Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Haddock_ skrev for 4 timer siden:
Sitat

Jørg - du virker ha erfaring av flere typer av generator, har du noen erfaring av de generator som VP KAD300 har originalt? Tror disse er på 65A maks for lading av LiFePO4? Mine er montert slik att både ladder gemensamt både banker via dioder. Hva sker då de får lade på maks...overheating?

Hei Haddock.

 

Original (men i alle fall veldig ofte) ble det nok montert 60A Paris Rhone,
som tilsvarer mer eller mindre effektkurven av Valeo 50/60 som ble brukt flest på
Volvo Penta før 115AMitsubishi ble introdusert.

I enkle tilfelle fantes det også noen andre, som kom og forsvant.

 

For deg, som for alle andre (inkl. large frame dynamoer), gjelder:
- Med stor belastning på (enten det er batterier, eller stor forbruk) blir dynamoene antakeligvis
  enten helt for varme, eller sliter både unødvendig og for lenge.
- Det gjelder også for dynamoer med meget god kjøleevne når den drives under ugunstige forhold.
 

Før det nå dykker opp mange andre med liknende spørsmål:

Det finnes fortsatt >3.500 forskjellige dynamoer på markedet og de fleste har unike egenskaper.
I tillegg varierer miljøet fra båt til båt, derfor er det ikke mulig å overføre et forhold til en annen

så sant det ikke er storserier vi snakker om.

 

Det du (og alle andre) bør gjøre er å undersøke temperaturutviklingen veldig nøye.

Jeg anbefaler å bruke termografi (kamera), istedenfor punktmåling (f.eks. laser),

siden det avslører nesten alle svakheter.

 

Så en gang til:

  • Dynamoer er ikke beregnet for å bli stekt konstant (bl.a. er det isolerlakk, lagere, smøremiddel i lagerne og halvledere som sliter).
  • Det gjelder også fysisk største dynamoer, som jo ikke velges for moro skyld men pga. bestemte behov.
  • Gode regulatorer kan brukes for å verne også verste dynamoer (ved å bruke strømbegrensning).
     
  • God regulator + god dynamo = eneste mulighet for adaptiv & effektiv lading med mye strøm
    uten at dynamoen havner i grenseland i bestemte effektområder eller t.o.m. henretting.
  • Strømbegrensning mellom dynamo og batterier / forbrukere (f.eks. BB.-ladere) er også en mulighet.
    Men da må man ta hensyn til ugunstige forhold,
    dvs. velge laderen mht. verst situasjon
    - med f.eks. for lav effekt ved lav turtall,
    - eller fortsatt for høy effekt og evt. høy temperaturutvikling pga. lav turtall og dermed ueffektiv kjøling.
    Ofte er det da teknisk bedre og velge en annen regulator som tilbyr linear strømbegrensning isteden,
    selv om montering av en BB-lader er enklere.


 

Sitat

(ursäkta svorsk, jag er svensk men forsöker tilpasse meg)

 

Dette klarer du fint, Haddock.

Og den norske båtbefolkningen er mega-multi-lingual og ønsker å forstå uansett.

 

En stor del her tåler også enda mer, nå,
etter noe nok så hard og ubarmhjertig trening med Beckernorsk over så mange år :yesnod:

Så, ingen bekymring men kos deg på Båtplassen.no !

 :seeya:
Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Haddock_ skrev for 3 timer siden:
Sitat

Jørg - du virker ha erfaring av flere typer av generator, har du noen erfaring av de generator som VP KAD300 har originalt? Tror disse er på 65A maks for lading av LiFePO4? Mine er montert slik att både ladder gemensamt både banker via dioder. Hva sker då de får lade på maks...overheating?

Hei Haddock.

 

Original (men i alle fall veldig ofte) ble det nok montert 60A Paris Rhone,
som tilsvarer mer eller mindre effektkurven av Valeo 50/60 som ble brukt flest på
Volvo Penta før 115AMitsubishi ble introdusert.

I enkle tilfelle fantes det også noen andre, som kom og forsvant.

 

For deg, som for alle andre (inkl. large frame dynamoer), gjelder:
- Med stor belastning på (enten det er batterier, eller stor forbruk) blir dynamoene antakeligvis
  enten helt for varme, eller sliter både unødvendig og for lenge.
- Det gjelder også for dynamoer med meget god kjøleevne når den drives under ugunstige forhold.
 

Før det nå dykker opp mange andre med liknende spørsmål:

Det finnes fortsatt >3.500 forskjellige dynamoer på markedet og de fleste har unike egenskaper.
I tillegg varierer miljøet fra båt til båt, derfor er det ikke mulig å overføre et forhold til en annen

så sant det ikke er storserier vi snakker om.

 

Det du (og alle andre) bør gjøre er å undersøke temperaturutviklingen veldig nøye.

Jeg anbefaler å bruke termografi (kamera), istedenfor punktmåling (f.eks. laser),

siden det avslører nesten alle svakheter.

 

Så en gang til:

  • Dynamoer er ikke beregnet for å bli stekt konstant (bl.a. er det isolerlakk, lagere, smøremiddel i lagerne og halvledere som sliter).
  • Det gjelder også fysisk største dynamoer, som jo ikke velges for moro skyld men pga. bestemte behov.
  • Gode regulatorer kan brukes for å verne også verste dynamoer (ved å bruke strømbegrensning).
     
  • God regulator + god dynamo = eneste mulighet for adaptiv & effektiv lading med mye strøm
    uten at dynamoen havner i grenseland i bestemte effektområder eller t.o.m. henretting.
  • Strømbegrensning mellom dynamo og batterier / forbrukere (f.eks. BB.-ladere) er også en mulighet.
    Men da må man ta hensyn til ugunstige forhold,
    dvs. velge laderen mht. verst situasjon
    - med f.eks. for lav effekt ved lav turtall,
    - eller fortsatt for høy effekt og evt. høy temperaturutvikling pga. lav turtall og dermed ueffektiv kjøling.
    Ofte er det da teknisk bedre og velge en annen regulator som tilbyr linear strømbegrensning isteden,
    selv om montering av en BB-lader er enklere.


 

Sitat

(ursäkta svorsk, jag er svensk men forsöker tilpasse meg)

 

Dette klarer du fint, Haddock.

Men den norske båtbefolkningen er mega-multi-lingual og ønsker å forstå uansett.

 

En stor del her tåler også enda mer, nå,
etter noe nok så hard og ubarmhjertig trening med Beckernorsk over så mange år :yesnod:

Så, ingen bekymring men kos deg på Båtplassen.no !

 :seeya:
Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Haddock_ skrev for 3 timer siden:
Sitat

Jørg - du virker ha erfaring av flere typer av generator, har du noen erfaring av de generator som VP KAD300 har originalt? Tror disse er på 65A maks for lading av LiFePO4? Mine er montert slik att både ladder gemensamt både banker via dioder. Hva sker då de får lade på maks...overheating?

Hei Haddock.

 

Original (men i alle fall veldig ofte) ble det nok montert 60A Paris Rhone,
som tilsvarer mer eller mindre effektkurven av Valeo 50/60 som ble brukt flest på
Volvo Penta før 115AMitsubishi ble introdusert.

I enkle tilfelle fantes det også noen andre, som kom og forsvant.

 

For deg, som for alle andre (inkl. large frame dynamoer), gjelder:
- Med stor belastning på (enten det er batterier, eller stor forbruk) blir dynamoene antakeligvis
  enten helt for varme, eller sliter både unødvendig og for lenge.
- Det gjelder også for dynamoer med meget god kjøleevne når den drives under ugunstige forhold.
 

Før det nå dykker opp mange andre med liknende spørsmål:

Det finnes fortsatt >3.500 forskjellige dynamoer på markedet og de fleste har unike egenskaper.
I tillegg varierer miljøet fra båt til båt, derfor er det ikke mulig å overføre et forhold til en annen

så sant det ikke er storserier vi snakker om.

 

Det du (og alle andre) bør gjøre er å undersøke temperaturutviklingen veldig nøye.

Jeg anbefaler å bruke termografi (kamera), istedenfor punktmåling (f.eks. laser),

siden det avslører nesten alle svakheter.

 

Så en gang til:

  • Dynamoer er ikke beregnet for å bli stekt konstant (bl.a. er det isolerlakk, lagere, smøremiddel i lagerne og halvledere som sliter).
  • Det gjelder også fysisk største dynamoer, som jo ikke velges for moro skyld men pga. bestemte behov.
  • Gode regulatorer kan brukes for å verne også verste dynamoer (ved å bruke strømbegrensning).
     
  • God regulator + god dynamo = eneste mulighet for adaptiv & effektiv lading med mye strøm
    uten at dynamoen havner i grenseland i bestemte effektområder eller t.o.m. henretting.
  • Strømbegrensning mellom dynamo og batterier / forbrukere (f.eks. BB.-ladere) er også en mulighet.
    Men da må man ta hensyn til ugunstige forhold,
    dvs. velge laderen mht. verst situasjon (lav effekt, med evt. høy temperatur ved lav turtall).
    Ofte er det da teknisk bedre og velge en annen regulator isteden,
    selv om montering av en BB-lader er enklere.


 

Sitat

(ursäkta svorsk, jag er svensk men forsöker tilpasse meg)

 

Dette klarer du fint, Haddock.

Men den norske båtbefolkningen er mega-multi-lingual og ønsker å forstå uansett.

 

En stor del her tåler også enda mer, nå,
etter noe nok så hard og ubarmhjertig trening med Beckernorsk over så mange år :yesnod:

Så, ingen bekymring men kos deg på Båtplassen.no !

 :seeya:
Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Haddock_ skrev for 3 timer siden:
Sitat

Jørg - du virker ha erfaring av flere typer av generator, har du noen erfaring av de generator som VP KAD300 har originalt? Tror disse er på 65A maks for lading av LiFePO4? Mine er montert slik att både ladder gemensamt både banker via dioder. Hva sker då de får lade på maks...overheating?

Hei Haddock.

 

Original (men i alle fall veldig ofte) ble det nok montert 60A Paris Rhone,
som tilsvarer mer eller mindre effektkurven av Valeo 50/60 som ble brukt flest på
Volvo Penta før 115AMitsubishi ble introdusert.

I enkle tilfelle fantes det også noen andre, som kom og forsvant.

 

For deg, som for alle andre (inkl. large frame dynamoer), gjelder:
- Med stor belastning på (enten det er batterier, eller stor forbruk) blir dynamoene antakeligvis
  enten helt for varme, eller sliter både unødvendig og for lenge.
- Det gjelder også for dynamoer med meget god kjøleevne når den drives under ugunstige forhold.
 

Før det nå dykker opp mange andre med liknende spørsmål:

Det finnes fortsatt >3.500 forskjellige dynamoer på markedet og de fleste har unike egenskaper.
I tillegg varierer miljøet fra båt til båt, derfor er det ikke mulig å overføre et forhold til en annen

så sant det ikke er storserier vi snakker om.

 

Det du (og alle andre) bør gjøre er å undersøke temperaturutviklingen veldig nøye.

Jeg anbefaler å bruke termografi (kamera), istedenfor punktmåling (f.eks. laser),

siden det avslører nesten alle svakheter.

 

Så en gang til:

  • Dynamoer er ikke beregnet for å bli stekt konstant (bl.a. er det isolerlakk, lagere, smøremiddel i lagerne og halvledere som sliter).
  • Det gjelder også fysisk største dynamoer, som jo ikke velges for moro skyld men pga. bestemte behov.
  • Gode regulatorer kan brukes for å verne også verste dynamoer (ved å bruke strømbegrensning).
     
  • God regulator + god dynamo = eneste mulighet for adaptiv & effektiv lading med mye strøm
    uten at dynamoen havner i grenseland i bestemte effektområder eller t.o.m. henretting.


 

Sitat

(ursäkta svorsk, jag er svensk men forsöker tilpasse meg)

 

Dette klarer du fint, Haddock.

Men den norske båtbefolkningen er mega-multi-lingual og ønsker å forstå uansett.

 

En stor del her tåler også enda mer, nå,
etter noe nok så hard og ubarmhjertig trening med Beckernorsk over så mange år :yesnod:

Så, ingen bekymring men kos deg på Båtplassen.no !

 :seeya:
Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Haddock_ skrev 1 time siden:
Sitat

Jørg - du virker ha erfaring av flere typer av generator, har du noen erfaring av de generator som VP KAD300 har originalt? Tror disse er på 65A maks for lading av LiFePO4? Mine er montert slik att både ladder gemensamt både banker via dioder. Hva sker då de får lade på maks...overheating?

Hei Haddock.

 

Original (men i alle fall veldig ofte) ble det nok montert 60A Paris Rhone,
som tilsvarer mer eller mindre effektkurven av Valeo 50/60 som ble brukt flest på Volvo Penta før 115AMitsubishi ble introdusert.

I enkle tilfelle fantes det også andre, som kom og forsvant.

 

For deg, som for alle andre (inkl.large case), gjelder:
- Med stor belastning på (enten det er batterier, eller stor forbruk) blir dynamoene antakeligvis
  enten helt for varme, eller sliter unødvendig for lenge.
- Det gjelder også for dynamoer med meget gode kjøleevne når den drives under ugunstige forhold.
 

Før det nå dykker opp mange andre med liknende spørsmål:

Det finnes fortsatt >3.500 forskjellige dynamoer på markedet og de fleste har unike egenskaper.
I tillegg varierer miljøet fra båt til båt, derfor er det ikke mulig å overføre et forhold til en annen

så sant det ikke er storserier vi snakker om.

 

Det du (og alle andre) bør gjøre er å undersøke temperaturutviklingen veldig nøye.

Jeg anbefaler å bruke termografi (kamera), istedenfor punktmåling (f.eks. laser),

siden det avslører nesten alle svakheter.

 

Så en gang til:

  • Dynamoer er ikke beregnet for å bli stekt konstant (bl.a. er det isolerlakk, lagere, smøremiddel i lagerne og halvledere som sliter).
  • Det gjelder også fysisk største dynamoer, som jo ikke velges for moro skyld men pga. bestemte behov.
  • Gode regulatorer kan brukes for å verne også verste dynamoer (ved å bruke strømbegrensning).
     
  • God regulator + god dynamo = eneste mulighet for adaptiv & effektiv lading med mye strøm
    uten at dynamoen havner i grenseland i bestemte effektområder eller t.o.m. henretting.


 

Sitat

(ursäkta svorsk, jag er svensk men forsöker tilpasse meg)

 

Dette klarer du fint, Haddock.

Men den norske båtbefolkningen er mega-multi-lingual og ønsker å forstå uansett.

 

En stor del her tåler også enda mer, nå,
etter noe nok så hard og ubarmhjertig trening med Beckernorsk over så mange år :yesnod:

Så, ingen bekymring men kos deg på Båtplassen.no !

 :seeya:
Jørg

 



×
×
  • Create New...