Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Joda, dette kan gå, men dog som en nødløsning :smiley:. Men du må nesten være ingeniør for å gjøre dette :giggle:

Med så stor lithiumbank er det absolutt en fordel å gå over hele ledeoppsettet ditt. Med det så tenker jeg på regulering og kabler. Skanbatt batteriene er som et sort hull når det gjelder lading. De tar faktisk det de får. Med 3 batteri så er det ingen problem å kjøre 300A inn på dem, men de klarer helt sikkert å ta imot mere om de bare får det. Men tilbake til saken, anbefalt ladestrøm for 3 batteri er da 150A ifølge Skanbatt. Dette krever mye både av dynamo og kabler, som du allerede har opplevd. For å få en rask og sikker løsning så brukte jeg selv Jørg Becker. Han er et unikum på dette området. Er det noe han ikke kan så er det ikke verdt å vite det. Jeg valgte selv å starte i andre enden. Jeg har nå bygd et "backbone" med Balmar AT-165 og nevnte 614 regulator. Rev hele opplegget mitt og bygde opp på nytt med nye tykke kabler, Mosfet skilledioder Etc. Syntes at ny dynamo og samtidig nye lithium batteri ble ganske dyrt, så foreløpig kjører jeg med bly batterier inntil prisene på lithium faller. Når den dagen kommer, så bytter jeg bare batteriene og gjør noen justeringer på regulator. Men på tross av at jeg bare har blybatterier så ser jeg at varme på dynamo er et moment som man må følge med på. Jeg kjører dynamoen på 55% men ser allerede nå at dynamo kommer opp i rundt 75 grader så jeg må sikkert få ekstern kjøling på dynamo den dagen jeg setter inn lithium. Det er så store strømmengder at man må følge med varmen, både på dynamo og kabler med argusøyne. 

Jeg er faktisk så gal at jeg kjøpte meg et termokamera :giggle:

Kjellg

Kjellg

Joda, dette kan gå, men dog som en nødløsning :smiley:. Men du må nesten være ingeniør for å gjøre dette :giggle:

Med så stor lithiumbank er det absolutt en fordel å gå over hele ledeoppsettet ditt. Med det så tenker jeg på regulering og kabler. Skanbatt batteriene er som et sort hull når det gjelder lading. De tar faktisk det de får. Med 3 batteri så er det ingen problem å kjøre 300A inn på dem, men de klarer helt sikkert å ta imot mere om de bare får det. Men tilbake til saken, anbefalt ladestrøm for 3 batteri er da 150A ifølge Skanbatt. Dette krever mye både av dynamo og kabler, som du allerede har opplevd. For å få en rask og sikker løsning så brukte jeg selv Jørg Becker. Han er et unikum på dette området. Er det noe han ikke kan så er det ikke verdt å vite det. Jeg valgte selv å starte i andre enden. Jeg har nå bygd et "backbone" med Balmar AT-165 og nevnte 614 regulator. Rev hele opplegget mitt og bygde opp på nytt med nye tykke kabler, Mosfet skilledioder Etc. Syntes at ny dynamo og samtidig nye lithium batteri ble ganske dyrt, så foreløpig kjører jeg med bly batterier inntil prisene på lithium faller. Når den dagen kommer, så bytter jeg bare batteriene og gjør noen justeringer på regulator. Men på tross av at jeg bare har blybatterier så ser jeg at varme på dynamo er et moment som man må følge med på. Jeg kjører dynamoen på 55% men ser allerede nå at dynamo kommer opp i rundt 75 grader så jeg må sikkert få ekstern kjøling på dynamo den dagen jeg setter inn lithium. Det er så store strømmengder at man må følge med varmen, både på dynamo og kabler med argusøyne. 



×
×
  • Create New...