Jump to content

Edit History

StorStas

StorStas

Kjellg skrev for 6 timer siden:

Joda, dette kan gå, men dog som en nødløsning :smiley:. Men du må nesten være ingeniør for å gjøre dette :giggle:

Med så stor lithiumbank er det absolutt en fordel å gå over hele ledeoppsettet ditt. Med det så tenker jeg på regulering og kabler. Skanbatt batteriene er som et sort hull når det gjelder lading. De tar faktisk det de får. ...

 

Jeg ser poenget ditt Kjellg :smiley:.  Det beste er å løse problemet på en skikkelig måte, og man bør ikke sette i gang med mer enn man er komfortabel med.  Og jeg er sikker på at du har et godt utgangspunkt for å montere Lithium når du kommer så langt :thumbsup:.


Når det gjelder hvor mye ladestrøm disse LFP batteriene tar, så virker dette kanskje litt kverulerende men det er noen nyanser her som godt kan komme frem.  Man skal ikke mer enn et par sider bakover i denne tråden for å finne et eksempel på at ladestrømmen ble alt for lav, etter montering av LiFePo4 batterier.  Så ingen regel uten unntak.  Og skal man flisespikke på dette med kabler så er en A alltid en A enten man lader Lithium eller bly.  Kabler skal dimensjoneres ift. merkeeffekten på dynamoen uansett.  Når man først har gjort det, vil jeg påstå at det ofte er mindre behov for å overdimensjonere når det gjelder Lithium enn for blybatterier.


For den som vil grave seg ned i detaljer om ladestrøm så styres den bl.a. av spenningen som man har (eller oppnår) ved batteriene. På side 8 i denne tråden satte jeg opp en tabell over ladestrøm ved forskjellige ladespenninger, etter et lite eksperiment.  F.eks. så spådde jeg at et 200Ah LiFePo4 batteri skal ta til seg ca. 100A om man lader med en spenning på 13.8V målt rett inn på cellene.  Og på side 10 i denne tråden ligger det et bilde fra båten til Framtia som viser en ladestrøm på ca. 89A ved en ladespenning på ca. 13.8V, på 200Ah batteribank.  Så eksperimentet min viste seg å stemme ganske godt med virkeligheten.  Og så er det alltid sånn at om man dobler batterikapasiteten og samtidig klarer å lade med den samme spenningen (bl.a. stor nok dynamo) så vil man også doble ladestrømmen, gitt like batterier i samme tilstand.  Altså 1 + 1 = 2.  Etter den tabellen jeg nevnte så kan man påstå at et 600Ah LiFePo4 batteri vil ta til seg rundt 105A ved 13.5V.  Eller snudd på hodet så blir ladestrømmen lavere enn 105A hvis bare spenningen over batteripolene kommer ned under 13,5V.  Og så vil det selvsagt være variasjoner og marginer her, men hovedpoenget mitt er at innen visse grenser så kan man anta noe fornuftig om ladestrømmen, når man vet størrelsen på batteribanken og ladespenningen over batteripolene. 

Lithium tar til seg mye, men ikke "uendelig" heller.


Jeg har inntrykk av at folk gjerne havner i en av to kategorier når man diskuterer Lithium i båt.  De som tror at man bare kan pøse på med LiFePo4 batterier uten problemer, og de som mener at LiFePo4 betyr trøbbel uansett.  Jeg var i den siste kategorien, mye basert på hva jeg har lest på BP, men har nå havnet litt mer midt i mellom.  Og er man i tvil så er det selvsagt helt greit å anta worst case, så vil man være trygg på å få en skikkelig innstallasjon.


Ang. "anbefalt" ladestrøm på 150A for Skanbatt så er det vel maksverdier for BMS'en og ikke noe man skal jobbe for å oppnå.  LiFePo4 har ikke noen problemer med å lades med svært små ladestrømmer. Det er en av greiene med Lithium generelt, at de tar veldig godt vare på den energien de får, og de liker å stå delvis nedtappet. Man kan derfor fint bruke den dynamoen man har, hvis man bare ikke belaster den for hardt.


Vannkjølt dynamo hadde vært kult :wink:.  Men en kraftig luftkjølt dynamo med riktig regulator gjør jo samme jobben, så kanskje derfor det er mest vanlig.  Er jo litt mer innstallasjonsgreier med vannkjøling også.

StorStas

StorStas

Kjellg skrev for 6 timer siden:

Joda, dette kan gå, men dog som en nødløsning :smiley:. Men du må nesten være ingeniør for å gjøre dette :giggle:

Med så stor lithiumbank er det absolutt en fordel å gå over hele ledeoppsettet ditt. Med det så tenker jeg på regulering og kabler. Skanbatt batteriene er som et sort hull når det gjelder lading. De tar faktisk det de får. ...

 

Jeg ser poenget ditt Kjellg :smiley:.  Det beste er å løse problemet på en skikkelig måte, og man bør ikke sette i gang med mer enn man er komfortabel med.  Og jeg er sikker på at du har et godt utgangspunkt for å montere Lithium når du kommer så langt :thumbsup:.


Når det gjelder hvor mye ladestrøm disse LFP batteriene tar, så virker dette kanskje litt kverulerende men det er noen nyanser her som godt kan komme frem.  Man skal ikke mer enn et par sider bakover i denne tråden for å finne et eksempel på at ladestrømmen ble alt for lav, etter montering av LiFePo4 batterier.  Så ingen regel uten unntak.  Og skal man flisespikke på dette med kabler så er en A alltid en A enten man lader Lithium eller bly.  Kabler skal dimensjoneres ift. merkeeffekten på dynamoen uansett.  Når man først har gjort det, vil jeg påstå at det er mindre behov for å overdimensjonere når det gjelder Lithium enn for blybatterier.


For den som vil grave seg ned i detaljer om ladestrøm så styres den bl.a. av spenningen som man har (eller oppnår) ved batteriene. På side 8 i denne tråden satte jeg opp en tabell over ladestrøm ved forskjellige ladespenninger, etter et lite eksperiment.  F.eks. så spådde jeg at et 200Ah LiFePo4 batteri skal ta til seg ca. 100A om man lader med en spenning på 13.8V målt rett inn på cellene.  Og på side 10 i denne tråden ligger det et bilde fra båten til Framtia som viser en ladestrøm på ca. 89A ved en ladespenning på ca. 13.8V, på 200Ah batteribank.  Så eksperimentet min viste seg å stemme ganske godt med virkeligheten.  Og så er det alltid sånn at om man dobler batterikapasiteten og samtidig klarer å lade med den samme spenningen (bl.a. stor nok dynamo) så vil man også doble ladestrømmen, gitt like batterier i samme tilstand.  Altså 1 + 1 = 2.  Etter den tabellen jeg nevnte så kan man påstå at et 600Ah LiFePo4 batteri vil ta til seg rundt 105A ved 13.5V.  Eller snudd på hodet så blir ladestrømmen lavere enn 105A hvis bare spenningen over batteripolene kommer ned under 13,5V.  Og så vil det selvsagt være variasjoner og marginer her, men hovedpoenget mitt er at innen visse grenser så kan man anta noe fornuftig om ladestrømmen, når man vet størrelsen på batteribanken og ladespenningen over batteripolene. 

Lithium tar til seg mye, men ikke "uendelig" heller.


Jeg har inntrykk av at folk gjerne havner i en av to kategorier når man diskuterer Lithium i båt.  De som tror at man bare kan pøse på med LiFePo4 batterier uten problemer, og de som mener at LiFePo4 betyr trøbbel uansett.  Jeg var i den siste kategorien, mye basert på hva jeg har lest på BP, men har nå havnet litt mer midt i mellom.  Og er man i tvil så er det selvsagt helt greit å anta worst case, så vil man være trygg på å få en skikkelig innstallasjon.


Ang. "anbefalt" ladestrøm på 150A for Skanbatt så er det vel maksverdier for BMS'en og ikke noe man skal jobbe for å oppnå.  LiFePo4 har ikke noen problemer med å lades med svært små ladestrømmer. Det er en av greiene med Lithium generelt, at de tar veldig godt vare på den energien de får, og de liker å stå delvis nedtappet. Man kan derfor fint bruke den dynamoen man har, hvis man bare ikke belaster den for hardt.


Vannkjølt dynamo hadde vært kult :wink:.  Men en kraftig luftkjølt dynamo med riktig regulator gjør jo samme jobben, så kanskje derfor det er mest vanlig.  Er jo litt mer innstallasjonsgreier med vannkjøling også.

StorStas

StorStas

Kjellg skrev for 5 timer siden:

Joda, dette kan gå, men dog som en nødløsning :smiley:. Men du må nesten være ingeniør for å gjøre dette :giggle:

Med så stor lithiumbank er det absolutt en fordel å gå over hele ledeoppsettet ditt. Med det så tenker jeg på regulering og kabler. Skanbatt batteriene er som et sort hull når det gjelder lading. De tar faktisk det de får. ...

 

Jeg ser poenget ditt Kjellg :smiley:.  Det beste er å løse problemet på en skikkelig måte, og man bør ikke sette i gang med mer enn man er komfortabel med.  Og jeg er sikker på at du har et godt utgangspunkt for å montere Lithium når du kommer så langt :thumbsup:.


Når det gjelder hvor mye ladestrøm disse LFP batteriene tar, så virker dette kanskje litt kverulerende men det er noen nyanser her som godt kan komme frem.  Man skal ikke mer enn et par sider bakover i denne tråden for å finne et eksempel på at ladestrømmen ble alt for lav, etter montering av LiFePo4 batterier.  Så ingen regel uten unntak.  Og skal man flisespikke på dette med kabler så er en A alltid en A enten man lader Lithium eller bly.  Kabler skal dimensjoneres ift. merkeeffekten på dynamoen uansett.  Når man først har gjort det, vil jeg påstå at det er mindre behov for å overdimensjonere når det gjelder Lithium enn for blybatterier.


For den som vil grave seg ned i detaljer om ladestrøm så styres den bl.a. av spenningen som man har (eller oppnår) ved batteriene. På side 8 i denne tråden satte jeg opp en tabell over ladestrøm ved forskjellige ladespenninger, etter et lite eksperiment.  F.eks. så spådde jeg at et 200Ah LiFePo4 batteri skal ta til seg ca. 100A om man lader med en spenning på 13.8V målt rett inn på cellene.  Og på side 10 i denne tråden ligger det et bilde fra båten til Framtia som viser en ladestrøm på ca. 89A ved en ladespenning på ca. 13.8V, på 200Ah batteribank.  Så eksperimentet min viste seg å stemme ganske godt med virkeligheten.  Og så er det alltid sånn at om man dobler batterikapasiteten og samtidig klarer å lade med den samme spenningen (bl.a. stor nok dynamo) så vil man også doble ladestrømmen, gitt like batterier i samme tilstand.  Altså 1 + 1 = 2.  Etter den tabellen jeg nevnte så kan man påstå at et 600Ah LiFePo4 batteri vil ta til seg rundt 120A ved 13.5V.  Eller snudd på hodet så blir ladestrømmen lavere enn 120A hvis bare spenningen over batteripolene kommer ned under 13,5V.  Og så vil det selvsagt være variasjoner og marginer her, men hovedpoenget mitt er at innen visse grenser så kan man anta noe fornuftig om ladestrømmen, når man vet størrelsen på batteribanken og ladespenningen over batteripolene. 

Lithium tar til seg mye, men ikke "uendelig" heller.


Jeg har inntrykk av at folk gjerne havner i en av to kategorier når man diskuterer Lithium i båt.  De som tror at man bare kan pøse på med LiFePo4 batterier uten problemer, og de som mener at LiFePo4 betyr trøbbel uansett.  Jeg var i den siste kategorien, mye basert på hva jeg har lest på BP, men har nå havnet litt mer midt i mellom.  Og er man i tvil så er det selvsagt helt greit å anta worst case, så vil man være trygg på å få en skikkelig innstallasjon.


Ang. "anbefalt" ladestrøm på 150A for Skanbatt så er det vel maksverdier for BMS'en og ikke noe man skal jobbe for å oppnå.  LiFePo4 har ikke noen problemer med å lades med svært små ladestrømmer. Det er en av greiene med Lithium generelt, at de tar veldig godt vare på den energien de får, og de liker å stå delvis nedtappet. Man kan derfor fint bruke den dynamoen man har, hvis man bare ikke belaster den for hardt.


Vannkjølt dynamo hadde vært kult :wink:.  Men en kraftig luftkjølt dynamo med riktig regulator gjør jo samme jobben, så kanskje derfor det er mest vanlig.  Er jo litt mer innstallasjonsgreier med vannkjøling også.



×
×
  • Create New...