Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Artekno skrev for 22 timer siden:

Hvorfor LFP? Tja... Ikke nødvendigvis på grunn av prisen, for å si det sånn. Dyrt er det. Men jeg har i allefall fått med meg at det blir effektiv lading, enten det er fra solceller eller (lite) motorkjøring. Livet er nok annerledes med motorbåt, hvor 5-6 timers motorgange pr transportetappe er normal. Jeg kjører kanskje motoren i 10-15 minutter ut fra havn før jeg setter seil. Det samme ved ankomst i uthavn. Det gir ikke mye lading av et blybatteri. "Redningen" blir kanskje et nytt og stort(?...) solcellepanel på hekken, som gir overskudd hele dagen. Men om det er nok til å holde et 300Ah AGM batteri i toppform, det vet jeg ikke. Et slikt batteri veier sine 70 kilo, og det tar også plass. Så mye plass at jeg må lage til en ny løsning i et stuerom, på et ikke særlig gunstig sted i båten rent vektmessig (langt bak og ut i borde). -Hensyn som eiere av større motor- og seilbåter ikke behøver å bekymre seg for i det hele tatt.

 

 

Er fortsatt ikke overbevist om at lithium er det beste for deg. Du sier at solcellepanelet topper batteriene og at forbruket skjeldent overgår det som panelet gir. Men først tror jeg du må få oversikt over forbruket ditt. Har du forresten en god landstrømlader innstallert? Jeg tilhører nok den gruppen hvor Joerg Becker og StorStas har tilhold, altså først av alt å se på laderegimet ditt så som dynamo og kabler, før du tenker på batteriene. Med det så mener jeg at ting må ligge til rette før du setter inn lithium. Ingen vits med lithium om du ikke klarer å utnytte det. Med en god dynamo og god regulering så skal det ikke så mange minuttene til for å lade opp en bly/syre batteribank til 80-85%. Toppingen kan du ta med landstrømlader når du kommer til kai. Lithium er vel og bra men man skal ikke undervurdere standard bly batterier heller. Om du har åpne bly batterier og ellers har full kontroll så kan du justere ladespenningen et lite hakk høyere for å få raskere lading. Vet enkelte som lader med 14,8V basert på 25^C og enda høyere om det er kaldere ute. Men da må du selvsagt etterfylle veske med gjevne mellomrom. 

Kjellg

Kjellg

Artekno skrev for 22 timer siden:

Hvorfor LFP? Tja... Ikke nødvendigvis på grunn av prisen, for å si det sånn. Dyrt er det. Men jeg har i allefall fått med meg at det blir effektiv lading, enten det er fra solceller eller (lite) motorkjøring. Livet er nok annerledes med motorbåt, hvor 5-6 timers motorgange pr transportetappe er normal. Jeg kjører kanskje motoren i 10-15 minutter ut fra havn før jeg setter seil. Det samme ved ankomst i uthavn. Det gir ikke mye lading av et blybatteri. "Redningen" blir kanskje et nytt og stort(?...) solcellepanel på hekken, som gir overskudd hele dagen. Men om det er nok til å holde et 300Ah AGM batteri i toppform, det vet jeg ikke. Et slikt batteri veier sine 70 kilo, og det tar også plass. Så mye plass at jeg må lage til en ny løsning i et stuerom, på et ikke særlig gunstig sted i båten rent vektmessig (langt bak og ut i borde). -Hensyn som eiere av større motor- og seilbåter ikke behøver å bekymre seg for i det hele tatt.

 

 

Er fortsatt ikke overbevist om at lithium er det beste for deg. Du sier at solcellepanelet topper batteriene og at forbruket skjeldent overgår det som panelet gir. Men først tror jeg du må få oversikt over forbruket ditt. Har du forresten en god landstrømlader innstallert? Jeg tilhører nok den gruppen hvor Joerg Becker og StorStas har tilhold, altså først av alt å se på laderegimet ditt så som dynamo og kabler, før du tenker på batteriene. Med det så mener jeg at ting må ligge til rette før du setter inn lithium. Ingen vits med lithium om du ikke klarer å utnytte det. Med en god dynamo og god regulering så skal det ikke så mange minuttene til for å lade opp en bly/syre batteribank til 80-85%. Toppingen kan du ta med landstrømlader når du kommer til kai. Lithium er vel og bra men man skal ikke undervurdere standard bly batterier heller. Om du har åpne bly batterier og ellers har full kontroll så kan du justere ladespenningen et lite hakk høyere for å få raskere lading. Men da må du selvsagt etterfylle veske med gjevne mellomrom. 

Kjellg

Kjellg

Artekno skrev for 21 timer siden:

Hvorfor LFP? Tja... Ikke nødvendigvis på grunn av prisen, for å si det sånn. Dyrt er det. Men jeg har i allefall fått med meg at det blir effektiv lading, enten det er fra solceller eller (lite) motorkjøring. Livet er nok annerledes med motorbåt, hvor 5-6 timers motorgange pr transportetappe er normal. Jeg kjører kanskje motoren i 10-15 minutter ut fra havn før jeg setter seil. Det samme ved ankomst i uthavn. Det gir ikke mye lading av et blybatteri. "Redningen" blir kanskje et nytt og stort(?...) solcellepanel på hekken, som gir overskudd hele dagen. Men om det er nok til å holde et 300Ah AGM batteri i toppform, det vet jeg ikke. Et slikt batteri veier sine 70 kilo, og det tar også plass. Så mye plass at jeg må lage til en ny løsning i et stuerom, på et ikke særlig gunstig sted i båten rent vektmessig (langt bak og ut i borde). -Hensyn som eiere av større motor- og seilbåter ikke behøver å bekymre seg for i det hele tatt.

 

 

Er fortsatt ikke overbevist om at lithium er det beste for deg. Du sier at solcellepanelet topper batteriene og at forbruket skjeldent overgår det som panelet gir. Men først tror jeg du må få oversikt over forbruket ditt. Har du forresten en god landstrømlader innstallert? Jeg tilhører nok den gruppen hvor Joerg Becker og StorStas har tilhold, altså først av alt å se på laderegimet ditt så som dynamo og kabler, før du tenker på batteriene. Med det så mener jeg at ting må ligge til rette før du setter inn lithium. Ingen vits med lithium om du ikke klarer å utnytte det. Med en god dynamo og god regulering så skal det ikke så mange minuttene til for å lade opp en bly/syre batteribank til 80-85%. Toppingen kan du ta med landstrømlader når du kommer til kai. Lithium er vel og bra men man skal ikke undervurdere standard bly batterier heller. 



×
×
  • Create New...