Jump to content

2-polet anlegg/motor og korrekt kobling av givere

JohnC

Recommended Posts

Hei båtfolk.

Jeg var sikker på jeg ville finne tonnevis av diskusjoner om 2-polet anlegg i båt her inne, men mine google søk ga et heller tynt utvalg.

Jeg har i min båt to-polet motor, altså hvor starter er isolert fra motor og ingen jord går til motor. Etter gearhavari i sommer har jeg nå fått på plass gear igien og giver skal kobles opp på nytt, men jeg blir litt usikker på hvordan jeg skal gå fram.  Vil det være OK å hente jord (minus blir det vel) fra minusskinne som går til andre forbrukere ombord og må jeg legge jord til både giver og gear for at jeg skal få vist oljetrykk?

Hvis noen har link til mer info om 2-polet motor og hvordan dette fungerer så er jeg veldig takknemlig for det også :)

Mens jeg snakker om gear. Gearet mitt er et eldre Borg Warner V-gear og i tillegg til giver for trykk så er det enda en liten giver på gearet. Er det noen som umiddelbart vet hva dette kan være giver for? Jeg tenker gjerne temperatur....

Funksjon først: På enpolt anlegg er blokka/gods lagt til minus, og fungerer som minus overalt. Mao kan du skru fast en ledning til blokka der du vil for å hente minus, pluss går i isolerte ledere.

Topolt anlegg: blokka er isolert, både minus og pluss går i isolerte ledere. Dette gjelder ikke bare startmotor, men også dynamo, givere osv. Om feks tempgiver er enpolt, altså har bare 1 pinne, hjelper det ingenting at startmotor er isolert. Da har du enpolt anlegg uansett.

Noen motorer er levert med 2 polt starter selv om resten av motoren er 1 polt. Dette kan ha en fordel mtp lekkstrøm i børstestøv i starteren kanskje, men totalen er en 1 polt motor.

Er giverne på gearet 2 polt? Er giverne på motoren 2 polt? Har giverne 1 koblingspunkt, eks 1 stk flatstift, er de 1 polt. Har de 2 er de kanskje 2 polt, men kan også være 1 polt med 2 funksjoner.

Enkleste måte å finne ut om du har 1 eller 2 polt anlegg er å måle mellom blokka og plusspol. Evt bruke prøvelampe. Lyser lampa er det 1 polt anlegg, evt 2 polt med feil. Ohmer du mellom blokka og minus skal det normalt sett være nært 0 ohm på 1 polt anlegg, og nært uendelig mye på 2 polt.

Hvis opplegget ditt er fungerende 2 polt anlegg må du ikke legge minus rett i gearet. Da ødelegges hele det 2 polte anlegget på motor. Felles minusskinne skal kunne brukes ja, til giver. Og så fra den andre polen på giveren til instrumentet. Har du oppdelt minussystem med hovedbryter på minussiden bør du bruke samme minus som resten av instrumentene er forsynt fra.

Sorry, ikke verdens beste på forklaringer

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Noen motorer er levert med 2 polt starter selv om resten av motoren er 1 polt.

Er det ikke omvendt? Volvo bruker det de kaller "1.5 polet". Alle elektriske komponenter på motoren, unntatt starteren, er 2-polet med egen jordkabel til batteri-minus.

Starterens minus er, som vanlig, koblet til motorgods. Et relé kobler sammen motorgods og batteri-minus når starteren er i bruk.

Benyttes f.eks. på 31/41 serien.

Se mer om dette på side 27/28 i Elektrosystem.

Ingar: jo det stemmer nok bra. Egentlig en god ide, siden starteren kun er inne kortere øyeblikk.

Men har sett noen motorer med motsatt opplegg. Husker ikke sikkert, men mulig det var Cat motorer (?). Eieren fikk relativt bakoversveis av prisen, og fikk beskjed om at dette var eneste alternativ. Han syntes naturlig nok det var drøyt å betale så mye ekstra for 2 polt starter når han likevel endte opp med 1 polt anlegg.

På min motor (en Sisu Marine 620) så er hele anlegget 2-polet, men skjønner jo nå at jeg gjør den 1-polet om jeg legger minus til giveren på gearet....eller er de så smart de som produserer givere at de isolerer minus fra godset i giveren og gearet?

Tempgiver på motor har feks 2 flatstiftkontakter og det har giveren til oljetrykket på gearet også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...