Jump to content

Edit History

Framtia

Framtia

Da er det på tide med en oppdatering her, håp om at det er til nytte for andre som vurderer bytte til LiFePO4.

Victron LFP 12,8/200 og Victron BMS 12/200 er nå montert. Hos meg er forbruksbatteriene i forlugar, mens startbatteriet er i akterkabin. Selve monteringsjobben gikk veldig greit, med god hjelp av Farco. Citrix-releet som koblet sammen start og forbruk ble koblet vekk, og så måtte vi sette på ny shunt til batterimeter. Ellers var det plug-and-play, bare litt plukk med trekking av nye kabler osv. Da det nye batteriet er mye større enn hvert av de gamle AGMene måtte jeg også lage en ny batterikasse under senga forut. 

Siden det er 50mm2 kabler frem til forbruksbatteriene blir det dessverre noe spenningsfall. Etter litt motorkjøring synker ladestrømmen ned i 40 amp, noe som er bare halvparten av det jeg forventer. Landstrømladeren dytter på for fullt (50 amp) uten å blunke, Dynamoen min har ikke senseledning, og det kan heller ikke enkelt ettermonteres. Men det kan f.eks løses med å bruke Balmars eksterne regulator (har fått mange gode tips av Jörg underveis, takk for det). I tillegg har jeg vært i kontakt med Triconor som foreslår å bytte intern spenningsregulator i dynamoen. Hvilken av de to løsningene jeg går for er uklart enda. Balmar er utvilsomt best/dyrest, men flere jeg har snakket med sier også at ombygging av dynamo vil gjøre nytten. Ulempen med siste løsning er at jeg ved langvarig motorkjøring (gud forby) vil kunne få vel høy spenning inn på batteriene. Ved ombygging av dynamo vil det trolig bli endret slik at dynamospenning øker fra ca 14,1-14,2 til 14,5-14,6. Jeg skal måle litt mer både spenningstap og ladestrøm som grunnlag for evt ombygging av dynamo. Spenningsfallet iht BPs kalkulator med de kablene jeg har er ca 0,5V ved 80 amp, og 0,25V ved 40 amp. Jeg har vurdert å trekke et ekstra sett kabler, men det frister lite grunnet trange rør for kabeltrekking. Batteriene jeg har bør forøvrig tåle kortvarig belastning på 14,6 volt. Dynamoen på 125 amp bør også greit tåle langvarig leveranse av 80 amp (herom er det litt ulike synspunkter blant de jeg har konferert med, men selv er jeg ikke spesielt bekymret. Det er forøvrig heller ikke Triconor). 

Viktigste lærdom så langt: LFP alene er ikke nok, man må også ha nok strøm fra dynamo... :-)

Framtia

Framtia

Da er det på tide med en oppdatering her, håp om at det er til nytte for andre som vurderer bytte til LiFePO4.

Victron LFP 12,8/200 og Victron BMS 12/200 er nå montert. Hos meg er forbruksbatteriene i forlugar, mens startbatteriet er i akterkabin. Selve monteringsjobben gikk veldig greit, med god hjelp av Farco. Citrix-releet som koblet sammen start og forbruk ble koblet vekk, og så måtte vi sette på ny shunt til batterimeter. Ellers var det plug-and-play, bare litt plukk med trekking av nye kabler osv. Da det nye batteriet er mye større enn hvert av de gamle AGMene måtte jeg også lage en ny batterikasse under senga forut. 

Siden det er 50mm2 kabler frem til forbruksbatteriene blir det dessverre noe spenningsfall. Etter litt motorkjøring synker ladestrømmen ned i 40 amp, noe som er bare halvparten av det jeg forventer. Landstrømladeren dytter på for fullt (50 amp) uten å blunke, Dynamoen min har ikke senseledning, og det kan heller ikke enkelt ettermonteres. Men det kan f.eks løses med å bruke Balmars eksterne regulator (har fått mange gode tips av Jörg underveis, takk for det). I tillegg har jeg vært i kontakt med Triconor som foreslår å bytte intern spenningsregulator i dynamoen. Hvilken av de to løsningene jeg går for er uklart enda. Balmar er utvilsomt best/dyrest, men flere jeg har snakket med sier også at ombygging av dynamo vil gjøre nytten. Ulempen med siste løsning er at jeg ved langvarig motorkjøring (gud forby) vil kunne få vel høy spenning inn på batteriene. Ved ombygging av dynamo vil det trolig bli endret slik at dynamospenning øker fra ca 14,1-14,2 til 14,5-14,6. Jeg skal måle litt mer både spenningstap og ladestrøm som grunnlag for evt ombygging av dynamo. Spenningsfallet iht BPs kalkulator med det kablene jeg har er ca 0,5V ved 80 amp, og 0,25V ved 40 amp. Jeg har vurdert å trekke et ekstra sett kabler, men det frister lite grunnet trange rør for kabeltrekking. Batteriene jeg har bør forøvrig tåle kortvarig belastning på 14,6 volt. Dynamoen på 125 amp bør også greit tåle langvarig leveranse av 80 amp (herom er det litt ulike synspunkter blant de jeg har konferert med, men selv er jeg ikke spesielt bekymret. Det er forøvrig heller ikke Triconor). 

Viktigste lærdom så langt: LFP alene er ikke nok, man må også ha nok strøm fra dynamo... :-)

• Create New...