Framtia
Maika skrev for 6 timer siden:Hvorfor er ditt enklere/ikke relevant? Du bruker vanlige kabler mellom polene og droppet både terminal- og temperatursikringer, diode-isolator, bryter for å stenge for lading, og serpentin-belte, og har mindre avansert landstrømslader?
Hva gjør du ved evt ubalanse mellom cellene, tar dem med til Farco for balansering?
Mine Winstonceller består av 4 stk 3,2V 300Ah (dvs 12,8V). I manualen står følgende: Ladespenning skal holdes under 4V (dvs 16) og over 2.7V (11,8). Da vil levetiden være over 3000 cykler. Arbeidsspenning er 2,8-4V. Det står videre at cellene ikke vil bli skadet ved utlading til 2-2,5V, men de foreslår at utlading begrenses til 2,7V. Det er ingen sted oppgitt at det er uheldig med spenning i området 13,8-14,2V så jeg er usikker på om det er behov med så stor varsomhet som det beskrevne opplegget til Honey er mhp spenning.
De fire cellene kobles sammen med spesielle koblingsstykker, så det trengs kun å koble til sensekabler slik at BMSen vet spenningen på de enkelte cellene. Jeg kan lese av spenningen på disse på displayet (jeg har samme som Off-Pist har i sitt oppsett. BMSen vil også balansere hvis nødvendig. Så langt er cellespenningen lik ned til 1/100 volt, og de som har hatt slike batterier sier at slik forblir det...
Det finnes mye dokumentasjon på at LYP batterier fra Winston må være utsatt for høy spenning over lang tid for at det skal være fare for at batteriet "koker". Jeg har et batterimeter som varsler både ved for høy og for lav spenning. I tillegg har jeg en såkalt Victron Battery Protect, som jeg har satt et stykke over BMSens cutoff. For overlading har jeg ingen annen utkobling enn den som BMSen står for. REC BMSen kom ferdig konfigurert.
Jeg har ikke temperatursikringer (men jeg har satt en ekstra røykvarsler i rommet der batteriet står).
Jeg har koblet bort startbatteriet, og starter motoren med forbruksbanken. Startbatteriet er med i båten, og får reglemssig vedlikeholdslading i tilfelle det skulle bli behov for det. Men siden Victron battery protect er satt på 12,5V vil altså strømmen kobles ut før spenningen blir så lav at det vil være problematisk å få startet motor (den er forøvrig utrolig lettstartet).
Det er to releer hos meg, et for forbrukssiden som kobler ut batteriet dersom spenningen på noen av cellene blir for lav. Det andre releet kobler ut lading dersom spenningen (dynamo eller landstrømlader) blir for høy.
Landstrømladeren fra Mastervolt er på 50A og jeg har prøvd litt forskjellig mhp ladeprogram uten å helt ha falt ned på en favorisert innstilling enda.
Jeg har en mindre dynamo enn det han har kjøpt, og jeg tror hans er bedre egnet til såpass kraftig lading. Min lader jo glatt med 110amp, men Balmarregulatoren tar ned effekten når den når 108 grader. Jeg har nettopp forbedret lufttilførselen til dynamoen (3" kanal med vifter som både trekker ut og blåser inn luft), men ikke fått kjørt båten etter dette. Er så klart spent på hvor mye dette vil utgjøre. Har også fjernet motordekslet som Yanmar har for å dekke remmer og hjul i forkant av motoren, det kapsler nesten inn dynamoen og forhindrer lufting.
Det er et omfattende opplegg, men ikke skremmende avansert. Prisen er høy, men når jeg ser at folk bruker like mye på å få inn en EFOY, mener jeg at dette er bedre anvendelse av pengene.
Er forøvrig glad for at jeg endte med en løsning på 300Ah, og ikke 200 som først planlagt. Det er faktisk ganske mye mer, og med mange strømbrukere ombord er det kjekt med stor kapasitet, selv om man lader effektivt.