Jump to content

Edit History

Framtia

Framtia

Popeye70 skrev for 6 timer siden:

 

Kan du si noe om begrunnelsen for å velge batteri fra Victron vs f.eks. ScanBatt-batteriene fra Sparelys? Med et ScanBatt-batteri med tilsvarende kapasitet og bluetooth sparer man ca. 10.000,- på ett enkelt batteri. Er Victron sine produkter så mye bedre at de rettferdiggjør prisforskjellen? Just wondering.

 

fargen Popeye, fargen...! :lol:

 

men for å nyansere litt (også for min egen del): Mitt opprinnelige oppsett besto av en dynamo, et Victron Cyrix-ct batteriskille, en Victron BP-200i batteribeskytter, og så er det landstrømlader og batterimonitor fra Mastervolt. Batteriskillet ville måtte byttes til et som heter Victron Cyrix.Li ion dersom jeg skulle gått videre mot en løsning med laderegulator kombinert med batterier med innebygd BMS. I min valgte løsning erstatter BMSen (Victron 12/200) batteriskillet, dvs det ivaretar den biten, og jeg får en komponent mindre.

 

Mine forbruksbatterier er montert i forlugar, mens startbatteri er nær dynamo og batteriskille i akterlugar. Det er derfor krevende med f.eks en laderegulator som skal har temperatursensor til forbruksbanken (jeg aner f.eks ikke om Balmars laderegulator har lang nok ledning til å nå dit uten ombygging). 

 

Ulempen med batterier med innebygget BMS er at man hverken får lading eller forbruk om releet går i stykker. Farco sier derfor at de kun anbefaler løsninger med ekstern BMS.

 

Farco kunne også tilby andre løsninger, bla kommer det en ny serie LFP batterier som skal ha noe bedre egenskaper ved lave temperaturer (batteriet er tilsatt Yttrium). Dette oppsettet ville innebære bruk av en BMS fra REC, og i tillegg måtte jeg altså kjøpt en laderegulator (Balmar sin koster 0,7 seilbåtlapp), så jeg sparer en del der.

 

Jeg er ikke av typen som finner glede i å programmere hverken laderegulatorer eller BMSer, og ville ha en plug and play løsning så langt det går. Ikke minst er det krevende å forstå hvordan de ulike komponentene vil spille sammen, og ved feilsøkning den gangen noe ikke virker som forutsatt.

 

Et siste utslagsgivende moment er at Farco kommer ombord og gjør selve installasjonen. For meg er det en trygghet i dette, og jeg vil ha papirer på at ting er gjort av fagfolk skulle det noen gang bli behov for forsikringsutbetaling ved brann f.eks. Plug-and-play løsningen gjør også at monteringskostnaden blir lav, så jeg sparer en del der.

 

Det jeg "mister" er de mulighetene programmerbar BMSer og ladergulator kunne gitt. Jeg tar f.eks ut kun 80A fra dynamoen, selv om den kan levere 125A. Om jeg skulle vært på langtur ville kanskje dette være et poeng, men jeg har kun planer om kystseilas her hjemme. Et annet problem er at jeg ikke bare kan utvide banken med f.eks et 100ah batteri skulle de vise seg at 200ah blir for lite. Jeg må i tilfelle kjøpe et likt batteri til, noe som du jo peker på ikke er helt billig. Mitt valgte opplegg blir en del dyrere enn det jeg opprinnelig hadde tenkt, men jeg føler at prisforskjellen alt tatt i betraktning er akseptabel. Uansett, man har jo ikke seilbåt for å spare penger... 

 

Så for å konkludere: det var fargen...

 

 

Framtia

Framtia

Popeye70 skrev for 6 timer siden:

 

Kan du si noe om begrunnelsen for å velge batteri fra Victron vs f.eks. ScanBatt-batteriene fra Sparelys? Med et ScanBatt-batteri med tilsvarende kapasitet og bluetooth sparer man ca. 10.000,- på ett enkelt batteri. Er Victron sine produkter så mye bedre at de rettferdiggjør prisforskjellen? Just wondering.

 

fargen Popeye, fargen...! :lol:

 

men for å nyansere litt (også for min egen del): Mitt opprinnelige oppsett besto av en dynamo, et Victron Cyrix-ct batteriskille, en Victron BP-200i batteribeskytter, og så er det landstrømlader og batterimonitor fra Mastervolt. Batteriskillet ville måtte byttes til et som heter Victron Cyrix.Li ion dersom jeg skulle gått videre mot en løsning med laderegulator kombinert med batterier med innebygd BMS. I min valgte løsning erstatter BMSen (Victron 12/200) batteriskillet, dvs det ivaretar den biten, og jeg får en komponent mindre. 

 

Ulempen med batterier med innebygget BMS er at man hverken får lading eller forbruk om releet går i stykker. Farco sier derfor at de kun anbefaler løsninger med ekstern BMS.

 

Farco kunne også tilby andre løsninger, bla kommer det en ny serie LFP batterier som skal ha noe bedre egenskaper ved lave temperaturer (batteriet er tilsatt Yttrium). Dette oppsettet ville innebære bruk av en BMS fra REC, og i tillegg måtte jeg kjøpt en laderegulator (Balmar sin koster 0,7 seilbåtlapp). Jeg er ikke av typen som finner glede i å programmere hverken laderegulatorer eller BMSer, og ville ha en plug and play løsning så langt det går. Ikke minst er det krevende å forstå hvordan de ulike komponentene vil spille sammen, og ved feilsøkning den gangen noe ikke virker som forutsatt.

 

Et siste utslagsgivende moment er at Farco kommer ombord og gjør selve installasjonen. For meg er det en trygghet i dette, og jeg vil ha papirer på at ting er gjort av fagfolk skulle det noen gang bli behov for forsikringsutbetaling ved brann f.eks. Plug-and-play løsningen gjør også at monteringskostnaden blir lav, så jeg sparer en del der.

 

Det jeg "mister" er de mulighetene programmerbar BMSer og ladergulator kunne gitt. Jeg tar f.eks ut kun 80A fra dynamoen, selv om den kan levere 125A. Om jeg skulle vært på langtur ville kanskje dette være et poeng, men jeg har kun planer om kystseilas her hjemme. Et annet problem er at jeg ikke bare kan utvide banken med f.eks et 100ah batteri skulle de vise seg at 200ah blir for lite. Jeg må i tilfelle kjøpe et likt batteri til, noe som du jo peker på ikke er helt billig. Mitt valgte opplegg blir en del dyrere enn det jeg opprinnelig hadde tenkt, men jeg føler at prisforskjellen alt tatt i betraktning er akseptabel. Uansett, man har jo ikke seilbåt for å spare penger... 

 

Så for å konkludere: det var fargen...

 

 



×
×
  • Create New...