StorStas
Ett 100Ah Skanbatt batteri blir litt lite... BMS'en på disse batteriene tåler inntil 100A i inntil 30min. og anbefalt konstant ladestrøm er mindre enn 60A iflg. spec'en (takk @Kjellg, forresten).
Uansett hvor lite strømforbruk du har, så må du dimensjonere for den dagen du har tomt batteri. Og da kan dynamoen levere 115A og vel så det hvis du er "uheldig". Skal ikke begynne på'n igjen med ladestrøm vs. ladespenning, men du kan havne i grenseland for hva BMS'en tåler. Omvendt problemstilling ift. "vanlig" her altså, at dynamoen kan belaste batteriet for hardt.
200Ah batteriet kan bli en belastning for dynamoen igjen, så det skal ikke være så lett .
Jeg vil si det samme som jeg skrev til @asmang tidligere, at den beste løsningen er en ekstern regulator med strømbegrensning. Riktig satt opp, så er det en god forsikring for dynamoen som gir både riktig og effektiv lading. Da kan du velge så lite eller stort batteri du ønsker, og slipper problemene rundt dynamo/batteri belastning. Du får aller størst effekt ved å oppgradere kabler/batteriskille osv. i samme slengen, men det er ingen absolutt forutsetning så lenge dimensjoneringen er ok i utgangspunktet.
I tillegg så vil jeg si at hvis du skal på langtur så gå for to stk batterier så du har noe redundans i systemet. Det er jo elektronikk i disse LFP batteriene, og man ønsker absolutt ikke en "død" forbruksbank midt i Atlanteren for å si det sånn.
Artekno skrev for 7 timer siden:...Så hva skjer egentlig med all Amp'en som dynamoen genererer når batteriene er fulle? I normal drift med normal batteristørrelse er det jo ingen store problemer som oppstår, med varme dynamoer etc.
Dynamoen regulerer bare spenningen (maksverdien), og ikke strømmen. Strømmen regulerer seg selv, bare begrenset av dynamokapasiteten (temp. og turtall spiller inn). Om batteriene er fulle, tar de ikke imot strøm, men det "tyter" heller ikke strøm ut andre steder. Det produseres bare ikke noe. Normal batteristørrelse med sultne blybatterier belaster ikke dynamoen på samme måte som sultne LFP. Kan nevne at et helt tomt AGM batteri tar til seg mer strøm enn et helt tomt LFP batteri. Det er bare det at AGM (og blybatterier generelt) mister lademottakeligheten etterhvert som batteriet fylles. Det gjør ikke LFP.
Dette med at BMS kobler ut skjer bare når den oppfatter at man har overtrådt diverse spenning- /strøm- og temperatur grenseverdier. For Skanbatt så betyr det f.eks. at man må over 15V for at BMS'en skal koble ut. Det er altså ikke noe problem med utkobling når du lader med 14.4V, såfremt du ikke treffer noen av de andre grenseverdiene som maks ladestrøm og temperatur. Sistnevnte tror jeg det skal en del til for å treffe.
Så lenge du har et bly startbatteri tilkoblet så vil det alltid trekke noe strøm ja, selv når det er fullt.