StorStas
Kaien40 skrev for 10 timer siden:Har noe vurdert å erstatte forbruks batteriene med brukte Tesla Batterimodul 24V, 250Ah, 5.3kWh pris 9500,- hva er utfordringen her? 24V Dynamo med Temperatur styrt regulator må monteres i tillegg til . Hvilken omformer trengs for å få 12 volt ut med minimalt tap. Modulen har innebygd BMS. denne modulen vil tilsvare 1000 Ah/12v bly batteri og 10 ganger flere utladninger enn bly. Tror mine tall er noenlunde riktige, men tar forbehold. Ligger en lenge i uthavn og har liten generator tilgjengelig så fylles Tesla banken fort opp.
Kanskje mitt spørsmål allerede er tatt opp, men tråden var veldig lang.
Personlig så ville jeg ikke hatt Li-Ion (som disse Tesla batteriene) som forbruksbatteri, eller fast montert på annen måte, pga. hvordan de oppfører seg om de mot formodning skulle ta fyr. Det skjer selvsagt ikke så ofte, men hvis og om så brenner de som fyrverkeri. De vil i praksis ikke kunne slukkes før etter at båten har sunket, og det vil skje raskt.
LiFePO4 derimot, brenner som fuktig ved i forhold, og er sånn sett mer egnet i båt hvor det ikke bare er å stanse og gå ut om noe skjer.
Andre kan vurdere dette annerledes, men jeg håper man tar det i betraktning .
5.3kWh tilsvarer ca 440Ah ved 12V og ca. 220Ah ved 24V.
For blybatterier regner man vel fra 200-300 ladesykluser for de billigste. For Li-ion, 500-800, for LiFePO4 rundt 2000. Tar man denne levetiden i betraktning så må man altså kjøpe 3-4 ganger så mye Li-Ion som LiFePO4 for å få det samme, gitt alt annet likt. Prisene på Li-Ion og LiFePO4 ligger på noenlunde samme nivå pr. kWh, så her får man ofte mest for pengene til båtbruk, om man velger LiFePO4.
For øvrig så er disse cellene som Tesla bruker (Panasonic) helt "state of the art" mht. hvor mye energi de lagrer pr. kg. batteri. Så til mange andre formål enn akkurat i båt, så tenker jeg at de kan være et godt valg.