Kjellg
Artekno skrev 41 minutes ago:Vel, jeg har altså ikke så enormt forbruk at ikke solcellepanelet trumfer det elegant på dagtid. Så det er ikke dype utladninger jeg ser som en utfordring. Jeg lurer mest på hva som skjer hvis jeg kjører motor i lengre tid, med et fulladet LFP, og da med den regulatoren som motoren er utstyrt med originalt. Vil BMS i et slikt "drop in" batteri fra Skanbatt sørge for å stoppe overlading? Er regulatoren på en slik Volvo Penta laget slik at den senker ladespenningen når batteriet er fulladet?
Ja, BMS skal stoppe lading når batteriene er fulle. Hvorvidt dynamoen din senker spenningen vet jeg ikke. Det enkleste er å måle det selv. Selv om den skal senke spenningen så kan det være individuelle forskjeller. Har du sense mellom dynamo og batteri? Men med ditt bruk, hvorfor velger du lithium? I utgangspunktet så tenker jeg at gode bly/syre eller Gel vil være mer en godt nok til ditt bruk. Bly/syre er så billige nå at du nesten får de kastet etter deg. Foreløpig så er lithium egentlig for spesielt interesserte eller de med spesielle behov. Koster penger gjør de jo også.
Personlig så ville jeg heller brukt pengene på en god regulator og gode bly/syre batteri en på lithium. Finn ut hva dynamoen din heter og ta en telefon til Jørg Becker. Kontakt info finner du på tbbecker.no Er helt sikker på at han kan hjelpe deg med eventuell regulator. En god regulator er som å komme til himmelen kontra innebygde standard W regulatorer. De originale regulatorene kan sammenlignes med en maskinist som står og skrur strømmen av og på. Thats it og ikke noe mere. Eksterne regulatorer kan ha program som består av 20000 programlinjer som hele tiden står og passer på og vurderer optimal lading, så som jeg skrev tidligere så tror jeg du er mere tjent med å se på eventuell ekstern regulator.