Jump to content

Vindus lekasje på min 91 model Viknes 770 combi

Juksakall

Recommended Posts

Noen Viknes 770 combi eiere her inne som har/hatt problemer med lekasje rundt side vinduer....

Hva har dere i så fall gjort med problemet....?

Etter mange tlf til flere forhandlere av båt vindu og båt produsenter ink Viknes sliter jeg med å finn noen som har den type gummi pakning som er brukt på min båt,,,,,

Eneste konklusjon/forslag til løsning på ptoblemet er å legge sica/tec7 etc utvendig noe jeg fort føler kan bli skjemmende :(

Her må du nesten selv vurdere omfanget.

Noen demonterer vinduene med hva det medfører av arbeid med å skifte ut alle listene mens mange igjen legger på tetningsmasse på utsiden. Ertec eller hva de nå heter er kanskje plassen å høre etter nye tetningslister.

Problemet ved å demontere alt er at en del av de små skruene har en lei tendens til å knekke under demontering. Får ikke noe signal på at de brekker. Sjøvann/rustfritt og aluminium er en dårlig kombinasjon. Blir da en del arbeid med å få ut de små stumpene som står igjen inne i listen. Noen er heldig, mens andre igjen må gi de opp og borre nye hull. Du får da hull i listen som du må sette noe inn i for at det skal bli noenlunde pent. Så spørs hvor mye arbeid du vil legge ned i dette.

Den andre løsningen er tetningsmasse på utsiden.

Det betinger at du gjør skikkelig reint med div avfettingsvæsker både på overbygg, list og glass, De fleste som har prøvd har fått det til å bli tett og jammen ser det pent ut og.

Men det betinger at du får det helt reint, skikkelig tørt og har bruker mye maskeringstape. Jeg brukte alltid en neglebørste og såpe første runden ved slikt arbeid.

Bruk en tapetkniv og kutt bort en del av listen som ligger rundt vinduet så du får plass til en god fuge. Legg på tetningsmasse, stryk med en fuktig fing og fjern tapen. Er du pinlig nøyaktig med maskeringen og påføring kan du ikke se den nye tetningslisten du har lagt på. Ser ut som originalt. Å bare kline på tetningsmasse uten maskering ser ofte veldig stygt ut. 

Ellers er det vel ikke dette årstiden for å jobbe med slikt ute. Det finnes div produkter i handelen du kan påføre på utsiden av list som i mange tilfeller trekker inn der det lekker og tetter. Du kan da utsette jobben til varmere vær. Mange har sågar fått det helt tett på denne måten så de har latt det bli med det.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Takk for tips... Problemet er i første omgang å finn event noen som har den type pakning som er brukt på mine vindu fra 91

Jobben må så taes når forholdene er til de.

Som jeg skreiv i innlegget har jeg vert i kontakt med div firma ink Ertec og Viknes båt + div andre uten hell med å finn rett type pakning.

Sica etc kan vel bli løsningen som over skisserte, men noe som jeg ikke liker :) Har sett mye rart vert gjort både av "fagfolk" og andre :) med tanke på resultat kosmetisk og tetthet

Så enn så lenge er jeg åpen for gode ide, r :D

Er nettopp ferdig med å tette lekkasje rundt vinduene i Nemo. Nye pakninger fikke jeg kjøpt hos Hartveit i Bergen. Her er en link http://hartveitbutikk.no/

For å få tett rundt ble det brukt bytylgummi på patron. Her er en link til produktet http://caravan.no/Produkt/50055/Terostat-tettemasse-2759-310gr

Det finnes en del erfaring her på BP med Terostat 2759, også oppskrift på hvordan det skal brukes. Det er stort sett caravanforhandlere som selger dette.

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...