Kjellg
"Mathilde" skrev for 4 timer siden:Har en batteribank på 2x215Ah AGM som jeg nå bytter ut til LiFePo4 200Ah. Jeg var i utgangspunktet litt i tvil om 200Ah ville være nok, men forhandler hevdet at jeg med dette batterier vil ha mer strøm tilgjengelig enn jeg hadde i den gamle banken (kan ta ut nærmest 100% av banken, osv osv). Han hevdet også at det vil være uproblematisk å eventuelt føye til med et 100Ah i tillegg om det senere skulle bli behov for det.
Jeg tok opp spørsmålet om eventuelle utfordringer ved det å blande nye og gamle batterier (samt også forskjellige Ah), men dette skulle iflg forhandler ikke ha noe å si så lenge batteriene var koblet parallelt (12v). Er det noen som har synspunkter på dette? Vet jo at teknologien i Lithiumbatterier er en del forskjellig fra bly/syre, men vil det si at man også må tenke anderledes med hensyn til dette?
Jeg bruker å si at om forhandler spør deg hvilken dynamo og regulator du har (og landstrømlader) så har han skjønt teknologien og du kan høre på han. Hvis forhandler mot formodning ikke spør om dette, så kan man ta utgangspunkt i at han er bare ute etter å selge og har ikke skjønt teknologien. Kabler og diode/skillerele er jo også interessant, men i de fleste tilfeller det går galt så er det dynamoen som ikke holder følge og går varm. Hvorvidt man senere kan sette inn flere batteri tør jeg ikke svare konsekvent på. Men igjen, spør han ikke om dynamo så er det et veldig godt tegn på kompetansen. Men nå er ikke avstanden mellom agm og LFP det største spranget du kan gjøre, for agm kan også trekke veldig mye strøm.