Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

For det første, alt som har med lithium å gjøre koster penger uansett hvordan du griper det an. Størrelsen på batteribanken ser jeg personlig på som sekundært i forhold til et helhetlig oppsett beregnet for lithium. "Backbonet" som jeg kaller det (dynamo, kabler, batteriskiller etc) må være på plass før man i det hele tatt tenker på å ta skrittet å sette inn lithium batterier. Full kontroll er absolutt. Du må også gjøre deg noen refleksjoner over hva du ønsker, sakte og rolig lading eller hurtig og effektiv lading av batteriene. Om du velger 100A eller 200A batteri vil uansett kreve en viss tid å lade opp om de er ganske nedtappet. Man kan si at man aldri vil tappe dem helt ned, men da synes jeg litt av vitsen med lithium er borte. Personlig så ønsker jeg i så tilfelle en rask og effektiv lading. Kan ta mitt eget oppsett som eksempel - Balmar AT-165 og mc-614 regulator. Jeg har en slags ettergløding på min motor som krever mye strøm noen minutter. Jeg holdt på å svime av når jeg så at dynamo ladet med 140A allerede på 1200rpm. Som jeg ser det så vil du ha det best med å ha en rask og hurtig opplading slik at du reduserer motorbruk til et minimum. 

 

Så til ditt egentlige spørsmål. Som jeg ser det så må du først gjøre deg noen refleksjoner over hva du ønsker og hvor mye penger du ønsker å bruke på det. Som Jørg skrev lenger opp, batteriene kan gjerne koste 20000kr + men dynamo skal ikke koste mere en 2495kr. Jeg støtter hans synspunkt fullt ut. Personlig så gjorde jeg det motsatt, brukte 20000kr på dynamo etc og noen få tusenlapper på blybatterier i påvente av prisfall på lithium og at jeg har spart opp nok penger til dem. Uansett så har jeg i dag et laderegime som fungerer helt topp selv med blybatterier. Det er ikke før du begynner å logge og sammenligne ting du ser hvor mye dynamo, regulator og kabler har å si for effekten på batteribanken din. Jeg tør påstå at det er blitt en helt annen verden for min del. 

Kjellg

Kjellg

For det første, alt som har med lithium å gjøre koster penger uansett hvordan du griper det an. Størrelsen på batteribanken ser jeg personlig på som sekundært i forhold til et helhetlig oppsett beregnet for lithium. "Backbonet" som jeg kaller det (dynamo, kabler, batteriskiller etc) må være på plass før man i det hele tatt tenker på å ta skrittet å sette inn lithium batterier. Full kontroll er absolutt. Du må også gjøre deg noen refleksjoner over hva du ønsker, sakte og rolig lading eller hurtig og effektiv lading av batteriene. Om du velger 100A eller 200A batteri vil uansett kreve en viss tid å lade opp om de er ganske nedtappet. Man kan si at man aldri vil tappe dem helt ned, men da synes jeg litt av vitsen med lithium er borte. Personlig så ønsker jeg i så tilfelle en rask og effektiv lading. Kan ta mitt eget oppsett som eksempel - Balmar AT-165 og mc-614 regulator. Jeg har en slags ettergløding på min motor som krever mye strøm noen minutter. Jeg holdt på å svime av når jeg så at dynamo ladet med 140A allerede på 1200rpm. Som jeg ser det så vil du ha det best med å ha en rask og hurtig opplading slik at du reduserer motorbruk til et minimum. 

 

Så til ditt egentlige spørsmål. Som jeg ser det så må du først gjøre deg noen refleksjoner over hva du ønsker og hvor mye penger du ønsker å bruke på det. Som Jørg skrev lenger opp, batteriene kan gjerne koste 20000kr + men dynamo skal ikke koste mere en 2495kr. Jeg støtter hans synspunkt fullt ut. Personlig så gjorde jeg det motsatt, brukte 20000kr på dynamo etc og noen få tusenlapper på blybatterier i påvente av prisfall på lithium og at jeg har spart opp nok penger til dem. Uansett så har jeg i dag et laderegime som fungerer helt topp selv med blybatterier. 



×
×
  • Create New...