg har sett til nå, er disse: ANR26650M1-B
Et 100Ah batteri bygd på disse cellene skal kunne levere 4 800A i 10 sekunder. Eller 500A konstant i 9 minutter uten å falle under 12V.
edit: Et slikt 100Ah batteri ville veid rundt 13-14 kg
Samtidig, for veldig mange andre batterier så er CCA pr. Ah noe dårligere på LiFePo4 enn f.eks. AGM. Sånn sett er det som regel mest fornuftig å kjøpe AGM fremfor LiFePo4 som start- og thrusterbatterier.