Jump to content

Montere bensinfilter utenbordsmotor - hvor?


MegaTrondy

Recommended Posts

slangeklemme kan faktisk skape luftlekkasjer på bensinslanger , fins egne slangeklemmer som er egnet for slik bruk og som klemmer jevnt rundt hele slangen.

 

Pass også på at slangen blir liggende i en fin bue slik at det ikke blir kink  

 

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Lurt å montere bensinfilter, det sparer deg for mye krøll !

Du har fått gode råd om hvile slangeklemme type du bør benytte. Får noen kroner ekstra får du rustfrie (304 / A2 ) eller enda bedre syrefaste (316 / A4)

 

Vil også anbefale deg å velge bensinfilter til den slangedimensjonen du har. Dersom slangen måler 6mm invendig bør du ikke velge filter med nippel mindre enn 6mm. Både 7 og 8mm nippel vil trolig fungere fint med riktig slangeklemme som beskrevet over av Ivar.

Link to post

Har et par mindre utenbordsmotorer. Kan ikke se at det er noe bensin filter på de. Det er vel en fordel å ha i forhold til grums i forgasser? Spørmålet er hvor jeg kan montere dette? Går det an å sette på slangen fra tanken?

 

Monter aldri filter på slangen fra løs tank. På sjøen kommer driftssikkerhet og brannsikkerhet først. Filter på slangen fra løs tank blir et svakt og farlig punkt i stormene.

Filter montert under motordekselet klinger bedre, om du vet hva du driver med. Men hadde det vært nødvendig eller smart, hadde nok produsenten allerede montert slikt. Og brått er det noe du ikke tenker på ved monteringen, som skaper problemer senere.

Første bud for driftsikkerhet er det periodiske vedlikeholdet. Rengjøring av tank, fornye slanger og koblinger, drenering av gasser før vinteropplag osv.

Redigert av bløff (see edit history)
Link to post

Filter montert under motordekselet klinger bedre, om du vet hva du driver med. Men hadde det vært nødvendig eller smart, hadde nok produsenten allerede montert slikt. Og brått er det noe du ikke tenker på ved monteringen, som skaper problemer senere.

Første bud for driftsikkerhet er det periodiske vedlikeholdet. Rengjøring av tank, fornye slanger og koblinger, drenering av gasser før vinteropplag osv.

 

"Nødvendig" kan sikkert diskuteres. Men smart er det.

(Det blir litt som han som kjørte 40000km på oljeskiftet, det gikk jo bra....  og da er det bevist at det er bra)

Min mening er at dersom et filter på motoren forbedrer drifts-regulariteten med 2% og det koster 100kr da er det en klokkeklar forbedring.

 

Yamaha hadde bensinfilter (med integrert vannutskiller) på alle 2 syl+ motorene i 1985. Så slutta Yamaha med filter. Hvorfor ? Jeg vet ikke, har spurt Teknisk hos Yamaha i Norge og i Belgia. Ingen vil svare. I statene selger de forsatt disse filtera for ettermontering.

  • Valgte Yamaha å slutte med bensinfilter av annen grunn enn å spare penger ? Neppe...
  • Fikk kunden en bedre motor uten filter ?  Nei..
  • Fikk kunden en sikrere motor uten filter ? Nei

Er glad for at du minner om at driftssikkerhet kommer først, men fatter ikke at du i neste setning kan si det ikke er smart med filter på drivstoffsystemet... 

Setter også pris på at du legger vekt på periodisk vedlikehold, det er verdifulle råd som fler burde følge.

Link to post

vannutskiller/filter originalt på min 87 yamaha 40hk 3syl, 91 60hk samt 89 80hk.   Nå husker jeg ikke helt men mener min 03 F115 også har et på motoren. (Og i tillegg 10 micron eksternt) 

 

Min forhandler sier at mye av det de får inn til rep er bensinrelatert , og kunne vært unngått med filter/vannutskiller - og et minimum av vedlikehold 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

 Men hadde det vært nødvendig eller smart, hadde nok produsenten allerede montert slikt. Og brått er det noe du ikke tenker på ved monteringen, som skaper problemer senere.

Første bud for driftsikkerhet er det periodiske vedlikeholdet. Rengjøring av tank, fornye slanger og koblinger, drenering av gasser før vinteropplag osv.

På Suzuki er det et knøtlite filter som kan  begynner å starte motortrøbbel etter kort tid i følge forhandler, derfor kom han med et stort filter og litt slange.

For en må ha det nye  filteret en annen plass.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

vannutskiller/filter originalt på min 87 yamaha 40hk 3syl, 91 60hk samt 89 80hk. Nå husker jeg ikke helt men mener min 03 F115 også har et på motoren. (Og i tillegg 10 micron eksternt)

 

Min forhandler sier at mye av det de får inn til rep er bensinrelatert , og kunne vært unngått med filter/vannutskiller - og et minimum av vedlikehold

 

Enig her. Fastmontert utvendig filter med klar vannutskiller er best.

Bare pass på at slangedimmensjonen et stor nok for større motorer.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...