Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Framtia skrev for 1 time siden:

Opplever nå at lading begrenses av dynamotemperatur. Motorrommet ventileres med en Rule 24V (på 12V) avtrekksvifte i et 3" rør. Viften står rett utenfor motorrommet og slangen går under seng og ut i cockpitbenk, tipper den er  ca 4 meter lang. Jeg har mulighet til å sette på en tilsvarende på motsatt side. Ideelt ville jeg hatt minst 4" slange. Med to utsugningsslanger bør jeg vel også sikre at det er nok åpning til å unngå undertrykk i motorrommet, det er ganske tett, samt at motoren også suger luft. Et alternativ er å sette viften på den nye kanalen slik at den blåser inn. Synspunkter?

 

Tja.. litt vanskelig det der å beregne hvor mye luft du trenger..

I stedet for å "søke" å skape undertrykk i motorrommet ville jeg heller prøvd å skape overtrykk. Med det mener jeg hente luft utenfra og blåse inn direkte på dynamoen. Da slipper jo motor også å "hive" etter pusten og strupes. Med utsuging så vil jo lufta varmes opp av omgivelsene, men med å blåse inn vil du få kjøligst mulig luft direkte på dynamoen. Ventileringskanalene til motorrommet, går det an å sette slange på dem? Ser for meg at det beste er å hente lufta direkte utenfra.

 

Bare noen tanker jeg gjør meg. 

 

Hva står BLM på nå? 

Kjellg

Kjellg

Framtia skrev for 1 time siden:

Opplever nå at lading begrenses av dynamotemperatur. Motorrommet ventileres med en Rule 24V (på 12V) avtrekksvifte i et 3" rør. Viften står rett utenfor motorrommet og slangen går under seng og ut i cockpitbenk, tipper den er  ca 4 meter lang. Jeg har mulighet til å sette på en tilsvarende på motsatt side. Ideelt ville jeg hatt minst 4" slange. Med to utsugningsslanger bør jeg vel også sikre at det er nok åpning til å unngå undertrykk i motorrommet, det er ganske tett, samt at motoren også suger luft. Et alternativ er å sette viften på den nye kanalen slik at den blåser inn. Synspunkter?

 

Tja.. litt vanskelig det der å beregne hvor mye luft du trenger..

I stedet for å "søke" å skape undertrykk i motorrommet ville jeg heller prøvd å skape overtrykk. Med det mener jeg hente luft utenfra og blåse inn direkte på dynamoen. Med utsuging så vil jo lufta varmes opp av omgivelsene, men med å blåse inn vil du få kjøligst mulig luft direkte på dynamoen. Ventileringskanalene til motorrommet, går det an å sette slange på dem? Bare noen tanker jeg gjør meg. 

 

Hva står BLM på nå? 

Kjellg

Kjellg

Framtia skrev for 1 time siden:

Opplever nå at lading begrenses av dynamotemperatur. Motorrommet ventileres med en Rule 24V (på 12V) avtrekksvifte i et 3" rør. Viften står rett utenfor motorrommet og slangen går under seng og ut i cockpitbenk, tipper den er  ca 4 meter lang. Jeg har mulighet til å sette på en tilsvarende på motsatt side. Ideelt ville jeg hatt minst 4" slange. Med to utsugningsslanger bør jeg vel også sikre at det er nok åpning til å unngå undertrykk i motorrommet, det er ganske tett, samt at motoren også suger luft. Et alternativ er å sette viften på den nye kanalen slik at den blåser inn. Synspunkter?

 

Tja.. litt vanskelig det der å beregne hvor mye luft du trenger..

I stedet for å "søke" å skape undertrykk i motorrommet ville jeg heller prøvd å skape overtrykk. Med det mener jeg hente luft utenfra og blåse inn direkte på dynamoen. Med utsuging så vil jo lufta varmes opp av omgivelsene, men med å blåse inn vil du få kjøligst mulig luft direkte på dynamoen. Bare noen tanker jeg gjør meg. 

 

Hva står BLM på nå? 



×
×
  • Create New...