Jump to content

Edit History

StorStas

StorStas

Mange interessante prosjekter på gang i vinter altså :)  Noen tanker fra sidelinjen her

 

Ang. Pro Protect:
Sånn jeg tolker Sterling Pro Protect dokumentasjonen så begrenser den spenningen ut av dynamoen til maks 18V.  Det er noe man kan ta med i beregningen om man ønsker å beholde strøm på forbrukskretsen fra dynamoen ved HVC.  Det vil sikkert normalt gå bra, men høres ikke ut som en helt sikker løsning ift. at noe elektronikk muligens ikke tåler så høy spenning (dersom det skulle oppstå).  Sånn jeg forstår det kommer den best til sin rett når dynamoen mister kontakten med hele anlegget.


Ang. "force to float" ved 70% SOC så kan det kanskje være et alternativ å vurdere to regulatorer i parallell, på samme dynamo.  Én "dum" regulator fast innstilt på floatspenningen, type 13.3V.  Og så den MC614 regulatoren, som kan sjaltes ut på 70% SOC.  Ville brukt VE batterimonitoren til å bryte på SOC, siden det er ekstremt vanskelig (og i beste fall veldig upresist) å bruke spenningsnivået til å vurdere når man har kommet til 70% SOC.  Den MC614 regulatoren skal for øvrig ha kraft nok til å styre to dynamoer samtidig (hvis de kobles i parallell), det er en mulighet som kan sjekkes opp nærmere.


Ville ikke vært så redd for å ha BMS tilkoblet LFP batteriene bare den er riktig satt opp.  Den trekker < 1mW, dvs. < 2.4mAh pr døgn, eller < 0.08Ah pr. mnd. i helt "frakoblet" modus.  Den trekker < 5Ah pr. mnd. i "vanlig" standby, og det er fremdeles bare en drøy prosent av en 400Ah bank.  Den marginen skal man egentlig ha selv om batteriet eller en celle er helt nede på minimum i hht. spec.  Ved å f.eks gå opp noen hundredels volt på LVC ift. minimum, så skal man allerede ha skaffet seg gode marginer.


Ang. kontaktorer:  Det kan være verdt å tenke på at kontaktorer er det som trekker mest strøm av komponentene rundt BMS'en (så lenge de står "på").  Alt er jo relativt, men det kan være fornuftig å se på databladet til den kontaktoren man vurderer i alle fall. Forskjellen kan fort være et forbruk på 5-6Ah pr. døgn med strømsparecoil (f.eks. Gigavac og Tyco har sånne, sikkert andre også) mot 15Ah uten strømsparecoil (500A kontaktor).  Velger man to kontaktorer for å kunne styre lading og forbruk separat så dobler man dette forbruket.  Sånn sett så er den mosfet kontaktoren som Sjøbliss fant, verdt å vurdere, men den har jo en litt annen pris igjen.

StorStas

StorStas

Mange interessante prosjekter på gang i vinter altså :)  Noen tanker fra sidelinjen her

 

Ang. Pro Protect:
Sånn jeg tolker Sterling Pro Protect dokumentasjonen så begrenser den spenningen ut av dynamoen til maks 18V.  Det er noe man kan ta med i beregningen om man ønsker å beholde strøm på forbrukskretsen fra dynamoen ved HVC.  Det vil sikkert normalt gå bra, men høres ikke ut som en helt sikker løsning ift. at noe elektronikk muligens ikke tåler så høy spenning (dersom det skulle oppstå).  Sånn jeg forstår det kommer den best til sin rett når dynamoen mister kontakten med hele anlegget.


Ang. "force to float" ved 70% SOC så kan det kanskje være et alternativ å vurdere to regulatorer i parallell, på samme dynamo.  Én "dum" regulator fast innstilt på floatspenningen, type 13.3V.  Og så den MC614 regulatoren, som kan sjaltes ut på 70% SOC.  Ville brukt VE batterimonitoren til å bryte på SOC, siden det er ekstremt vanskelig (og i beste fall veldig upresist) å bruke spenningsnivået til å vurdere når man har kommet til 70% SOC.  Den MC614 regulatoren skal for øvrig ha kraft nok til å styre to dynamoer samtidig (hvis de kobles i parallell), det er en mulighet som kan sjekkes opp nærmere.


Ville ikke vært så redd for å ha BMS tilkoblet LFP batteriene bare den er riktig satt opp.  Den trekker < 1mW, dvs. < 2.4mAh pr døgn, eller < 0.08Ah pr. mnd. i helt "frakoblet" modus.  Den trekker < 5Ah pr. mnd. i "vanlig" standby, og det er fremdeles bare en drøy prosent av en 400Ah bank.  Den marginen skal man egentlig ha selv om batteriet eller en celle er helt nede på minimum i hht. spec.  Ved å f.eks gå opp noen tidels volt på LVC ift. minimum, så skal man allerede ha skaffet seg gode marginer.


Ang. kontaktorer:  Det kan være verdt å tenke på at kontaktorer er det som trekker mest strøm av komponentene rundt BMS'en (så lenge de står "på").  Alt er jo relativt, men det kan være fornuftig å se på databladet til den kontaktoren man vurderer i alle fall. Forskjellen kan fort være et forbruk på 5-6Ah pr. døgn med strømsparecoil (f.eks. Gigavac og Tyco har sånne, sikkert andre også) mot 15Ah uten strømsparecoil (500A kontaktor).  Velger man to kontaktorer for å kunne styre lading og forbruk separat så dobler man dette forbruket.  Sånn sett så er den mosfet kontaktoren som Sjøbliss fant, verdt å vurdere, men den har jo en litt annen pris igjen.



×
×
  • Create New...