Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Tanken ang. stabil temperatur vha. kjølevæske er så gammel som solen, første forsøk fantes allerede på 80 taler.
Og det fantes flere aktører som har prøvd å implementere vannavkjølte dynamoer på det maritime markedet.

Alle trakk seg igjen, og de fleste fordi ingen av dynamoene overlevde særlig lenge.

 

Poenget er at man skiller mellom produkter, og produkter med høy pålitelighet.

Og per dags dato finnes det ingen dynamo som er mere pålitelige enn de som finnes allerede,

og det er nok fortsatt luftavkjølte.


Så bør man huske missforholdet mellom mennesker og priser, spesiell viktig i denne sammenheng.

-Kraftige- dynamoer som duger, og regulatorer som også kan noe passe i forhold til systemene, koster litt.

 

Antakeligvis er allerede luftavkjølte for dyrt for den største delen av den menneskelige populasjonen,
som man ser når det dykker opp diskusjoner om batterier og dynamoer.

 

Batterier kan fint koste 20.000,- +++, selv om dem er laget av sand, det blir betalt.
Men så sliter nok de fleste av enten mentale eller elementare grunn å bruke mer enn "kr. 2495,- inkl. mva og frakt" for dynamoer i det hele tatt,

noe som blir verre når folk hører hva man skal betale for en stor og holdbart dynamo av håndlaget presisjon
og reguleringsteknikk med over 20.000 programlinjer,
slik man kan holde tilstrekkelig styre på hele greie for at det kan levere og ikke brenne opp samtidig.
 

Det første man kan se på er de som bruker ekte penger for utstyret sitt: Nemlig alle lands forsvar.

Finner du noe der da kan du prøve deg mot noe "nytt",
ellers blir det for fancy og ikke særlig bra for bruk på sjøen. (det finnes jo bare veldig få drosjer der.....)
Men ting som er stabil nok for å virke der koster også en del, enkelt siden det ikke er billig nok for storserieproduksjon.

Det som VannTro sier med " Det finnes nok mange dynamoer med kapasitet og regulering i forhold til lading av lithium, " er nok riktig på en måte.
Men så er det ikke det heller siden reguleringen ikke passer til det som båten ønsker.
Da i så fall måtte man først forandre folk mht. bruken av strøm, styring, og teknikk ellers.
Og det blir en lang vei, ikke minst siden ikke en gang produsenter er harmonisert i det de produserer og informasjonene de gir.
Enkelt sagt: Vi befinner oss fortsatt i en stadium som bare kan betegnes som "forskole".
Resten følger etter hvert, og frem til det blir det nok ikke noe spesiell dynamoteknikk som tillater 100% effekt av 90% materiell.

 

Og til StorStas.
Jo, man kan nok påvirke dynamoer på forskjellig måte.
Det er bare spørs om man ønsker å lade lite og lenge, eller rask og effektiv, og hvor sikker det hele skal være.
En som bruker motoren i temmelig halve dagen ser nok ikke noe problem med å

begrense dynamoen med "50%" for å kunne være sikker også ved lav turtall og redusert kjøling.

 

En med seilbåt som skal seile i hele dagen, eller en som bare bruker motoren i to timer for å forflytte seg litt for de neste tre dager,

eller alle som ønsker seg noe annet midt i mellom, ønsker seg nok en litt annen ladeforløp.


Og derfor finnes det ingen regel, bortsett at nok "alle" ønsker egentlig raskest mulig og dermed effektiv lading.
Nettopp det som diskusjonen dreier seg om, fordi alle vill helst "100%"  valuta for pengene.

:seeya:

Jørg

 

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Tanken ang. stabil temperatur vha. kjølevæske er så gammel som solen, første forsøk fantes allerede på 80 taler.
Og det fantes flere aktører som har prøvd å implementere vannavkjølte dynamoer på det maritime markedet.

Alle trakk seg igjen, og de fleste fordi ingen av dynamoene overlevde særlig lenge.

 

Poenget er at man skiller mellom produkter, og produkter med høy pålitelighet.

Og per dags dato finnes det ingen dynamo som er mere pålitelige enn de som finnes allerede,

og det er nok fortsatt luftavkjølte.


Så bør man huske missforholdet mellom mennesker og priser, spesiell viktig i denne sammenheng.

-Kraftige- dynamoer som duger, og regulatorer som også kan noe passe i forhold til systemene, koster litt.

 

Antakeligvis er allerede luftavkjølte for dyrt for den største delen av den menneskelige populasjonen,
som man ser når det dykker opp diskusjoner om batterier og dynamoer.

 

Batterier kan fint koste 20.000,- +++, selv om dem er laget av sand, det blir betalt.
Men så sliter nok de fleste av enten mentale eller elementare grunn å bruke mer enn "kr. 2495,- inkl. mva og frakt" i det hele tatt,

noe som blir verre når folk hører hva man skal betale for en stor og holdbart dynamo av håndlaget presisjon
og reguleringsteknikk med over 20.000 programlinjer,
slik man kan holde tilstrekkelig styre på hele greie for at det kan levere og ikke brenne opp samtidig.
 

Det første man kan se på er de som bruker ekte penger for utstyret sitt: Nemlig alle lands forsvar.

Finner du noe der da kan du prøve deg mot noe "nytt",
ellers blir det for fancy og ikke særlig bra for bruk på sjøen. (det finnes jo bare veldig få drosjer der.....)
Men ting som er stabil nok for å virke der koster også en del, enkelt siden det ikke er billig nok for storserieproduksjon.

Det som VannTro sier med " Det finnes nok mange dynamoer med kapasitet og regulering i forhold til lading av lithium, " er nok riktig på en måte.
Men så er det ikke det heller siden reguleringen ikke passer til det som båten ønsker.
Da i så fall måtte man først forandre folk mht. bruken av strøm, styring, og teknikk ellers.
Og det blir en lang vei, ikke minst siden ikke en gang produsenter er harmonisert i det de produserer og informasjonene de gir.
Enkelt sagt: Vi befinner oss fortsatt i en stadium som bare kan betegnes som "forskole".
Resten følger etter hvert, og frem til det blir det nok ikke noe spesiell dynamoteknikk som tillater 100% effekt av 90% materiell.

 

Og til StorStas.
Jo, man kan nok påvirke dynamoer på forskjellig måte.
Det er bare spørs om man ønsker å lade lite og lenge, eller rask og effektiv, og hvor sikker det hele skal være.
En som bruker motoren i temmelig halve dagen ser nok ikke noe problem med å

begrense dynamoen med "50%" for å kunne være sikker også ved lav turtall og redusert kjøling.

 

En med seilbåt som skal seile i hele dagen, eller en som bare bruker motoren i to timer for å forflytte seg litt for de neste tre dager,

eller alle som ønsker seg noe annet midt i mellom, ønsker seg nok en litt annen ladeforløp.


Og derfor finnes det ingen regel, bortsett at nok "alle" ønsker egentlig raskest mulig og dermed effektiv lading.
Nettopp det som diskusjonen dreier seg om, fordi alle vill helst "100%"  valuta for pengene.

:seeya:

Jørg

 

 



×
×
  • Create New...