Jump to content

Edit History

StorStas

StorStas

Førstefender skrev On ‎07‎.‎08‎.‎2017 at 14.00:

...hvis det blir stående ubrukt over lengre tid kan jo det kobles brytere mellom bly og lifepro4 batteriet. Koble det til når vi blir liggende under forbruk i uthavn ...

 

Dust skrev On ‎07‎.‎08‎.‎2017 at 14.41:

Jeg har 420 amp. blybank (forbruk) og har paralellkoblet 100amp Lithium med bryter  mellom ...

 

Det er flere veier til Rom, og parallellkobling med bryter imellom kan også være en ok løsning.  Vil bare "minne om" at det bør være en riktig dimensjonert sikring mellom batteribankene når man driver og kobler de fra og til på den måten.  Glemmer man å koble inn LFP banken i uthavn, og "plutselig" oppdager at man har tømt blybatteriene helt, så kan det gå ganske mye strøm mellom batteriene når man så kobler inn LFP banken.


I kategorien "lure løsninger" som kan fungere for noen, så brukte jeg i hele fjor en s.k. "buck/boost converter" til å overføre energi fra LFP til blybatteriene.  Etter å ha lest side opp og side ned om dynamoer og lading så valgte jeg å ikke koble LFP banken inn på forbrukskretsen den sesongen.  Den "buck/boost converteren" fungerer som en batteri-til-batteri lader med strømbegrensning, kostet et par hundre kroner, og ble innstilt på ca. 3A ladestrøm (justerbart) fra LFP til blybatteriene.  Fungerte i grunn omtrent som den minste efoyen vil jeg tro, og ga et jevnt tilskudd på rundt 75-80Ah pr. døgn, fra LFP til blybatteriene.


Med denne løsningen så måtte jeg lade LFP batteriene mine (360Ah) på landstrøm hver 4. dag, og til helgeturene var det god kapasitet.  Dette fungerte egentlig helt upåklagelig, bortsett fra på ferietur.  Da ble det litt mer "hassle", siden det var en halvmanuell løsning som krevde jevnlig landstrøm...  men det var ihvertfall en enkel og rimelig løsning på ladeutfordringen (om enn ikke i marin kvalitet).  Jeg forstår nå også hvorfor efoyen er populær, for det er ikke alltid så stort strømtilskudd som behøves hver time for at det skal monne i det lange løp.


Ellers, så går det vel en grense for hvor store kostnader man legger i batteriene før det blir litt kleint å ikke også koste på seg noen kroner til dynamoen.  Skal ikke påstå for sterkt hvor den grensa bør gå, men har et inntrykk av at man kan komme langt med 4-6 båtpenger på mange dynamoer, med litt egeninnsats og litt proff hjelp til modifisering av dynamo.  Man kan selvsagt bruke mye mer, men bare for å få eksisterende dynamo "LFP-sikker".

StorStas

StorStas

Førstefender skrev On ‎07‎.‎08‎.‎2017 at 14.00:

...hvis det blir stående ubrukt over lengre tid kan jo det kobles brytere mellom bly og lifepro4 batteriet. Koble det til når vi blir liggende under forbruk i uthavn ...

 

Dust skrev On ‎07‎.‎08‎.‎2017 at 14.41:

Jeg har 420 amp. blybank (forbruk) og har paralellkoblet 100amp Lithium med bryter  mellom ...

 

Det er flere veier til Rom, og parallellkobling med bryter imellom kan også være en ok løsning.  Vil bare "minne om" at det bør være en riktig dimensjonert sikring mellom batteribankene når man driver og kobler de fra og til på den måten.  Glemmer man å koble inn LFP banken i uthavn, og "plutselig" oppdager at man har tømt blybatteriene helt, så kan det gå ganske mye strøm mellom batteriene når man så kobler inn LFP banken.


I kategorien "lure løsninger" som kan fungere for noen, så brukte jeg i hele fjor en s.k. "buck/boost converter" til å overføre energi fra LFP til blybatteriene.  Etter å ha lest side opp og side ned om dynamoer og lading så valgte jeg å ikke koble LFP banken direkte inn på dynamoen den sesongen.  Den "buck/boost converteren" fungerer som en batteri-til-batteri lader med strømbegrensning, kostet et par hundre kroner, og ble innstilt på ca. 3A ladestrøm (justerbart) fra LFP til blybatteriene.  Fungerte i grunn omtrent som den minste efoyen vil jeg tro, og ga et jevnt tilskudd på rundt 75-80Ah pr. døgn, fra LFP til blybatteriene.


Med denne løsningen så måtte jeg lade LFP batteriene mine (360Ah) på landstrøm hver 4. dag, og til helgeturene var det god kapasitet.  Dette fungerte egentlig helt upåklagelig, bortsett fra på ferietur.  Da ble det litt mer "hassle", siden det var en halvmanuell løsning som krevde jevnlig landstrøm...  men det var ihvertfall en enkel og rimelig løsning på ladeutfordringen (om enn ikke i marin kvalitet).  Jeg forstår nå også hvorfor efoyen er populær, for det er ikke alltid så stort strømtilskudd som behøves hver time for at det skal monne i det lange løp.


Ellers, så går det vel en grense for hvor store kostnader man legger i batteriene før det blir litt kleint å ikke også koste på seg noen kroner til dynamoen.  Skal ikke påstå for sterkt hvor den grensa bør gå, men har et inntrykk av at man kan komme langt med 4-6 båtpenger på mange dynamoer, med litt egeninnsats og litt proff hjelp til modifisering av dynamo.  Man kan selvsagt bruke mye mer, men bare for å få eksisterende dynamo "LFP-sikker".



×
×
  • Create New...