sjark1 Startet 16.November.2016 Link til dette innlegget Startet 16.November.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Hva er det for type båt? Tyngdepunktet skal vel ligge over akslene på hengeren. Er dette en henger du disponerer gratis? Ellers ville vel en båthenger vært bedre? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 høres ut til å bli baktung Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Skal du frakte den bak-fram ? Kan du ikke røpe hva slags båt det er du snakker om så er det så mye lettere å ha en fornuftig mening om transporten.... Sitér dette innlegget Link to post
sjark1 Svart 16.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Jepps, baktung har jeg hatt litt i bakhodet, men tenker at det ikke blir så voldsomt langt fra det bakerste hjulet til overhenget at det blir helt krise.. Har sjekket litt med utleiere i Tromsø, hvor jeg skal kjøre fra, og dette var det nærmeste jeg kom. Det øvrige var båthengere med for liten lasteevne. Er for en kompis jeg skal frakte denne, måtte melde han å spørre hvilken båt det er. Det heter visst Performance 807. Ikke den på bildet, tror denne er hvit og blå, båt han har importert. Jeg har sertifikat til å kunne kjøre med dette, noe han mangler. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 28 fot er 8,5 meter. Denne hengeren er 5 meter på plan og 6,7 total. Om du tyner utnyttelsen mot bakdøra på bilen så har du ca 2 meter ut bak og 1,5 foran i forhold til de 5 som er ganske symmetriske i ft boggi. Om båten din er laget som de fleste andre vil du da ha en (veldig) baktung henger. Det er et h... å kjøre med. Du vil slite over 50... Eller om du snur båten vil du kanskje ha en nøytral vektfordeling. Men da kan du ikke svinge noe særlig om det er en plattgatter du snakker om. Slik at du vil ikke få hekken så langt frem som baugen kunne vært, men det vil nok allikevel bli bedre vektfordeling. Jeg har selv kjørt noen hundre mil med båt på henger og det er vesentlig forskjell på en god løsning og en dårlig. JEg ville lånt en henger som treffer bedre på vektfordeling. MEN OBS en båthenger er laget slik at den er beregnet på å ha en motor i båten og har hjulene langt bak. Slik at denne vil bli veldig fortung med en riktig henger. Ettersom du har tatt ut motoren(e). Men det er langt bedre enn det motsatte...og mye lettere å justere. Sitér dette innlegget Link to post
sjark1 Svart 16.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Takker for et utfyllende svar alfaalfa! Har kjørt en del vogntog, men skal ikke påberope med å ha noen særlig erfaring med transport av båter etter vanlig bil. Jeg vil forsøke å oppdrive en annen henger selvsagt, men slik som det ser ut, så er det denne jeg har tilgjengelig. Har jeg lov til å sette båten med baugen mot kjøreretningen? Kan det tenkes at, som du er inne på, at båten ikke trenger bli så alt for baktung da maskinene er tatt ut?Båten blir satt på med kran og tatt av med kran, så plasseringen skal vi ikke plages så mye med. Tips til hvordan jeg bør stabilisere denne i bunnen? Sitér dette innlegget Link to post
sjark1 Svart 16.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Jeg finner ut at baugen må plasseres i kjøreretningen, stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Det er fritt hvilken retning du laster noe på en henger. Men du skal ha vektfordeling slik at du havner ut med med min 75 til 120kg på kula...avhengig av bil. Du kan legge bildekk midt under under kjølen tre-fire stk etter hverandre langs kjølen. Båten klemmer sidene på dekket sammen, men ettersom det er stor motstand når man klemmer et radialdekk vil dette gi noe sidestabilitet i den delen av dekket som ikke klemmes sammen ut på siden av skroget. Du kan også slenge noen dekk under v-bunnen ut fra kjølen på h/v side. Det beste er isoporklosser, om det er å oppdrive. Deretter jekkestropper som holder den stabilt. tre stk er bra. En i baugen og en på hver side rett ned i akter. (uansett om baugen er foran eller bak på henger). (men dette kan du som kjører vogntog - beklager) Du kan laste båten på som best det går og ha noen 25 liters dunker med vann som du kan legge helt bak (mest sannsynlig) eller foran i skroget for å avhjelpe vektfordeling. Sitér dette innlegget Link to post
sjark1 Svart 16.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Takk for gode tips alfaalfa! :)Jeg fant denne på lovdata, gjelder den ikke? Misforstår jeg den?§ 3-4.Utstikkende gods, merking m.m. 1. Utstikkende gods: a. For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner. Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet. b. Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider. Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren. Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt. Båtens baug skal være plassert i kjøreretninge <--------------------!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Neida, du misforstår ikke. Båten skal plasseres med baugen i kjøreretningen. Men du må lese deg litt mer opp på hvordan du skal merke hengeren når lasten er bredere enn 255 cm (husker ikke hva det var). Båten du skal transportere er 260 cm bred. Blir du vinket inn til kontroll av en petimetrisk representant for myndighetene, kan du vente deg en ekstraregning. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
boble65 Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Men tåler denne hengeren kjølvekten på midten da den er beregnet for bil med dekk på rampene på siden??? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Neida, det er rett som du siterer sjark1. Først kommer vektfordeling og at du må sørge for at vekten komemr slik at slepet ikke blir trafikkfarlig pga vekt. Dernest kommer visuell sikring at andre skal se godset på slepet. Baugen på en båt er utstikk som er vanskelig å få øye på. Derfor er det gjort slik at baugen skal ikke stikke ut og være farlig for trafikk bak slepet. MEN dersom du ikke klarer å få slepet i likevekt og setter baugen ut bak, så MÅ du sikre den visuelt som bare rakkern slik at denne synes godt for den som kommer bak! Gjør du det ordentlig skal du klare det greit. Fordi det er viktigere å sikre at slepet ikke blir slingrete, vektfordeling, enn at baugen er foran (gitt at du merker det slik at baugen synes for dem som kommer bak!) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 ...tror dere overser ett av de strengeste kravene: Du får ikke fritak fra denne regelen med mindre du kan legge frem beregninger som viser friksjon mellom last og tilhengen, fra en autorisert. Et par ting til å merke seg siden straffene er betydelig skjerpet... stroppens vinkel skal ikke overskride 45 grader det hjelper ikke med en 5 tonn jekke-stropp dersom innfestingspunktene i begge ender er dokumentert for den samme last.... erfaringsmessig meget vanskelig å finne solide fester på tvers av fartsretningen uten å overstige 45 grader vinkel.... Du kan gjøre som meg å ringe vegstasjonene og få like mange forskjellige svar som personer du spør... Dette er et minefelt, velldig få som har peiling, mange som har sterke meninger, få som har lest seg opp på nye regler som kom for lenge siden... og et kontrollorgan som kan synes å joibbe mye basert på skjønn. Du skal kjøre langt og gjennom mange distrikt, du kan bli stoppa flere ganger om du er uheldig. Lag en stroppeplan basert på bildet over Vis på papir at du har forberedt deg og at du kan de viktigste reglene Prøv å skaffe dokumentasjon på stroppefeste kapasitet på tilhengeren Ha på en ekstra stropp i alle tre hovedretningene Forsøk å få til stempling med 4"x4" eller noe som ser visuelt solid ut, mot påløpet ? Legg solide bjelker på tvers foran og bak på hengeren før du støtter med hjul og isopor for å utnytte lengden på hengeren. Det finnes den kategorien som jobber etter "det har jo gått bra en gang, så da går det vel bra neste gang også" mine råd er gitt for at du ikke skal få problemer og de er ikke mine oppfinnelser... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Blir hengeren baktung og kuletrykket for lavt kan du jo legge ballast foran i båten. Forutsetter at du da ikke overskrider andre vektgrenser. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Max overheng er 1m. Skaff egnet henger. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dieselfan Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Blir hengeren baktung og kuletrykket for lavt kan du jo legge ballast foran i båten. ..... Ville brukt døde materialer (sandsekk) og festet på draget for å få mindre last å måtte stroppe... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Max overheng er 1m. Skaff egnet henger. Enkelt og greit. Enig i at man skal bruke en egnet henger, men noen grense for maks overheng finnes ikke så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 ... men noen grense for maks overheng finnes ikke så vidt jeg vet. Klare regler for maksimal lengde og max utstikk... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 ...tror dere overser ett av de strengeste kravene: Du får ikke fritak fra denne regelen med mindre du kan legge frem beregninger som viser friksjon mellom last og tilhengen, fra en autorisert. Et par ting til å merke seg siden straffene er betydelig skjerpet... stroppens vinkel skal ikke overskride 45 grader det hjelper ikke med en 5 tonn jekke-stropp dersom innfestingspunktene i begge ender er dokumentert for den samme last.... erfaringsmessig meget vanskelig å finne solide fester på tvers av fartsretningen uten å overstige 45 grader vinkel.... Du kan gjøre som meg å ringe vegstasjonene og få like mange forskjellige svar som personer du spør... Dette er et minefelt, velldig få som har peiling, mange som har sterke meninger, få som har lest seg opp på nye regler som kom for lenge siden... og et kontrollorgan som kan synes å joibbe mye basert på skjønn. Du skal kjøre langt og gjennom mange distrikt, du kan bli stoppa flere ganger om du er uheldig. Lag en stroppeplan basert på bildet over Vis på papir at du har forberedt deg og at du kan de viktigste reglene Prøv å skaffe dokumentasjon på stroppefeste kapasitet på tilhengeren Ha på en ekstra stropp i alle tre hovedretningene Forsøk å få til stempling med 4"x4" eller noe som ser visuelt solid ut, mot påløpet ? Legg solide bjelker på tvers foran og bak på hengeren før du støtter med hjul og isopor for å utnytte lengden på hengeren. Det finnes den kategorien som jobber etter "det har jo gått bra en gang, så da går det vel bra neste gang også" mine råd er gitt for at du ikke skal få problemer og de er ikke mine oppfinnelser... Godt innlegg. Men det er viktig å forstå noe annet her. Hengeren er en godkjent/regsitrert henger. Det betyr at den er godkjent for den nyttelasten som står godkjent for hengeren. Det igjen betyr at hengerens stroppefester er godkjent for at du skal kunne stroppe fast noe som er innenfor nyttelast. Båten er CE godkjent. Det betyr at de festene for fortøyninger som er på båten tåler å belastes for båtens vekt + sikkerhetsmargin. Dersom man bruker båtens fortøyningsfester er man mao på trygg grunn og behøver ikke å sende bort båten for noen sertifisering av disse festene heller. Så man trenger ikke å gjøre det sååå mye verre enn det er... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Båten er CE godkjent. Det betyr at de festene for fortøyninger som er på båten tåler å belastes for båtens vekt + sikkerhetsmargin. Dersom man bruker båtens fortøyningsfester er man mao på trygg grunn og behøver ikke å sende bort båten for noen sertifisering av disse festene heller. Beklager men det ingen direkte sammenheng mellom CE og sikkerhetsmargin. Tror få er klar over hvor lite som ligger bak en "CE" deklarasjon. Stort sett er det kun et løfte om at noe er produsert i henhold til en beskrivelse (men slettes ikke en garanti for at det tilfredsstiller alle gjeldene krav...) Møter stadig folk i jobben som tror det er sikkerhetsmargin på jekkestropper også... Ett eksempel: 5 år gammel tilhenger importert fra Holland med nyttelast på 24.8 Tonn. Tilhengeren har 12 integrerte surrefester som viser seg å være designet som 1.5 Tonn. Dvs at man etter gjeldene forskrift ikke kan laste 24.8 Tonn fordi det ikke finnes surrefester for å sikre lasten etter forskriften... Enda ett eksempel: Ny brenderup båthenger...Basic 2500. Nyttelast 1950kg fant jeg noe merket krokfeste på den tilhengeren ? Nei. Les regelverk og forskrifter - dere kommer til å bli sjokkerte... Det er ikke meg som har finne opp disse reglene og jeg kan vel tenke det samme som mange andre... "det høres ut som morra mi" men husk at de som står i veien og vifter med stoppskiltet har autoritet til å ta førerkortet ditt og gi deg en bot eller noen prikker.... Det er mye som gikk an før som ikke er lov idag, ikkeno av det forsvinner av å kalle meg hysterisk, sorry... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Klare regler for maksimal lengde og max utstikk... Maximal lengde er jeg klar over, men jeg har ikke funnet noen andre regler om overheng bak en: Regel i forskrift om bruk av kjøretøy: (FOR-2013-12-16-1521 ) § 3-4. om utstikkende gods, merking m.m. avsnitt 3: "Merking av gods som stikker ut i lengderetningen. Gods som stikker ut foran kjøretøyet eller mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med en anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm². Det røde materialet skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig. Ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte. I mørke eller usiktbart vær skal gods som stikker ut mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet også merkes med lykt som gir rødt lys bakover og til sidene. Lykten skal ha lysåpning på minst 30 cm². Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand." Kan du linke til noen regler der maks utstikk bak regleres? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Beklager men det ingen direkte sammenheng mellom CE og sikkerhetsmargin. Tror få er klar over hvor lite som ligger bak en "CE" deklarasjon. Stort sett er det kun et løfte om at noe er produsert i henhold til en beskrivelse (men slettes ikke en garanti for at det tilfredsstiller alle gjeldene krav...)... Nå har jeg jobbet i Det Norske Veritas, og kjenner litt til både CE og hva man legger til ift det som er oppgitt i RCD fra directive 94/25/EC Dette dekkes av "Annex I" i nevnte "RCD "der det i pkt "3.9. Anchoring, mooring and towing" står at "All craft, taking into account their design category and their characteristics shall be fitted with one or more strong points or other means capable of safely accepting anchoring, mooring and towing loads." Det betyr som jeg sa at i dette tilfelle kan man ta utgangspunkt i at i feste-øgle foran i baug skal du kunne slepe båten i den sjø den er beregnet for i med full vekt i båten. Det betyr langt over vekten av båten. Festet skal tåle at det i rykk ved slep skal tåle båt i sjø med maks nyytelast i båt. Mens de vanlige fortøyningspunktene til dette formål i skroget dekker at den kan surres fest med disse til en henger. Om du skal feste båten til en henger er du da innenfor det som settes som krav i loven som beskriver dette for slep av denne båten. Båten er også ca 1000 kg lettere nå enn med to maskiner ombord. Så jeg vil kalle det at man har en viss sikkerhetsmargin. Ift det den er sertifisert ti å tåle ihht CE registrering som nevnt over. Ta det helt med ro. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Det var en på østlandet som fikk 15000 kr i bot for 1,5 meter overheng. Men det var på en lastebil. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sjark1 Svart 17.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 Da har han overskredet max lengde Faxen, så lenge man er innenfor lengdebestemmelsene, så er det ikke grenser for overheng. Dette må selvsagt være merket etter forskriftene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.