Jump to content

Edit History

StorStas

StorStas

 

I likhet med sikkert mange andre, så leser jeg mye mer enn jeg skriver her inne, og har pløyet det jeg har kommet over av strømtråder gjennom mange år.  Vil uten forbehold gi @Joerg Becker æren for at dynamotemperatur blir tema i alle tråder hvor det er snakk om lading av store og krevende batteribanker, og det er jo et bra skritt på veien, eller? :smiley:.  Og for de som har fulgt denne tråden så er det nevnt flere ganger at den beste og enkleste løsningen er ekstern regulator med strømbegrensning, den vil ivareta det vi diskuterer her. 


Så kan man lure på hvorfor ikke alle bare gjør det.  Vel, folk er forskjellige, og årsakene kan være mange.  Sannsynligvis er det uinteressant for folk flest å bruke så mye tid på dette, og da håper jeg at man bare slutter å lese her, og gjør som anbefalt over.  Så er det sagt.

 

Joerg Becker skrev On ‎31‎.‎12‎.‎2017 at 10.51:

NB: Det blir ofte anbefalt å bruke IR termometer for å sjekke temperaturen på dynamoer.
Temperaturer varierer kraftig på forskjellige steder på alle dynamoer, dvs. gjerne med over 60°C hvis vi skal tro

på våre egne målinger med høy oppløsende varmebildkamera.
IR termometere anbefales altså ikke, enkelt siden man så nesten garantert måler på feil sted.

 

Bruk av IR termometer finner man anbefalt flere steder.  Også på dine nettsider, Jørg :)  Nå har vel de aller fleste sånne IR termometere en liten laserstråle som viser hvor man måler, så det skal ikke være så vanskelig å få til.  Jeg kontrollmålte mitt IR termometer med et digitaltermometer, temperatur-proben limt til statoren med varmeledende lim, og de to termometrene var enige innenfor én grad C. Så jeg føler meg trygg på målingene mine.  Observerte som du også skriver, at det er stor forskjell på temperaturen rundt omkring på dynamoen, også etter at den er "gjennomvarm" (> 30 min).

 

Joerg Becker skrev On ‎31‎.‎12‎.‎2017 at 10.51:

Målinger tatt på overflaten av statorer "ser" heller ikke temperaturen inne i statoren,
som pleier å være gjerne 20°C høyere enn på overflaten ved maks kjøling.

 

Det er jeg helt med på, men det spiller ingen rolle for resonementet mitt.  Når temperaturen utenpå statoren ligger innenfor anbefalingen på 100 grader (eller si gjerne 95 for den saks skyld) så betyr vel det at temperaturen inne i dynamoen, hva-nå-enn den er, bør være innenfor anbefalingene den også?  Så lenge temperaturen utenfor statoren er ok så er temperaturen inne i dynamoen ok også, eller så er anbefalingen feil.  Det er jo varmeutveksling involvert her, så disse temperaturene følger hverandre.  Tar man utgangspunkt i 100 grader utenpå statoren så tar man implisitt utgangspunkt i kanskje 120 grader inne i statoren da.


Så når jeg sier at jeg måler 130 grader utenpå statoren så mener jeg fremdeles at det er 30 grader mer enn anbefalingen på 100 grader.  Det er ikke 50 grader for mye, men 30.  Om temperaturen inne i dynamoen er 150 grader blir da ikke fullt så viktig selv om det er den maksimale temperaturen noe sted som teller.  Dette bør altså være ivaretatt gjennom anbefalingen som allerede er gitt om temperaturen på utsiden av statoren, der hvor man kan komme til med vanlig utstyr for å måle. 


Og så er det jo interessant at anbefalt makstemp på utsiden for denne 115A dynamoen kanskje viser seg å være 125 grader.  Er fem grader utenfor anbefalingen så mye at man bør snakke om "nødbrems", "fighter for sitt blanke liv" o.l?  For meg så høres det voldsomt ut.  Vi er allerede enige om at vi nå diskuterer akkurat denne VP (Mitsubishi) 115A dynamoen.


For meg er det et stort spørsmål om vi i det hele tatt snakker om en skarp grense for når ting begynner å bli raskt ødelagt ("dynamoen blir destruktiv"), eller om vi egentlig snakker om "maksimal akseptert temperatur for å oppnå forventet levetid".  For meg er det to ganske forskjellige ting.  Det første sier at man må leve i uvisshet om dynamoen overlever neste tur.  Det andre sier at man kan forvente å få et dynamohavari i løpet av kanskje de neste fem til ti årene.  Jeg syns det er verdt å nevne forskjellen på de to måtene å se det på.

 

Disse levetidsbetraktningene og denne standarden som jeg stadig bygger argumentasjonen min på, finner man flere steder, f.eks. på Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Insulation_system

 

Denne tabellen angir maksimal tillatt temperatur (på det varmeste stedet!), for å tilfredsstille kravene til forventet levetid:

NEMA_Insulation_class.png.e944dff164f60ce11677fcd3e6f32515.png

 

Utifra det jeg har lest andre steder, og det som Jørg skriver så mistenker jeg at denne 115A dynamoen går i "klasse F".  Dvs. maks temperatur noe sted i dynamoen skal ikke overskride 155 grader C.  Og om den gjør det, så sitat Wikipedia:


"Insulation does not suddenly fail if the hot-spot temperature is reached, but useful operating life declines rapidly; a rule of thumb is a halving of life for every 10 °C.


Lignende info finner man flere steder på nettet men korriger meg gjerne, anyone.  Det har vært mange interessante diskusjoner om temaet, men akkurat dette med denne levetiden har jeg ikke sett beskrevet av andre her tidligere.


En liten digresjon i hht. det som er skrevet over, så ligger det i sakens natur at man også fordobler forventet levetid for hver 10. grad man holder seg under den anbefalte maksimaltemperaturen.  Sånn jeg forstår dette, fins det derfor ikke en så fullstendig klar og skarp grense for når dynamoen blir ødelagt, men heller et utgangspunkt for å oppnå forventet levetid.  Og så ligger det også i sakens natur at det på et eller annet temperaturnivå nødvendigvis vil bli kritisk for dynamoen, men som det ser ut for meg så skal man et lite stykke opp på skalaen før man kommer dit.


I mine øyne så kaster dette nytt lys over en rekke "krangle-tråder" her inne, hvor hovedsakelig eiere av denne 115A dynamoen påstår at ting fungerer, mens andre påstår at det bare er flaks.  Hvis det jeg skriver om her holder vann, så forklarer det for meg hvorfor Seilars sin dynamo varte i minst 1000 driftstimer (Seilars skriver det godt selv).  Og hvorfor andre VP-eiere kan si at deres dynamo har fungert "feilfritt" i tre til fem år med den og den store AGM banken.  Det er ikke det at dynamoen tåler alt, men at man bare ikke har rukket å ødelegge den ennå. 


Og så forstår jeg at folk ser forskjellig på hvor alvorlig det er at dynamoen kanskje ikke holder i nærheten så mange driftstimer som den kunne ha gjort.  Skal ikke legge meg opp i det, jeg sitter jo litt i glasshus selv, he he :)


Til slutt så vil jeg si at disse "krangle-trådene" som jeg nevner, helt sikkert forvirrer og forleder mange til å tro at siden noen får det til å fungere så vil også jeg prøve.  Da kan det være greit å få akkurat denne infoen her frem i lyset så man ser at denne VP dynamoen har en fordel som ikke alle andre dynamoer har, på akkurat dette området.  Det kan ikke være noe galt i å si det?  Med mer detaljert kunnskap så kan man gjøre bedre og riktigere valg for seg og sitt, mener jeg.


Og med "disse bevingede ord" så ønsker jeg alle et riktig Godt Nytt År.  2018 kommer til å bli lærerikt, akkurat som 2017 var det :yesnod:

 

StorStas

StorStas

 

I likhet med sikkert mange andre, så leser jeg mye mer enn jeg skriver her inne, og har pløyet det jeg har kommet over av strømtråder gjennom mange år.  Vil uten forbehold gi @Joerg Becker æren for at dynamotemperatur blir tema i alle tråder hvor det er snakk om lading av store og krevende batteribanker, og det er jo et bra skritt på veien, eller? :smiley:.  Og for de som har fulgt denne tråden så er det nevnt flere ganger at den beste og enkleste løsningen er ekstern regulator med strømbegrensning, den vil ivareta det vi diskuterer her. 


Så kan man lure på hvorfor ikke alle bare gjør det.  Vel, folk er forskjellige, og årsakene kan være mange.  Sannsynligvis er det uinteressant for folk flest å bruke så mye tid på dette, og da håper jeg at man bare slutter å lese her, og gjør som anbefalt over.  Så er det sagt.

 

Joerg Becker skrev On ‎31‎.‎12‎.‎2017 at 10.51:

NB: Det blir ofte anbefalt å bruke IR termometer for å sjekke temperaturen på dynamoer.
Temperaturer varierer kraftig på forskjellige steder på alle dynamoer, dvs. gjerne med over 60°C hvis vi skal tro

på våre egne målinger med høy oppløsende varmebildkamera.
IR termometere anbefales altså ikke, enkelt siden man så nesten garantert måler på feil sted.

 

Bruk av IR termometer finer man anbefalt flere steder.  Også på dine nettsider, Jørg :)  Nå har vel de aller fleste sånne IR termometere en liten laserstråle som viser hvor man måler, så det skal ikke være så vanskelig å få til.  Jeg kontrollmålte mitt IR termometer med et digitaltermometer, temperatur-proben limt til statoren med varmeledende lim, og de to termometrene var enige innenfor én grad C. Så jeg føler meg trygg på målingene mine.  Observerte som du også skriver, at det er stor forskjell på temperaturen rundt omkring på dynamoen, også etter at den er "gjennomvarm" (> 30 min).

 

Joerg Becker skrev On ‎31‎.‎12‎.‎2017 at 10.51:

Målinger tatt på overflaten av statorer "ser" heller ikke temperaturen inne i statoren,
som pleier å være gjerne 20°C høyere enn på overflaten ved maks kjøling.

 

Det er jeg helt med på, men det spiller ingen rolle for resonementet mitt.  Når temperaturen utenpå statoren ligger innenfor anbefalingen på 100 grader (eller si gjerne 95 for den saks skyld) så betyr vel det at temperaturen inne i dynamoen, hva-nå-enn den er, bør være innenfor anbefalingene den også?  Så lenge temperaturen utenfor statoren er ok så er temperaturen inne i dynamoen ok også, eller så er anbefalingen feil.  Det er jo varmeutveksling involvert her, så disse temperaturene følger hverandre.  Tar man utgangspunkt i 100 grader utenpå statoren så tar man implisitt utgangspunkt i kanskje 120 grader inne i statoren da.


Så når jeg sier at jeg måler 130 grader utenpå statoren så mener jeg fremdeles at det er 30 grader mer enn anbefalingen på 100 grader.  Det er ikke 50 grader for mye, men 30.  Om temperaturen inne i dynamoen er 150 grader blir da ikke fullt så viktig selv om det er den maksimale temperaturen noe sted som teller.  Dette bør altså være ivaretatt gjennom anbefalingen som allerede er gitt om temperaturen på utsiden av statoren, der hvor man kan komme til med vanlig utstyr for å måle. 


Og så er det jo interessant at anbefalt makstemp på utsiden for denne 115A dynamoen kanskje viser seg å være 125 grader.  Er fem grader utenfor anbefalingen så mye at man bør snakke om "nødbrems", "fighter for sitt blanke liv" o.l?  For meg så høres det voldsomt ut.  Vi er allerede enige om at vi nå diskuterer akkurat denne VP (Mitsubishi) 115A dynamoen.


For meg er det et stort spørsmål om vi i det hele tatt snakker om en skarp grense for når ting begynner å bli raskt ødelagt ("dynamoen blir destruktiv"), eller om vi egentlig snakker om "maksimal akseptert temperatur for å oppnå forventet levetid".  For meg er det to ganske forskjellige ting.  Det første sier at man må leve i uvisshet om dynamoen overlever neste tur.  Det andre sier at man kan forvente å få et dynamohavari i løpet av kanskje de neste fem til ti årene.  Jeg syns det er verdt å nevne forskjellen på de to måtene å se det på.

 

Disse levetidsbetraktningene og denne standarden som jeg stadig bygger argumentasjonen min på, finner man flere steder, f.eks. på Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Insulation_system

 

Denne tabellen angir maksimal tillatt temperatur (på det varmeste stedet!), for å tilfredsstille kravene til forventet levetid:

NEMA_Insulation_class.png.e944dff164f60ce11677fcd3e6f32515.png

 

Utifra det jeg har lest andre steder, og det som Jørg skriver så mistenker jeg at denne 115A dynamoen går i "klasse F".  Dvs. maks temperatur noe sted i dynamoen skal ikke overskride 155 grader C.  Og om den gjør det, så sitat Wikipedia:


"Insulation does not suddenly fail if the hot-spot temperature is reached, but useful operating life declines rapidly; a rule of thumb is a halving of life for every 10 °C.


Lignende info finner man flere steder på nettet men korriger meg gjerne, anyone.  Det har vært mange interessante diskusjoner om temaet, men akkurat dette med denne levetiden har jeg ikke sett beskrevet av andre her tidligere.


En liten digresjon i hht. det som er skrevet over, så ligger det i sakens natur at man også fordobler forventet levetid for hver 10. grad man holder seg under den anbefalte maksimaltemperaturen.  Sånn jeg forstår dette, fins det derfor ikke en så fullstendig klar og skarp grense for når dynamoen blir ødelagt, men heller et utgangspunkt for å oppnå forventet levetid.  Og så ligger det også i sakens natur at det på et eller annet temperaturnivå nødvendigvis vil bli kritisk for dynamoen, men som det ser ut for meg så skal man et lite stykke opp på skalaen før man kommer dit.


I mine øyne så kaster dette nytt lys over en rekke "krangle-tråder" her inne, hvor hovedsakelig eiere av denne 115A dynamoen påstår at ting fungerer, mens andre påstår at det bare er flaks.  Hvis det jeg skriver om her holder vann, så forklarer det for meg hvorfor Seilars sin dynamo varte i minst 1000 driftstimer (Seilars skriver det godt selv).  Og hvorfor andre VP-eiere kan si at deres dynamo har fungert "feilfritt" i tre til fem år med den og den store AGM banken.  Det er ikke det at dynamoen tåler alt, men at man bare ikke har rukket å ødelegge den ennå. 


Og så forstår jeg at folk ser forskjellig på hvor alvorlig det er at dynamoen kanskje ikke holder i nærheten så mange driftstimer som den kunne ha gjort.  Skal ikke legge meg opp i det, jeg sitter jo litt i glasshus selv, he he :)


Til slutt så vil jeg si at disse "krangle-trådene" som jeg nevner, helt sikkert forvirrer og forleder mange til å tro at siden noen får det til å fungere så vil også jeg prøve.  Da kan det være greit å få akkurat denne infoen her frem i lyset så man ser at denne VP dynamoen har en fordel som ikke alle andre dynamoer har, på akkurat dette området.  Det kan ikke være noe galt i å si det?  Med mer detaljert kunnskap så kan man gjøre bedre og riktigere valg for seg og sitt, mener jeg.


Og med "disse bevingede ord" så ønsker jeg alle et riktig Godt Nytt År.  2018 kommer til å bli lærerikt, akkurat som 2017 var det :yesnod:

 



×
×
  • Create New...