Jump to content

Tegning av det grunnleggende på dieselmotor


vikers

Recommended Posts

Heisan,

 

Jeg skal til uken igang med å få på plass motor (OM 626) i min gamle Dorry, men har som kjent lik null kjennskap til dieselmotorer. Er det en tålmodig sjel som har/kan tegne opp de grunnleggende elementer i en ferksvannskjølt OM 626? Tenker her på varmeveksler, impeller, bunnpanne, filtre etc...

Hva går til hva, hva gjør det forskjellige og hvor sånn cirka er dette plassert.

 

Tenker her bare en superenkel strektegning med foran og bak, høyre og venstre med de forskjellige elementer inntegnet.

 

Et amatørspørsmål, men skal jeg lære, så må jeg starte et sted. Har selvfølgelig søkt mye, men de fleste nettsted tar for gitt at jeg skal inneha de grunnleggende kunnskapene, noe jeg ikke har - da hjelper det lite at jeg lærer ordene. :headbang::lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I disse internet dager er det mange som glemmer at biblioteket fortsatt eksisterer.

Der finner du sikkert mange bøker om diesel motorer, det er også mange bøker og få kjøpt. En som jeg brukte på skolen heter motorteknikk, husker ikke hvem som skrev den, men den er meget bra.

Skulle du ha noen spørsmål er det bare og spørre meg :seeya:

 

MVH

Espen

Link to post
Share on other sites

I disse internet dager er det mange som glemmer at biblioteket fortsatt eksisterer.

Der finner du sikkert mange bøker om diesel motorer, det er også mange bøker og få kjøpt. En som jeg brukte på skolen heter motorteknikk, husker ikke hvem som skrev den, men den er meget bra.

Skulle du ha noen spørsmål er det bare og spørre meg :seeya:

 

MVH

Espen

<{POST_SNAPBACK}>

Biblioteket, ja. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. :cool:

Takk for det tipset, og du skal ikke se bort fra at jeg sender deg en IM i løpet av de neste to uker.

 

Jeg skal hente motorer på mandag, og den som ikke virker har det meste av mariniseringen på seg. Den motor som skal i, må jeg altså flytte fester og ting over til, men det er identiske motorer så det bør seg gjøre forholdsvis greit vil jeg tro. Alle ledninger er merket i båten, og på gammel motor, så her bør det også være mulig at jeg klarer dette - problemet mitt ligger i at jeg ikke vet noen ting om dieselmotorer, men nå skal jeg få meg et lånekort - låne en gjeng med bøker og så kjøpe de som er best for mitt bruk.

 

Jeg tror jeg ser en lysning! :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

En bok som er enkel og grei heter "Båtmotoren din venn", skrevet av Jon Winge, utgitt av NKS i 1998 som et samarbeid med Kongelig Norsk Båtforbund, ISBN 82-508-1823-7. Er på ca. 180 sider med gode skisser. Hørse det mye ut? Vel, noen av sidene er "spørsmål og svar" sider, disse kan trekkes ifra. I denne boken er det meste forklart.

Link to post
Share on other sites

En bok som der det står noe om dieselmotor og bensinmotor, samt montering, ettersyn osv. heter "Motor i fritidsbåter" av Kjell Sande. utgitt av NKS-Forlaget ISBN 82-508-0347-7.

 

Her står mye nyttig om motor og med noen av de skissene du spør om. Boken er på 90 sider.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...