StorStas
Et passende blybatteri i parallell med LFP er den enkleste løsningen for backup, og det vil nok fungere ganske bra. Jeg er imidlertid i tvil om du vil klare å holde blybatteriet toppladet, siden du optimaliserer ladingen veldig for LFP. Hvis du ikke tar spesielle grep for å få ladet blybatteriet separat da. En utfordring er vel også at LVC kan koble ut på verst tenkelig tidspunkt, mens autopiloten jobber overtid, varmeren går for fullt og du trakter kaffe på inverter. All dimensjonering inkl. batteristørrelse må bli i hht. det maksimale strømtrekket som det kan bli aktuelt å oppleve. Det kan jo bli noen kostnader ut av det.
Et alternativ for backup, mer i retning av det du tenkte først men i kategorien DIY, kan være å innføre en liten forsinkelse på LVC. Noen få hundredels sekund forsinkelse vil gi et annet rele tid til å veksle inn startbatteriet i forbrukskretsen før LVC kobler ut. Altså et "vekslende" relé som lukker (skrur seg på) uten forsinkelse, samtidig som LVC kontaktoren åpner med en liten forsinkelse. Dette blir et rimelig alternativ (du kan handle komponenter på ebay), men det blir mer "fikling" selvsagt. Det du trenger er en motstand, en kondensator og tre dioder, pluss ett eller to reléer. Samt en loddebolt og litt pågangsmot :). Forstår at dette ikke passer for alle, men det får stå sin prøve.
Har lekt meg litt med et program jeg fant på internett. Koblingen vil se noe sånn ut (har forenklet bort hovedbrytere/sikringer o.l.):
- Når signalet fra BMS forsvinner, "klapper" det vekslende reléet sammen umiddelbart. Dette kan f.eks. være et mikro-relé, som styrer et større.
- Kondensatoren (C1) fungerer som et batteri og sørger for at LVC beholder spenning en liten stund etter at signalet fra BMS'en forsvinner.
- Motstanden (R1) sørger for at kondensatoren lades opp i passe tempo, når det er signal fra BMS. Det vil ta et snaut minutt å lade den helt opp.
- Diodene (S3-S5) sørger for at strømmen fra kondensatoren bare kan flyte inn i LVC og ikke inn i det vekslende reléet eller tilbake til BMS'en.
Fordelen med denne løsningen er at den er relativt rimelig, og du kan utnytte et eksisterende og sikkert kraftigere startbatteri. Det jeg kan komme på av utfordringer er at startbatteriet kommer til å være parallellkoblet med LFP banken for et kort øyeblikk når det veksles (eller lenger ved feil i den delen av kretsen), så hovedkretsen må dimensjoneres deretter. Og så vil startbatteriet alltid være forbruksbatteri så lenge LFP batteriet er utkoblet (er jo en del av backup strategien egentlig), og noe styrestrøm må hentes fra startbatteriet. Må passe på at det ikke blir noen "strømtyver til overs" her.
Og så skal man ha litt respekt for kondensatoren, fokusere på å koble riktig... Bruk vernebriller ved "prøvekjøring" av kretsen.
Må også passe på å nevne at elektronikk bare er en hobby for meg, så hvis noen av de "ekte" elektro-hodene der ute har noen kommentarer så er det bare fint :)