Jump to content

Overtar båt gratis fra Sverige, hva da med mva til Norge?

SIR DAY

Recommended Posts

Overtar en flott båt, gratis. Skal kun betale forfalt opplagsomkostninger direkte til marina. Båten registrert i Sverige, og skal under norsk flagg.

Verdien er ganske høy på bruktmarkedet i nyoppusset stand, men som sagt overtar den gratis. HAr en 13 hk innenborder, men iflg nettsider til tollvesenet er motoravgiften opphevet etter 2014.

Hvordan forholder jeg meg til toll og avgifter da? Kan jeg bli mistenkt for å manipulere "kjøpssum"?

Redigert av SIR DAY (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Jeg hadde startet med å ta kontakt med tollvesenet. Om de blir vanskelige nå i forkant før du har hentet båten,  så blir de ikke mere medgjørlige om du venter med å ta kontakt til etter du har hentet den.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

De er søren ikke lette å snakke med i fortid heller. Jeg har prøvd, og litt avhengig av forholdene, tollvesenet forbeholder seg retten til å foreta verditakst på sine egne premisser. Blant annet kan man få forbud om å lesse av før tollvesenets takstperson har vært på angitt plass og foretatt verditakst. Så det lønner seg å ha alt klarlagt og skriftlig bekreftet før man passerer grensen. Og faktura kan du få om det er et MVA-registrert foretak som selger. Er det et privatsalg kan man forsøke seg med en kvittering på fem kroner eller ubetydelig beløp.

Husk at det er verdi av kjøpesum og transport hjemm som det regnes mva av. Da tror jeg du må dokumentere det veldig godt hvis du skal få de til og akseptere det og hvis du skal betale noe for skyldig opplag vil vel jeg tenke at det er en sum du betaler for båten. Lykke til tollvesenet i Fredrikstad brukte jeg i våres når jeg tok inn min båt og det var helt problem fritt.

Nå kommer sommeren?

Faktura fra mainaen som sier at båten overtas mot betaling av forfalte opplagsomkostninger må vel duge som kvittering for båten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...