Jump to content

Transport av 28 fot, ca 1.5 tonn, kan jeg bruke denne hengeren?

sjark1

Recommended Posts

...tror dere overser ett av de strengeste kravene: Du får ikke fritak fra denne regelen med mindre du kan legge frem beregninger som viser friksjon mellom last og tilhengen, fra en autorisert. 

bilde

Et par ting til å merke seg siden straffene er betydelig skjerpet...

• stroppens vinkel skal ikke overskride 45 grader
  • det hjelper ikke med en 5 tonn jekke-stropp dersom innfestingspunktene i begge ender er dokumentert for den samme last....
  • erfaringsmessig meget vanskelig å finne solide fester på tvers av fartsretningen uten å overstige 45 grader vinkel....

Du kan gjøre som meg å ringe vegstasjonene og få like mange forskjellige svar som personer du spør...

Dette er et minefelt, velldig få som har peiling, mange som har sterke meninger, få som har lest seg opp på nye regler som kom for lenge siden... og et kontrollorgan som kan synes å joibbe mye basert på skjønn.

Du skal kjøre langt og gjennom mange distrikt, du kan bli stoppa flere ganger om du er uheldig.

1. Lag en stroppeplan basert på bildet over
  2. Vis på papir at du har forberedt deg og at du kan de viktigste reglene
  3. Prøv å skaffe dokumentasjon på stroppefeste kapasitet på tilhengeren
  4. Ha på en ekstra stropp i alle tre hovedretningene
  5. Forsøk å få til stempling med 4"x4" eller noe som ser visuelt solid ut, mot påløpet ?
  6. Legg solide bjelker på tvers foran og bak på hengeren før du støtter med hjul og isopor for å utnytte lengden på hengeren.

Det finnes den kategorien som jobber etter "det har jo gått bra en gang, så da går det vel bra neste gang også" mine råd er gitt for at du ikke skal få problemer og de er ikke mine oppfinnelser...  

dieselfan: Takker for et meget informativt innlegg! Det er nesten litt flaut at jeg ikke automatisk tenkte på dette mtp. at jeg har fagbrev i yrkessjåførfaget fra 1998. Men det er noen år siden jeg har praktisert dette, og kjørte for det meste skapsemi og containerbil, så erfaringen rundt det du viser til her har vel gjort at teorien har sluppet taket.

Sjekker forøvrig opp om denne hengeren kan leies:bilde

Denne er 9 meter lang, så utfordringen med merking vil kun bli til sidene. Får bare kjøpe noen Led-lys som går på strøm og feste langs med ripa på båten, mørketida er lang her i nord, så da gjør vel kjøring i kun dagslys dette til et månedsprosjekt  :wink: 

Dette er selvsagt ingen nøyaktig illustrasjon, men pytt pytt:

bilde

Ser vi slipper unna med "jula-stropper" som er godkjente for 1000Kg her. Tenker en stropp mellom festene i baugen, og to langs hver side som vi kan feste i hekken av hengeren. En fra baugen og ned, en fra hekken på skro forover. Så 4 på sidene. Da skulle vel ikke båten ramle av, eller være for dårlig sikret iht forskriftene? I mitt vesle hode, dersom vi går ut fra at båten veier 2000 kg, så er den sikret for 2000 kg fremover, 1000 kg bakover, og 4000 kg sidelengs. Understreker at dette er det jeg tror.

dieselfan: Man må stille opp, og det er 100 mil + hver vei ;) Litt usikker hva jeg velger, har en Touareg selv som jeg tenker jeg skal trekke med. Den er godkjent for 3500 kg, men jeg vurderer å sjekke mulighetene for en liten lastebil eller noe, selv om Touaregen er godkjent for vekta, så synes jeg den føles tung med den vekta bakpå.

Angående overheng: Man må merke på en annen måte dersom overhenget overskrider 40cm. Lastebilen som fikk bot røk nok på totallengde for enkelt kjøretøy. Hjelper ikke å henge en henger bak heller dersom denne er overskredet.

Redigert av sjark1 (see edit history)

Hyggelig at du ikke tar de "hysteriske kjærringråda" mine ille opp....

Jeg har noe du ikke har (håper jeg)... 3 prikker i førerkortet for kjøring med båthenger...  jeg vil ikke det skal skje noen andre  :cheers:

Likte stroppeplanen din. Min mening og erfaring er at når øvrigheta stopper deg og ser at du har tenkt, du har en plan, du har lest regler osv så er mye greit  :clap:

Ha gjerne en utskrift av siste revisjon EU dir om lastsikring med deg så blir de skikkelig greie å ha med å gjøre  :nonod:  noe få vet er at det direktivet også gjelder deg og meg gjennom EØS avtalen...

God Tur  :flag_bp:

Hehe, jeg synes det var nyttige påminnelser, de hadde gått helt i glemmeboken faktisk, så jeg er veldig takknemlig for disse rådene :thumbsup:  Reglene er tross alt til for å sikre gods og omgivelser, så der er uansett en meget god veileder.

Skal følge rådene dine om å ha med både lasteplan og direktiv, takker for lykkeønskning og all hjelp. Nå ser jeg ikke så mørkt på turen lengre, føltes litt dodgy ved første reflektering :lol:

Jeg mener du må søke disp over 255 : 

1. Utstikkende gods: a. For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner.

Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet.

b. Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

Vår lokala trafikkstasjon er enig i dette.

Du har nok rett Kallethekid. Jeg snakket med flere hos vegvesenet i dag som ikke kunne gi meg svar angående disp. Snakket med en dame som fortalte meg mye som ikke stemte ifølge forskriftene som jeg hadde foran meg, hun konkluderte til slutt med at man kun kunne få dispensasjon dersom man kjørte tyngre kjøretøy. Jeg følte meg ikke veldig overbevisst om at akkurat det var korrekt. Er det noe som har søkt om disp inne på dette forumet? Jeg kjenner at jeg har lite lyst til å arrangere eventuelt lån av en lastebil, disse drikker jo som kjent en skvett i tillegg.

Breddeproblemet: Om du plasserer båten litt "på skakke" oppå hengeren kan du kanskje klare å knipe inn de 5 cm som det er snakk om.

Eller kanskje en bedre idé: Sett båten på høykant på en varehenger, går også kanskje med bilhengeren. 

Bygg en ramme rundt båten av 36x68/98cm materialer. Ikke kasse, bare ramme. Ikke spiker, bruk skruer, holder mye bedre. Stemples av mot båten med isopor/fendere/skumgummi. Rammens hjørner kan males med selvlysende maling. 

Og materialene kan gjenbrukes

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

...det som Wallas Service kommer med her setter lys på det som jeg liker så godt med dette forumet.... alle de gode alternative løsningene :-)   :thumbsup:   :thumbsup:   :thumbsup:

sjark1 - siden du er helt på grensa her så kan du jo vurdere en kriseløsning...  måleusikkerhet og avrundingsregler, du har rett til å be "vesenet" om forhåndsuttalelse. I ditt spørmål kan du skrive 2,5 meter. For å forenkle en del, 2,54 meter kan skrives som 2,5 meter... og 2 centimeter i måleunøyaktighet vil ingen som er gode måletekniske betraktninger møte deg i retten på.... 

Dette er flisespikking men i dette tilfellet vil jeg mene at loven, forskriften og rettspraksis er på din side.

For kontrollenheten er det meget krevende å skille mellom 2,49 og 2,54 cm bred last, så lenge det skal måles på fenderlista og ikke på en kubisk last...

Du bør kunne påberope deg at du har målt etter beste evne og funnet målet akseptabelt iht regelverket.

Den buede skrogformen vil også komplisere fordi du vil kunne spørre kontrolløren "hvordan vet du at du måler vinkelrett på tilhengerens senterlinje ??"  :crazy:

Dersom du du blir stoppet av den mest "ihuga" tror jeg også at du kan hevde at de små cm'erne du er over må skyldes at du har stroppet så mye at du har klemt båten noe flatere og dermed bredere.... Be om å få se kalibreringssertifikat på hver eneste dings det måles med om du blir stoppa... er ikke det i orden kan kan du jo spørre om det er kompensert for at det er kaldt ute.....  kalibrering skjer normalt rundt 20 graderC og et måleband blir kortere ved -3 graderC. Tror ikke kontrolløren vil orke mer da og vil trolig jage deg videre...  (disse siste var ment som "siste utvei" råd og tas frem bare om det måtte bli nødvendig.... )

Ta bilder av oppmålingen om du skulle komme i kontroll.

Mener fortsatt at dersom du kan vise kontrolløren at du er forberedt så blir det godt mottatt.  :clap:

Høykant-transport vil kunne gi deg overraskelser i høy fart og vind... pga asymmetri i lengderetningen..   :sweat:

God Tur  :thumbsup:

Tror også du kan slippe unna med de få cm du er for bred. Ville bare at du skulle være klar over regelen.

Høykant-forslaget er bra, hvis det lar seg gjøre. Er for øvrig slik de transporterer bredere "power-båter" som katamaraner. Da har de hydrauliske løftere som gjør det litt lettere (og mye dyrere). http://brucebullockmarine.com/boat_listing/2008_skater_410/2008_skater_410_4.jpg

Redigert av Kallethekid (see edit history)

I Sverige og Finnland kan du trekke tilhenger med maks bredde 260 cm. Selv om turen sannsynlig vis blir litt lengere så er veiene mye bedre nedover Sverige kontra Norge. Har selv brukt en identisk båthenger(respo 2700) som den du postet bilde av når jeg hentet meg ny båt på Sørlandet i fjor. Båten min er 810 cm lang og 260 cm bred. Veldig bra båthenger som ligger utrulig stabilt etter bilen selv i 100 km/t. Selv om du skulle bli stoppet i Norge hvor maks bredde er 255 cm, så tviler jeg sterkt på at de klarer og måle nøyaktig bredde på en båt. Eventuelt så kan jo fenderlist fjernes hvis du ønsker og kjøre 100% lovlig.

sjark1

Etter søk på nett sier spec. på båten følgene mål: Lengde 8,5m Bredde 2,60m Vekt 3000kg. Båten er utstyrt med 2stk. Mercruiser motorer.

Tror også du kan slippe unna med de få cm du er for bred. NEI det gjør du ikke. Er du for bred uten å ha ting i orden så får du problemer..

Allerede på bredden taker du på målene.. Alt over 2,55m MÅ ha disp.

Treffer du rette mannen i kontroll og du er èn (1) cm for bred, så kan du få beskjed om å sette igjen hengeren el. bilen hvis du bruker det. Med et påfølgende gavekort (les bot/forelegg) og evnt. prikker.

Når det gjelder utstikk bak hengeren mener jeg å huske at maks utstikk er 1,5m (kan muligens søkes om disp.)

Hvis du bruker båthenger SKAL baugen på båten peke fremover, bruker du flathenger/bilhenger kan du snu den. Da er det kulevekta som bestemmer,

og den skal være mellom 50 og 75kg (ingen unntak her) Det er fali det :giggle:

Og som "Wallas Service" skriver bygg ei ramme til båten sånn at den står støtt. Da er det bare vekta igjen, vil nok tro at om begge motorene m/drev er ute er vekta på båten nærmere 1800-2000kg.

Bruk "Bil og henger" appen så finner du fort ut om du kan dra hvilken henger med hvilken bil. I og med at du prater om lastebil regner jeg med at du har hele alfabetet (alle klasser)

Så da er det kombinasjonen bil og henger som evnt. blir problemet.

I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides.  :yesnod:

Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B

Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140

Sæbø - Å være yrkessjåfør er et stort og vidt felt. Sjåføren er åpen på at han ikke har praktisert på en stund og at hans erfaring er først og fremt fra annen type transport og nå ønsker han å drøfte alternativer på forumet. Kan ikke se noe annet her som fortjener kritikk en at jeg ikke oppfattet riktig bredde på båten og lagde irrelevante eksempler.... 

Sæbø: Jeg er utdannet energimontør, fikk bestått fagbrev i 2000, husker knapt noe mer enn p=u*i i dag ;)

Klart, jeg håper jeg tar til meg gammel kunnskap litt fortere enn de som ikke har vært gjennom samme utdanning, om jeg skulle gå tilbake til å bli energimontør. 

Tilbake til tråden:

Ikke disp på personbil (M1) buss (m2/m3) eller varebil. (N1) over 255cm, det får man kun på biler i andre klasse N2/N3 . Ikke lurt å tøye grensene heller. I alle fall på det sentrale østland i april-mai og september-oktober. 

Skal du over 255cm er det spesialtransport, og må foregå med kjøretøy i klasse N2/N3 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_5?q=FORSKRIFT%20OM%20BRUK%20AV%20KJ%C3%98RET%C3%98Y#KAPITTEL_5

Men jeg liker ideen til Wallas Service :) 

~Cral

sjark1

Etter søk på nett sier spec. på båten følgene mål: Lengde 8,5m Bredde 2,60m Vekt 3000kg. Båten er utstyrt med 2stk. Mercruiser motorer.

Tror også du kan slippe unna med de få cm du er for bred. NEI det gjør du ikke. Er du for bred uten å ha ting i orden så får du problemer..

Allerede på bredden taker du på målene.. Alt over 2,55m MÅ ha disp.

Treffer du rette mannen i kontroll og du er èn (1) cm for bred, så kan du få beskjed om å sette igjen hengeren el. bilen hvis du bruker det. Med et påfølgende gavekort (les bot/forelegg) og evnt. prikker.

Når det gjelder utstikk bak hengeren mener jeg å huske at maks utstikk er 1,5m (kan muligens søkes om disp.)

Hvis du bruker båthenger SKAL baugen på båten peke fremover, bruker du flathenger/bilhenger kan du snu den. Da er det kulevekta som bestemmer,

og den skal være mellom 50 og 75kg (ingen unntak her) Det er fali det :giggle:

Og som "Wallas Service" skriver bygg ei ramme til båten sånn at den står støtt. Da er det bare vekta igjen, vil nok tro at om begge motorene m/drev er ute er vekta på båten nærmere 1800-2000kg.

Bruk "Bil og henger" appen så finner du fort ut om du kan dra hvilken henger med hvilken bil. I og med at du prater om lastebil regner jeg med at du har hele alfabetet (alle klasser)

Så da er det kombinasjonen bil og henger som evnt. blir problemet.

Kan du vise til en regel som som sier maks 150cm utstikk? Maks tillatt kuletrykk varierer fra bil til bil og de som kjører mye med henger vi gjerne ha det så høgt så mulig innen grensene for eksempel 150 kg på de fleste pick-uper.

Kan du vise til en regel som som sier maks 150cm utstikk? Maks tillatt kuletrykk varierer fra bil til bil og de som kjører mye med henger vi gjerne ha det så høgt så mulig innen grensene for eksempel 150 kg på de fleste pick-uper.

Nei, ikke i farta. Men, som jeg skrev før mener jeg å huske at maks utstikk er 1,5m (kan muligens søkes om disp.) mener det var som kom fram på et lastsikringskurs jeg var på.

Det er dog 8-10 år siden, MEN disse folka har ikke blitt neo enklere å ha med å gjøre.

Når det gjelder kulevekta så er den IKKE fra bil til bil, MEN fastsatt av statens vegevesen http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+tilhenger

Mener å huske at opp til 1000kg er det 50kg på kula, over 1000kg er det 75kg.. Jeg ble selv stoppa og hadde 80kg på kula, måtte da hive noe fra hengeren inn i bilen, kulevekta ble da 73kg.

Da ble de fornøyde.. :giggle:

Her er hengerkalkulatoren på nett: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Og her står det litt om vekter og begrensninger: http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

dieselfan: noen som vet hva slags utstyr utekontrollen bruker for å finne bredden på en båt ?

Det varierer med hvem som stopper deg og hvor, jeg har opplevd at de bruker alt fra loddesnor og vater, til laser, de kan hvis de er i tvil ta deg med til nærmeste trafikkstasjon.

Det er mange år siden jeg drev med dette, 8 år siden siste turen i vogntog, og 12-15 år siden jeg kjørte såkalt spesialtransport.. Så hukommelsen kan være noe løen :saint:

Kjapp regning sier at båten + hengeren blir såpass tungt at å henge det etter en vanlig personbil er å gamble både med din og andres sikkerhet, MEN, det er MIN mening.

Det å dra denne ekvipasjen 100 mil. :nonod: Men som sagt det er min mening..

Redigert av Brutus5 (see edit history)

I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides.  :yesnod:

Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B

Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140

Maks kuletrykk står oppført både i vognkort for henger og bil. Laveste sum gjelder. (Har bilen kuletrykk på 110 kg og henger på 90 kg, er det 90kg som teller)

F.eks en Izusu D-Max har 120 kg på kula. Men minst like viktig som å ikke ha for mye vekt på kula, er å unngå negativ vekt på kula.

Det er ingen begrensing på utstikk, men det er en begrensing på maks lengde på bil (med last) og vogntog. Stikker noe ut mer enn en meter, så skal det merkes.

Når det gjelder å dra henger langt, bør man holde seg under 85% av bilens aktuelle vekt på hengeren. (så visst hengeren har en aktuell (faktisk) vekt på 2000 kg, så bør bilen veie 2352 kg.)

Å si at det er gambling med sikkerheten, uten forbehold, blir litt for lettvint.

Uansett, denne båten er for brei for "vanlig" båttransport.

Redigert av Cral (see edit history)

~Cral

Nei, ikke i farta. Men, som jeg skrev før mener jeg å huske at maks utstikk er 1,5m (kan muligens søkes om disp.) mener det var som kom fram på et lastsikringskurs jeg var på.

Det er dog 8-10 år siden, MEN disse folka har ikke blitt neo enklere å ha med å gjøre.

Når det gjelder kulevekta så er den IKKE fra bil til bil, MEN fastsatt av statens vegevesen http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+tilhenger

Mener å huske at opp til 1000kg er det 50kg på kula, over 1000kg er det 75kg.. Jeg ble selv stoppa og hadde 80kg på kula, måtte da hive noe fra hengeren inn i bilen, kulevekta ble da 73kg.

Da ble de fornøyde.. :giggle:

Her er hengerkalkulatoren på nett: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Og her står det litt om vekter og begrensninger: http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

dieselfan: noen som vet hva slags utstyr utekontrollen bruker for å finne bredden på en båt ?

Det varierer med hvem som stopper deg og hvor, jeg har opplevd at de bruker alt fra loddesnor og vater, til laser, de kan hvis de er i tvil ta deg med til nærmeste trafikkstasjon.

Det er mange år siden jeg drev med dette, 8 år siden siste turen i vogntog, og 12-15 år siden jeg kjørte såkalt spesialtransport.. Så hukommelsen kan være noe løen :saint:

Kjapp regning sier at båten + hengeren blir såpass tungt at å henge det etter en vanlig personbil er å gamble både med din og andres sikkerhet, MEN, det er MIN mening.

Det å dra denne ekvipasjen 100 mil. :nonod: Men som sagt det er min mening..

Det står vel ikke noe i linken din om tillatt kuletrykk, kun en anbefaling. Du hadde kanskje 75 kg maks tillatt på bilen din? På min V70 er det 90 kg og på Isuzuen vi har på jobben er det 245 kg. 

Hengeren har også en maks tillatt koblingslast som står i vognkortet, 150 kg på min henger som har en totalvekt på 2700 kg. 

Her er forresten en video som viser hvor farlig for lavt kuletrykk kan være:

Bortsett ifra bredden på båten er vel dette et helt vanlig ekvipasje som utmerket godt kan trekkes med en egnet personbil. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...